5 tipů, jak skoncovat se zajídáním problémů

Řešení problémů

5 tipů, jak skoncovat se zajídáním problémů

Článek Vám zabere

Něco ve vašem životě vybočilo z běžných kolejí. Problémy narůstají a vy hledáte první pomoc v jídle. Poznali jste se?

Nejste v tom sami. Tendenci své potíže či stres prostě a jednoduše zajíst má mnoho lidí. Emoční problémy způsobují zvýšenou zátěž organismu, která se projevuje nervozitou a celkovou vnitřní nepohodou. To pak může vyvolávat neopodstatněný pocit hladu. Někomu v takové situaci pomáhá tabulka čokolády, jinému bramborové lupínky. Jídlo zaměstná naše ruce i mysl. Cukr kromě toho zajišťuje přísun rychlé energie. Může se nám tedy zdát, že se cítíme po čokoládě šťastnější. To se však nedá dělat donekonečna. Vyřešte své problémy jednou provždy a zdravě. Přečtěte si našich pět tipů, jak se vyrovnat s nepříznivými okolnostmi v životě, aniž byste zatěžovali svůj žaludek.

1. Ano, máte problém

Patříte také mezi paličáky, kteří své problémy zapírají dokonce i sami před sebou? Pokud si myslíte, že své problémy vyřešíte prací přesčas, díky které nebudete muset myslet na nic jiného, než na to, co je ještě třeba udělat, jste na omylu. I když se naše mysl na problémy zrovna vědomě nezaměřuje, tělo je podvědomě stále řeší a spotřebovává při tom energii. Pokud si dokážete přiznat, že váš problém doopravdy existuje, máte z poloviny vyhráno!

Pak přichází na řadu zhodnocení situace. Položte si otázku, zda je pro vás daný problém velký, nebo spíše jen malý? Souvisí s ním další problémy? Kdy se objevil poprvé? Při analýze problému postupujete systematicky. Impulzivní řešení s horkou hlavou může věci jen zkomplikovat. Uvědomte si, že některé problémy nevyřešíte mocí ani silou. Občas se vyplatí počkat a nechat čas volně plynout. Některá řešení časem uzrají sama.

2. Svěřte se

Při hledání původu vašeho problému se nestyďte obrátit na blízkého člověka. Vypovídat se je jedním z nejlepších léků na lidské trápení. Klidně si i poplačte. Nejenže se vám uleví, ale dostanete na své starosti také úplně jiný pohled. Přitom právě bezmoc, nebo to, že nevíte, jak problém vyřešit, způsobují nutkání jíst.

žena s hlavou v dlaních, opírající se muži o rameno - bezmoc

Stejně jako každá jiná emoce, ani smutek netrvá dlouho. Musíte si ho jen připustit, podobně jako například bezmoc nebo lítost. Proto se emocí nebojte, vnímejte je a berte je vážně! Psycholožka Denisa Maderová radí: „Platí pravidlo, že trpělivý člověk, který si od života nic nevynucuje, dostává to, co je pro něj nejlepší! Važte si toho.“

3. Nechte si poradit

Když se trápíme, míváme pocit, že jsme v tomto ohledu jediní na světě. Opak je ale pravdou. Nezapomínejte, že stejný problém pravděpodobně řeší nebo řešil i někdo z vašich známých. Nebojte se proto o svých problémech diskutovat. Dobrá rada je k nezaplacení. Nikdo netvrdí, že máte svůj problém vyřešit podle vzoru někoho jiného. Ale zkušenosti ostatních lidí vás mohou inspirovat k nalezení vlastního řešení. Někdy se problémy zdají být až příliš velké a komplikované, ale když na ně nahlédneme pod jiným světlem, stanou se z nich banality.

4. Ve zdravém těle zdravý duch

Zkusili jste někdy problémy zahnat sportem? Je to perfektní lék na různé starosti. Vyzkoušejte například běh. Budete překvapeni, jak se problémy rázem ztratí. Hlava se vám vyprázdní, nepříjemné myšlenky odejdou a zůstane jen cíl.

Výborným nástrojem k odbourání dlouhodobého stresu a problémů je jóga. Jde o aktivitu, jež spojuje fyzickou aktivitu s duchovním cvičením. I snadno vypadající jógové pozice vyžadují stabilitu a soustředění. Vaší jedinou starostí se tak na okamžik stane pouze to, jak se udržet na jedné noze. Závěrečná meditace pak zaměří pozornost na váš dech, což je rovněž velmi dobrá technika pro vyhnání neposlušných myšlenek z hlavy.

5. Vyhledejte pomoc odborníka

Pokud jste už vyzkoušeli všechno, ale přesto si nevíte rady, nebo máte skutečně velké trable (ztráta blízkého, finanční potíže), nebojte se vyhledat pomoc odborníka. Svůj psychický zdravotní stav nepodceňujte, zvláště pokud se jedná o dlouhodobé pocity deprese, úzkosti, smutku či hněvu. Když máme zánět hrtanu nebo zlomenou ruku, obvykle hned utíkáme k lékaři. Častokrát ovšem zapomínáme, že k našemu tělu patří i mozek a mysl. I je bychom měli opatrovat s láskou a pozorností.