6 tipů, jak zapůsobit v novém zaměstnání

Nové zaměstnání

6 tipů, jak zapůsobit v novém zaměstnání

Článek Vám zabere

Myslíte si, že po úspěšném absolvování přijímacího pohovoru v novém zaměstnání máte vyhráno? Mnohem těžší zkoušku podstoupíte během prvních dní na novém pracovišti.

Každý z nás si tím už jistě prošel. První den v nové práci! Ocitnete se v neznámých prostorech, kde se neustále ztrácíte. Vaši noví kolegové se vám už několikrát představili, ale vy si stále nemůžete zapamatovat jejich jméno natož jejich pozici. Zkrátka úplně nové a cizí prostředí. V někom takové situace mohou vyvolávat stres.

Neexistuje přesný návod, jak se stresu z nové práce a změny prostředí vyhnout. Zkuste našich 5 tipů, jak zanechat dobrý první dojem. Stres z nového prostředí vám pomůže ustát dobře vytvořený první dojem.

1.     Dochvilnost je výsada králů

Přijďte v čas! Pokud dorazíte hned první den pozdě, zaškatulkujete se do kategorie nespolehlivý a nedochvilný člověk. Věřte, že nikoho nebude zajímat, že za své zpoždění vlastně nemůžete třeba ani vy. Vždy si na cestu do práce nechávejte více času, než reálně potřebujete. Zpoždění vlaku nebo dopravní zácpu totiž nikdy přesně neodhadnete. Není od věci si cestu do nové práce vyzkoušet den předem takzvaně nanečisto.

2.     Oblečte se v souladu s firemní kulturou

Oblečení je důležité. Prohlídněte si už při pohovoru, jak chodí vaši kolegové oblékaní. Pokud váháte nad tím, co si první den obléct, vždy sáhněte po té formálnější variantě. Musíte mít nějaký stejnokroj nebo speciální pracovní úbor? Nebojte se zeptat, jak vypadá a kde se dá koupit.

3.     Nepřítel jménem přetvářka

Nepřetvařujte se. Přetvářka patří mezi věci, které vám mohou v nové práci uškodit. Personalisté jsou trénovaní lidé, kteří dokáží už při pohovoru člověka poměrně přesně odhadnout. Nehrajte si tedy na někoho jiného. Buďte sami sebou! Umožníte tak svým novým kolegům, aby si o vás vytvořili správný dojem. Když budete sami sebou, rychleji zapadnete do pracovního kolektivu. Navíc si získáte respekt ostatních.

4.     Nezapomeňte na formality

Pokud ještě nemáte podepsanou pracovní smlouvu, nezapomeňte se svému nadřízenému připomenout. To samé platí i pro další formální záležitosti. Potřebuje klíče nebo přístupové karty? Snažte se tyto formality vyřídit, co nejdříve. Některé pracovní pozice vyžadují vstupní lékařskou prohlídku. Tu také neodkládejte.

5.     Nebojte se zeptat

Pokud něčemu nerozumíte, nestyďte se zeptat. V prvních dnech od vás nikdo neočekává, že budete všechno umět. Každý zaměstnavatel ví, že svého nového zaměstnance musí zaučit a všechno podstatné mu ukázat. Nové informace si klidně i zapisujte, abyste se k ním mohli později vrátit. Čím více se budete v začátcích ptát na to, čemu nerozumíte, tím rychleji se budete moci zařadit do firemního procesu.

6.     Nesnažte se „ukázat“ za každou cenu

I když se nástup do nové práce pojí s předvedením vašich kvalit a schopností, zůstaňte sami sebou. Neslibujte více práce, než jste schopní zvládnout. Velmi často se stává, že lidé přecení své síly a naberou si práce více. To se dříve nebo později může projevit i po tělesné stránce.

„Ambiciózní lidé, kteří vždy rádi udělají něco nad rámec svých povinností, jsou lehce zneužitelní. Proto si musíte správně nastavit vlastní sebehodnotu. Pokud tak neučiníte, mohlo by vás to lehce dostat do stavu emočního vyhoření – takzvaného syndromu z vyhoření.“ doporučuje psycholožka Denisa Maderová. Neznamená to, že nemáte ukázat své schopnosti. Měli byste si vážit své práce a vidět svou hodnotu společně s dobrými povahovými vlastnostmi. Je prostě důležité se umět ocenit a nepřeceňovat se.

Tagy