8 rad, jak přestat počítat ovečky!

Nespavost

8 rad, jak přestat počítat ovečky!

Článek Vám zabere

Po jedné neklidné noci se objeví únava, po několika takových nocích klesá efektivita, energie je na nule a člověk je jako tělo bez duše. Poznáváte se? Začtěte se a večer usnete jako miminko.

Probdělá noc v dnešní době znepříjemňuje život stále více lidem. Jsou případy, kdy už si člověk vlastními silami nedokáže pomoct a měl by vyhledat lékaře. Velmi často se však jedná o přetížení, stres, případně strach, který lidem brání ve sladkém nočním snění a s tím lze bojovat i bez léků.

Připravili jsme pro vás několik rad, které můžete vyzkoušet ještě před tím, než se rozhodnete pro návštěvu lékaře.

1. Chce to režim

Stejně jako u malých dětí, často i dospělým lidem může pomoct, když si upraví denní režim tak, aby se opakoval. Jde o postupnou synchronizaci biologických dějů. Začněte vstávat pravidelně ve stejnou dobu a snažte se i uléhat ke spánku v podobnou hodinu.

2. Buďte aktivní

Dbejte na to, aby každý den zahrnoval nějakou aktivitu. Nemusí jít nutně o hodinu strávenou ve fitness centru. Můžete se projít od zastávky pěšky domů, uklidit, nakoupit nebo provozovat jakoukoli sportovní aktivitu. Zbytečně se však nepřepínejte. Extrémní únava může být naopak spouštěčem nočního bdění.

3. Máte rituál?

Ano, i tak zdánlivě banální věc může přispět ke zlepšení. Vzpomínáte si ještě na nějaký rituál z dětství? Co kdybyste ho zkusili oživit? Místo pohádek si před spaním čtěte knihu, usrkávejte teplé mléko s medem či čaj, myslete před usnutím na hezké věci.

Naopak rozhodně bezprostředně před spaním zapomeňte na výpravy do ledničky, kontrolování Facebooku a jiných sociálních sítí, sledování televize, řešení emailů a přemýšlení nad problémy.

4. Pozor na bylinky

Je skvělé si před spaním pochutnat na voňavém šálku čaje. Myslete však na to, že ne všechny bylinky a čaje je vhodné používat před spaním. Obecně se pro lepší usínání doporučuje meduňka, chmel, kozlík, třezalka, mučenka, mateřídouška a levandule.

Ani tyto bylinky však nemusí být vhodné pro všechny osoby. Třezalka může rušit účinky antikoncepce a nedoporučuje se těhotným či kojícím ženám, kozlík zase může zpomalovat reakce. Je tedy vhodné se před užitím poradit v lékárně nebo si o bylince zjistit něco více z důvěryhodných zdrojů.

Spící mladík

5. Dáváte si „dvacet“?

Vyčerpání často vede k touze zdřímnout si alespoň na malou chvilku přes den. Zdravému člověku taková siesta neublíží, ale osobám, které mají problémy se spánkem, se denní „šlofíček“ nedoporučuje. Může totiž nabourávat již dříve zmíněný denní režim.

6. Úklid

Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek. Něco na tomto rčení je. Nyní poukazujeme především na nepříjemné záležitosti. Odkládání prodlužuje stres a napětí, což může mít velmi negativní vliv na spánek. Pokud tedy stojíte před nepříjemným úkolem, vyřešte ho co nejdříve!

7. Alkohol raději ne

Světem kolují různé mýty. Že vám alkohol ulehčí problémy s usínáním, to je právě jeden z nich. Alkohol může usnadnit usínání, ale je prokázáno, že zásadně zhoršuje spánek v jeho druhé polovině. Problémy si tak ještě zkomplikujete. Rozhodně však záleží i na požitém množství.

8. Nepodceňte přípravu

Dopřejte si kvalitu v podobě vyvětrané a nepřetopené, klidné a temné místnosti na spaní. Pohodlné matrace, příjemné přikrývky i polštáře. Když se budete cítit dobře v ložnici, budete se tam rádi vracet.

Děláte, co můžete, ale stále ne a ne usnout? Pokud se pro vás spánek stal noční můrou, usínáte s úzkostí nebo dokonce ve strachu, nebojte se vyhledat odbornou pomoc a poradit se. Život bez kvalitního nočního odpočinku nemůže být vyvážený a jen nějak „přežívat“, to by byla škoda. Přejeme příjemné usínání a spoustu klidných nocí!