Avokádo: zelená superpotravina plná vitamínů

Pestrý jídleníček

Avokádo: zelená superpotravina plná vitamínů

Článek Vám zabere

Avokádo se v poslední době stalo milovaným druhem ovoce lidí po celém světě. Důvod je jednoduchý, toto zelené ovoce je plné vitamínů a zdravých tuků.

Je to malé a zelené a připomíná to hrušku. Avokádo! V poslední době získalo svou popularitu díky svému výjimečnému složení. Také bádáte, jestli je avokádo zelenina nebo ovoce? I přesto, že by to málokdo odhadl, avokádo se řadí mezi ovoce. Oproti běžným druhům ovoce má v množství obsažených vitamínů a minerálních látek obrovský náskok. Navíc je hodnotným zdrojem dalších živin.

Avokádo roste na stromě, který se jmenuje Hruškovník přelahodný, proto bývá často právě s hruškou srovnávané. Tyto stromy rostou převážně v tropických a subtropických oblastech. Do Čech se avokáda dováží zejména ze Španělska a Izraele. Pecku avokáda si můžete zasadit i doma. Musíme vás ale zklamat. V bytových podmínkách se úrody nejspíše nedočkáte.

Proč ho jíst?

Avokádo je tvořeno z 80 % tuky. Tato hodnota ho řadí na první místo mezi nejtučnější rostlinné potraviny na světě. Ale nemusíte se obávat. Tyto tuky jsou ve skutečnosti kyselina olejová, která je jednou z mononenasycených mastných kyselin. Bylo prokázáno, že tato kyselina má blahodárný účinek na lidské tělo. Snižuje totiž záněty. Avokádo samo o sobě obsahuje nespočet antioxidačních látek a mimo jiné i velké množství vlákniny.

Další z mnoha pozitivních přínosů na lidské zdraví je jeho schopnost dlouhodobě snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Při konzumaci přibližně poloviny avokáda denně můžete přispět ke zdraví svých kostí. Avokádo totiž obsahuje pro kosti důležitý vitamín K, který tělu pomáhá ve vstřebávání vápníku a snižuje jeho vylučování. V neposlední řadě avokádo obsahuje také vitamíny A, B, C, D, je bohaté na draslík a hořčík.

Avokádo na milion způsobů

Avokádo vám přirozenou cestou pomůže konzumovat méně kalorií s menším pocitem hladu. Díky velkému množství vlákniny a malému množství cukru, je avokádo skvělým pomocníkem při redukčních dietách.

Avokádo má řadu využití. Pokud ho chcete do svého jídelníčku zařadit, dejte si pozor už v obchodě. Při nákupu je potřeba avokádo pečlivě vybrat. Mělo by být měkké a tím pádem i zralé. Pokud koupíte tvrdé avokádo, nezoufejte. Doma při pokojové teplotě vám dojde. Tvrdá a nezralá avokáda bývají hořká a jdou velmi špatně loupat. Avokádo rozřízněte, uprostřed najdete velkou tvrdou pecku. Pokud jste trochu nešikovní, tak dejte pozor na „avokádovou ruku“. Tak se říká zraněním při manipulaci s avokádem. Avokádo poté vydlabejte a zastříkněte citronovou šťávou, aby nezhnědlo.

Můžete ho jíst jen tak samotné. Nebo ho přidejte do zeleninových salátů. Avokádem můžete ozvláštnit také vajíčkový sendvič. Mezi nejznámější využití patří hlavně mexické guacamole. Avokádová pasta, která se podává jako pochutina k masu, smaženým lupínkům, tortillám, zelenině… Zkrátka hodí se skoro ke všemu. Avokádo má však v kuchyni milion a jedno využití a fantazii se zde meze nekladou. Avokádová pomazánka, avokádová čokoládová pomazánka, avokádo do sushi…

Avokádo sežene v běžných supermarketech v oddělení ovoce a zeleniny. Jeho cena se pohybuje mezi20 – 40 korunami.

A co vy? Stalo se už avokádo běžnou součástí vaší kuchyně?