Co dělat, když bolí klouby

zdraví a prevence

Co dělat, když bolí klouby

Článek Vám zabere

Všichni se snažíme žít tak, abychom se cítili dobře. Co když ale i tak přijde bolest kloubů a svalů? Poradíme, jak by měla vypadat prevence i jak si od bolesti ulevit.

Strava, základ všeho

Možná to znáte sami. Po rodinných oslavách, svátcích nebo jiném bujarém veselí vás najednou občas píchne v koleni, zabolí kostrč nebo se po chvíli práce na počítači ozve bolavé zápěstí. Pokud víte, že vašemu trápení nepředcházela zvýšená fyzická zátěž, je vhodné zapátrat po příčině v jídelníčku.

Strava založená na masných výrobcích, sladkostech a smažených jídlech sice může působit jako snadné řešení nedostatku času, její dlouhodobá konzumace s sebou však nese značná rizika. Spolu s pitím alkoholu stojí tento životní styl za překyselením organismu, které ve většině případů vede k nemocem jako dna či artróza.

Nebuďte kyselí!

Vlivem kyselého prostředí v těle se z chrupavek začnou ztrácet potřebné minerály. Chrupavky poté nemohou plnit svoji funkci „tlumiče“ a klouby jsou tak vystavené větší zátěži, na kterou tělo reaguje ztuhlostí a bolestí. V takových případech pak většinou musí zakročit lékař a vhodné doplňky stravy. I těmto problémům přitom lze pomocí upraveného jídelníčku předcházet.

Fyzioterapeut provádí masáž ramenou

Jak by tedy mělo vypadat optimální složení stravy, která nezatíží klouby? Nejčastěji odborníci doporučují zařadit tzv. středomořskou dietu v kombinaci s obecnými zásadami vyváženého životního stylu. Zkuste dodržovat následující pravidla alespoň 14 dní, a pokud uvidíte zlepšení, držte se jich i nadále.

  • Jíst pravidelně, zhruba 5x denně
  • Zařadit každý den do jídelníčku 5 porcí ovoce a zeleniny
  • Vyhnout se tučnému masu a všem uzeninám
  • Vyřadit smažená jídla a alkohol
  • Z masa volit raději ryby a drůbež
  • Konzumovat luštěniny bohaté na bílkoviny
  • Dopřát si pravidelný spánek
  • Nezapomínat na nácvik hlubokého nádechu a výdechu
  • Pravidelný pohyb nezatěžující klouby – chůze, plavání, aqua aerobic,…
  • Pít dostatek čisté vody

I klouby potřebují výživu

Pokud patříte k lidem se zvýšenou fyzickou aktivitou, anebo vaše klouby zkrátka vyžadují více péče, zvažte zařazení doplňků stravy. Správná kloubí výživa, vitamíny C a B3, kolagen, mangan, nebo omega 3 mastné kyseliny, pomůžou vašim kloubům i svalům a postarají se o jejich správnou funkci. Jejich výběr ale konzultujte se svým lékařem, který vám pomůže zvolit tu správnou kombinaci pro vaše potřeby.

Správný pohyb, aneb jak se nezničit

O důležitosti pohybu už nejspíš víte, je ale nezbytné zmínit, že i v pohybu se mohou ukrývat rizika. Není totiž pohyb jako pohyb. Něco jiného je běhání po asfaltu a hodina TRX.

Vše záleží na tom, jaký máte problém. Pokud vás bolí kolena, kyčle nebo kotníky, nedoporučujeme běhání na tvrdém povrchu. Když už běh, tak po lesních cestách, trávě, štěrku - čemkoliv, jen ne po asfaltu. Nebo místo běhání můžete zkusit navštívit třeba lekci TRX či bosu, kde perfektně posílíte celé tělo.

Bolí-li vás horní část těla, loket, zápěstí, nebo máte problémy s krční páteří? To naopak doporučíme běh, než TRX, kde jste zavěšení na rukou a pracujete s celou vahou těla.

Nezapomínejte na sebe

Přemýšleli jste někdy, proč vás něco bolí? Příčin bolesti kloubů může být nespočet. Patří k nim i únava, stres a vyčerpání. Pokud máte náročné období v práci nebo v rodině, dejte si oddych. Místo vysilující hodiny běhu si zajděte na jógu, kde se uklidníte, zrelaxujete a zanedlouho budete zase připraveni dělat to, co vás naplňuje.

Bolest kloubů vám třeba chce naznačit, abyste přibrzdili. Poslouchejte své tělo a uvidíte, že vám bude lépe.

Tagy