Dáváte si pozor na cukr v ovoci?

Vyvážený jídelníček

Dáváte si pozor na cukr v ovoci?

Článek Vám zabere

Že je jablko ke svačině zdravější než čokoláda ví snad i prvňáček. Je tomu tak ale u všech druhů ovoce? A záleží, v jakou denní dobu ovoce konzumujeme? Pojďme to uvést na pravou míru!

Kouzlo ovoce

V otázce konzumace ovoce a obsahu cukrů existuje mnoho zmatků a desinformací. Ovoce obsahuje převážně fruktózu (ovocný cukr), který má velmi nízký glykemický index. Obecně platí, že čím je menší hodnota glykemického indexu, tím je potravina zdravější. Ovšem na druhou stranu velké množství fruktózy zhoršuje hladinu krevních tuků a může podporovat ztučnění, nebo steatózu jater. Takže i pro ovoce platí, všeho s mírou.

Kromě fruktózy ovoce obsahuje také velké množství:

Právě enzymy pomáhají snižovat obsah cukrů a inzulinu v krvi. Důležité je, aby ovoce bylo zralé, v něm je enzymů nejvíce. Proto konzumace ovoce není nebezpečná ani u diabetiků. Navíc díky obsahu vlákniny a velkému množství vody je zpomaleno jeho zpracování a trávení.

ovoce v míse

Zapomíná se však na to, že existuje také index inzulinový. Ten je u ovoce vyšší, než u zeleniny, právě díky obsahu cukru. Proto je množství ovoce v rámci výživových doporučení omezeno na dva kusy na den.

Ovoce jako zdroj energie

Ovoce je nejpřirozenější druh potravy z hlediska historického vývoje člověka. Je pro nás přínosem z hlediska obsahu výše zmíněných látek, ale také díky obrovské výživové hodnotě.

Množství ovocného cukru se druh od druhu mění. Nejvíce ho mají jablka, hrozny, meloun a mango. Pokud je ovoce konzumováno celistvě, včetně vlákniny, vstupuje do krevního řečiště relativně pomalu. Záhy putuje do buněk, kde je energie potřeba nejvíce. Do buněk energie vstupuje pomalu, nikoliv nárazově. I proto je vhodné ovoce konzumovat spíše dopoledne.

Jednoduchý cukr mají i cukrovinky, proč je ovoce lepší?

Ovocné cukry jsou jednoduché, jde o tzv. monosacharidy, stejně jako celá řada rafinovaných cukrů obsažených ve sladkostech. V případě rafinovaných jednoduchých cukrů se však jedná o prázdné kalorie, které vedou k vzestupu krevního cukru bez odpovídající náplně výživných látek. Navíc často se slušnou dávkou tuku. Čokoládová tyčinka vám tedy dodá určité množství energie, ale ne na dlouho. Budete mít tedy brzy hlad a spoustu zbytečného tuku v buňkách.

Přestože ovoce obsahuje celkem velké množství cukru, není pro náš organismus škodlivé. Díky relativně rychlému rozkladu a energetickému působení v potřebných místech, je ovoce nejideálnějším zdrojem rychlé energie. Až vás zase bude „honit mlsná“, po vyzrálém ovoci s čistým svědomím sáhněte.