Draslík nejen pro zdravé srdíčko

Vyvážený jídelníček

Draslík nejen pro zdravé srdíčko

Článek Vám zabere

Prvek, kterého potřebujeme jen pár gramů, přesto je pro lidské tělo velmi důležitý a zcela nenahraditelný. Podílí se na většině funkcí v lidském organismu. Víte, jak udržet jeho hladinu v rovnováze?

Z chemického pohledu je kalium (draslík, K) měkký alkalický kov. Ale žádný strach, v těle určitě nenajdeme kovové kousky. V lidském organismu se nachází jen pár gramů a naprostá většina je uložena v buňkách.

Proč si udržovat optimální hladinu draslíku?

Bez tohoto prvku bychom nefungovali. Podílí se na podpoře oběhového (kardiovaskulárního) systému, snižuje krevní tlak, pomáhá vylučovat odpadní látky z těla. Má pozitivní vliv na svalové napětí a celou nervovou soustavu.

Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

Draslík a sodík spolu tedy velmi úzce souvisí. Poměr příjmu by měl vypadat 2:1, draslík ku sodíku. Přisolíte si rádi jídlo? Tím více byste měli dbát na dostatečný přísun draslíku a používat speciální draselnou sůl.

Když je draslíku málo

S nedostatkem se můžeme setkat bohužel poměrně často. Jednou z příčin je nedostatečný příjem ovoce a zeleniny a nahrazování kvalitní celozrnné mouky tolik oblíbenou bílou.

Projevy nedostatku draslíku:

  • -Nadměrná únava a netečnost, ale nespavost
  • -Zvýšený krevní tlak
  • -Svalová ochablost
  • -Nízká hladina cukru v krvi
  • -Bolestivé větry

Jak jej doplnit?

Přestože denně spotřebujeme kolem 5 gramů, není jeho doplňování vlastně vůbec složité. V dostatečném množství ho najdeme zejména v zelenině, ale i v dalších potravinách.

Poměrně velké množství obsahuje také květák, hrášek, rajčata, jablka, hroznové víno, pomeranče, jogurt, mléko a sýry, vejce, ledviny a játra, kuře, losos, sleď...

Příklad jídelníčku k doplnění draslíku

Snídaně: Ovesné vločky s banánem zalité mlékem a pomerančový džus.
Svačina: Sušené meruňky.
Oběd: Pečený nebo grilovaný losos s rýží a salátek z čerstvého špenátu.
Svačina: Banán nebo zeleninový salát s vlašskými ořechy a rozinkami.
Večeře: Zapečené brambory se zeleninou a zelný salát.

I draslíku může být příliš

Nic se nemá přehánět. To platí i v případě draslíku, jeho přílišné množství totiž způsobuje hyperkalemii. Dávky nad 25 g jsou již silně toxické!

Projevy nadbytku draslíku:

  • -Poruchy srdečního rytmu
  • -Brnění v končetinách až svalová paralýza
  • -Pocity slabosti
  • -Průjem a zvracení
  • -Trnutí jazyka a oblasti kolem úst
avokádo a quacamole

Doplňování draslíku, stejně jako většiny stopových prvků, není dobré ani podceňovat, ani přehánět. Zaměřte se proto na vyvážený a pestrý jídelníček. Vaše tělo se už postará, aby jeho hladina v těle byla dostatečná a stálá.