Jaké je to být veganem?

Zpověď vegana

Jaké je to být veganem?

Článek Vám zabere

Dokázali byste ze stravy vyškrtnout maso, mléko a sýry? Karolína to dokázala! Vyzpovídali jsme ji, co ji vedlo k tomu stát se vegankou a jak vypadá její jídelníček.

O svůj veganský život se s námi podělila studentka Karolína, která se mezi vegany zařadila před třemi a půl lety. Maso, sýry a veškeré produkty živočišného důvodu přestala jíst ze dne na den. „Na začátku jsem si řekla, že to vyzkouším na měsíc, ale už jsem se nikdy k normální stravě nevrátila.“

Veganství jako filozofie

Vegani do svého jídelníčku stejně jako vegetariáni nezařazují maso. Kromě masa ale vegani nejí žádné živočišné produkty. V jejich jídelníčku tak nenajdete mléčné výrobky, vajíčka a živočišné tuky. Od veganů nás „běžné masožravce“ neodlišuje jen jiná skladba jídelníčku, ale celkový přístup k životu. Veganství představuje životní styl nebo filozofii. Vegani dbají na ochranu životního prostředí a práva zvířat, se kterými se ve velkochovech často nezachází dobře. „Jsem veganka z etických důvodů. Vadí mi, v jakých podmínkách musí zvířata žít. Jak se s nimi zachází. Nelíbí se mi, jak brzy se oddělují telata od krav, jak jsou slepice šlechtěny k rychlému růstu. Respektuji, že se lidé stravují různě, ale mně to za tu chuť prostě nestojí,“ svěřila se nám Karolína.

Talíř plný zdraví

Podle nutričních specialistů a jejich pravidel vyváženého jídelníčku by polovinu našeho jídelníčku měly tvořit ovoce a zelenina. S dodržováním tohoto pravidla mají daleko menší problém vegani než my klasičtí „masožravci.“ I Karolína nám pověděla, že v jejím jídelníčku má zelenina a ovoce nezastupitelné místo: „Jím hodně čerstvé zeleniny a ovoce, často v salátech.“

rolka

Čím nahradit maso?

Nepředstavujte si ale, že veganská strava rovná se saláty, saláty a zase jen saláty. Mezi vegany najdeme i milovníky omáček, jako Karolínu. „Já jsem hodně omáčková a polévková. Takhle na podzim jím třeba dýňovou polévku či kari omáčku s rýží. Místo masa si do kari omáčky dám žlutý hrách. Také občas vařím cizrnu na paprice nebo chilli omáčku, do které dám místo masa fazole.“ Bílkovin má tedy Karolína díky časté konzumaci luštěnin dostatek. Vegani mohou ale využít i širokého výběru masových náhražek. „Nemasa“ obsahují dostatečné množství bílkovin a dají se upravovat stejně jako maso. Můžete je smažit i grilovat. Karolína si kupuje tyto masové náhražky ve větších supermarketech a obchodech se zdravou stravou.

Jak mlsá vegan?

Vegani se nemusí vzdávat ani sladkého! Mohou si dát klidně i čokoládu. U Karolíny vítězí ta hořká s velkým podílem kakaa, která obsahuje rostlinný tuk. K pečení místo klasického mléka použijí to rostlinné. Karolína kupuje nejčastěji sójové a rýžové. „Sójové si dávám do kafe anebo si jím zaliju vločky. Rýžové pak používám na pečení. Má neutrální chuť.“ Po našem rozhovoru šla Karolína zrovna na nákup. „Koupím si oříškové máslo, buď burákové, nebo kešu. To je taková moje radost.“

čína

Jsou vegani zdravější?

Pestrý jídelníček, plný vitamínů a vlákniny, má pro vegany mnoho benefitů. „Přišel úbytek váhy, pročistila se mi pleť a mám lepší kvalitu vlasů a nehtů,“ pochvaluje si zdravotní plusy veganství Karolína.

I když nad veganstvím zrovna neuvažujete, můžete se jím inspirovat! Zařaďte do jídelníčku více ovoce, zeleniny a luštěnin nebo zkuste recept s tofu.

Tagy