Meditace, záchrana od stresu

Psychické zdraví

Meditace, záchrana od stresu

Článek Vám zabere

Rozjímání, prohlubování soustředění, uklidnění mysli. To a mnohem víc je meditace. Kromě chvíle ticha a klidu vám může přinést i pohled do sebe sama.

Staro-nová tradice

Rozjímání - latinsky meditace, je od dob dávno minulých spojováno především s buddhismem. Právě v tomto náboženství je totiž meditace ústředním pilířem. Nauka umění meditace by měla být protilékem na zmatené stavy mysli, jež se rozjímáním transformují do dokonalých vlastností, jako jsou soucit, moudrost, radost nebo vnitřní síla.

Je vhodná pro každého

Možná jste po přečtení prvního odstavce trochu v rozpacích. To je ale zbytečné! Nebojte, abyste mohli meditovat, nemusíte být buddhistického ani jiného vyznání. Jediné co musíte, je chtít proniknout hlouběji do svého vědomí, uklidnit se a na chvíli utéct stresu a každodenním starostem, které vás obklopují.

Není nikdo, pro koho by bylo rozjímání nevhodné. Je to úžasný lék pro tělo i duši a stojí za zkoušku. Nezáleží na tom, jestli jste mladí nebo starší. Při meditaci jste to jen a jen vy, na kom záleží. Vy pracujete se svým tělem a dostáváte se za vlastní hranice.

Jenže jak na to? 

  • Nejprve je důležité najít si tiché místo, kde vás nebude nikdo a nic rušit. Vypněte si telefon, rádio, televizi. Poproste o spolupráci i manžela/ku a děti, aby vás nikdo nerušil.
  • Pohodlně se usaďte. Ideálně na židli, abyste měli obě nohy na zemi, narovnaná záda, vzpřímenou hlavu, ruce spojené v klíně nebo na kolenou. Hlavní je ale pohodlí, takže pokud se vám takto nesedí dobře, sedněte si klidně na postel a záda si opřete o stěnu. Nebo si lehněte, ale to riskujete, že usnete.
  • Uvolněte se. Zavřete oči a pomalým a klidným nádechem a následným výdechem začněte od shora dolů uvolňovat celé tělo. Postupně oční víčka, obličej, krk, ramena, hrudník, ruce, bederní páteř, hýždě, stehna, kolena, lýtka a chodidla.
  • Dýchejte. Pomalu, přirozeně a zlehka. Uvědomujte si, jak je vaše tělo relaxované, uvolněné a jak lehce dýchá.
  • Vytvořte si v mysli „odkládací truhlu na rušivé myšlenky“. Nesnažte se proti nim bojovat. Jen je pozorujte a odložte do truhly, kde vás nebudou rušit.
  • Návrat do bdělého stavu. Hlavně pomalu! Nastavte si tichý klidný budík, který vás ze stavu dostane. Postupně odspodu těla začněte s probuzením mysli. Uvědomte si nejdříve chodidla, lýtka a postupně směrem nahoru celé tělo.
  • Po meditaci se vždy napijte čisté vody, protože je to proces spouštějící očistu organizmu.

Jakmile jednou proniknete do ticha a klidu, který si sami vytvoříte, budete to chtít zažívat znovu a znovu. Skvělé na tom je to, že k tomu nepotřebujete žádné zvláštní pomůcky. Vonnou svíčku nebo třeba relaxační hudbu není těžké doplnit. Navíc můžete být i jen tak, v tichu.

Pár rad na závěr 

Při meditaci se pokuste soustředit se jen na sebe. Nemyslete na nic jiného. V duchu si můžete říkat „jsem uvolněný, cítím se moc dobře“. To, co si během meditace v duchu říkáte, se nazývá afirmace.

Může se vám stát, že během meditace usnete. Není to neobvyklé. Časem a cvičením se usínání minimalizuje. Trénovaní lidé vydrží v meditativním stavu hodiny. Běžně ale postačí 10 až 20 minut.

Žena medituje

Cvičit můžete denně. A když náhodou ucítíte, že je potřeba „něco víc“, zkuste se o meditační techniky víc zajímat a rozšiřte si obzor. Přejeme příjemné uklidnění těla i mysli.