Posilněte imunitu otužováním vodou

Otužování

Posilněte imunitu otužováním vodou

Článek Vám zabere

Nebojíte se, dát si studenou sprchu či procházku za každého počasí? Imunitní systém se vám za to odvděčí!

V předešlých článcích jsme vás obeznámili s otužováním sluncem i vzduchem. I přes to, že letní měsíce jsou ještě v nedohledu, otužování sluncem můžete praktikovat po celý rok. Na podzim a v zimě je slunečních paprsků podstatně méně, ale stále jsou bohatým zdrojem vitamínu D, který má příznivé účinky na organismus a zlepšuje náladu. Proto si snažte dopřát slunečné procházky co nejčastěji, i když už je venku chladno. Když se vydáte do vyšší nadmořské výšky, nezapomeňte ani v zimě na opalovací krém, zejména na obličej, kde je pokožka velmi citlivá. Na procházku na čerstvém vzduchu nezanevřete, ani když je venku větrno či poprchává. Nezapomínejte doma pravidelně větrat a vyzkoušejte si dechová cvičení u otevřeného okna. Takhle snadno kombinujte dva druhy již zmiňovaného otužování. Když k nim přidáte ještě otužování vodou, určitě svou imunitu posílíte.

A jak na to?

Otužování vodou je nejznámějším druhem otužování, nejde však o polévání se ledovou vodou nebo plavání v mrazivé vodě, jak si kde kdo myslí. I při otužování vodou je třeba dodržovat určité zásady, aby bylo pro organismus co nejefektivnější, a pro vás co nejpříjemnější. S otužováním vodou může začít každý zdravý člověk, dokonce i děti od 3 let. Nejlepší variantou je začít vlažnou vodou a postupně teplotu vody snižovat. Na začátek jsou vhodné krátké intervaly, každý má totiž na chlad jinou toleranci. Osprchujte se například teplou vodou, na jakou jste zvyklí. Potom změňte teplotu na cca 15 – 20°C a vydržte zhruba 10 – 15 sekund. Čas pod studenou sprchou by se měl postupně prodlužovat, neměl by však překročit 3 minuty v zimě a 5 minut v létě.

Otužujte vždy celé tělo kromě hlavy. Když si budete studenou vodou umývat jen ruce, tvář nebo třeba pouze trup, otužování nebude účinné. Vhodné je začít sprchováním od nohou, postupně sprchovat paže, hruď, břicho, šíji a tvář. Potom opět následuje sprchování teplou vodou. Takové střídání je potřeba opakovat jednou až dvakrát v průběhu sprchování a na závěr skončit se studenou vodou. Otužování je nejlepší praktikovat ráno a před jídlem. Samozřejmě je vhodné i večer, tím však ranní otužování nenahradíte, ale pouze doplníte. Ráno je potřebné otužovat se dvakrát déle než večer. Při sprchování se pohybujte, nestůjte na jednom místě. Sedací koupel ve studené vodě se nedoporučuje. Kromě imunity posilujete také pevnou vůli. Po osprchování se utřete suchým ručníkem. Hlavu si nenamáčejte, pouze obličej. Abyste si nenamočili vlasy, můžete použít koupací čepici. Po důkladném osušení můžete proceduru zakončit zahřívacími cviky, aby se vaše tělo prokrvilo a prohřálo. Pak se nasnídejte. Jestliže jste v časové tísni, ranní otužování vynechejte. Je důležité, abyste se neotužovali, když máte shon a nejste v pohodě. Neprospívá to pak celkové psychické pohodě, ale můžete tím podpořit stresové pocity. I tak se ale snažte otužovat pravidelně, ideálně každý den. Pravidelnost je totiž důležitá především v začátcích, protože jakmile několik dnů vynecháte, nabytá otužilost rychle klesne.

S otužováním vodou ale souvisí také koupele ve vaně. Jestliže milujete odpočinek v teplé vodě, dohlédněte na to, aby voda nepřesahovala 38°C. I po koupeli se na závěr opláchněte vlažnou až studenou vodou a teprve potom se osušte. Koupel v horké vodě narušuje výsledky otužování a může dokonce zapříčinit prochladnutí. Otužování určitě vynechejte, když se necítíte fit, rovněž v průběhu nemoci a minimálně týden po uzdravení.

Otužilý organismus má tendenci si „poradit sám“

Když se podle výše zmiňovaných pokynů budete otužovat půl roku a déle, nemusíte mít strach sportovat i v chladném počasí venku, například běhat, jezdit na kole, cvičit. Při takových aktivitách v zimě byste měli být stále v pohybu. Tímto způsobem zocelíte organismus a zaznamenáte nižší výskyt různých chorob, především nachlazení. Když už onemocníte, průběh nemoci bude mnohem lehčí a rychleji se uzdravíte. Otužilý organismus má tendenci si „poradit sám“. Studená voda, když je hygienicky nezávadná, nemá žádné vedlejší účinky, kromě citlivějšího vnímání chladu u začátečníků. Pravidelným otužováním zvyšujete práh citlivosti vůči bakteriálním a virovým choroboplodným zárodkům, organismus si pak dokáže s nákazou poradit lépe než organismus neotužilého jedince. Když podporujete svůj imunitní systém, snižujete také negativní reakce vůči mnohým alergenům, kterými jsme obklopeni. Ochlazením těla dochází ke stáhnutí cév, následným zahřátím zase k jejich roztáhnutí. Tím se zlepšuje elasticita cév, což oddaluje proces stárnutí. Kromě těchto výhod otužilci daleko lépe snáší výkyvy počasí. Nedělají jim problémy dlouhé zimy ani horká léta.

Jestliže se vám domácí otužování zamlouvá a toužíte se ještě nějak zlepšovat, po 1 až 2letém praktikování můžete přejít na tzv. sportovní otužování. To ale vyžaduje daleko více sebekontroly a disciplíny. Ne každý zvládne plavat v řece či jezeře, jehož teplota dosahuje přibližně 5°C. Zde už ale hovoříme o opravdu dlouholetých a trénovaných otužilcích. Většinou se začíná s plaváním ve vodě, jejíž teplota má více než 20°C a postupně si „naordinujete“ chladnější a chladnější. Podle teploty vody se určuje maximální čas, který byste v ní měli strávit. Ideální je otužování ve skupinách. Psychicky se budete cítit lépe, můžete se navzájem podporovat a pomáhat si. Plaváním ve studené vodě se upevňuje pevná vůle, vyplavují se v těle endorfiny – hormony štěstí a také adrenalin, díky kterému snadněji překonáte každodenní stres a špatnou náladu, která se častěji objevuje především v podzimních a zimních měsících.

S otužováním ale souvisí také strava. Důležitý je především dostatečný příjem tekutin a dostatečné množství ovoce a zeleniny. Při ochlazení dochází ke zpomalenému odbourávání tuků, takže jestli nechcete, aby se vám tuky začaly ukládat na bocích či bříšku, vyhněte se jejich nadměrné konzumaci bezprostředně po otužování. Vždy mějte na paměti, že je třeba poslouchat své vlastní tělo, nedělejte něco, co vám je opravdu nepříjemné a také nepřeceňujte své schopnosti.

Začátky otužování studenou vodou nemusí být pro mnohé příjemné. Začněte postupně a držíme vám palce, abyste vydrželi. Organismus si zvykne poměrně rychle, výsledek stojí za to!