Proč (ne)držet paleo dietu?

Diety

Proč (ne)držet paleo dietu?

Článek Vám zabere

Fenomény dnešní doby, Dukanova dieta či DASH, jsme vám již představili. Všechny diety ale mají stejný cíl – úbytek kilogramů. Dalším „hitem“ je paleo dieta, přečtěte si více.

Paleo dieta – kontroverzní dieta doby kamenné

Paleo dieta je v posledních letech žhavým trendem v oblasti diet. Její název není náhodný, je odvozený od období paleolitu, někdejšího období v dějinách lidstva. Kopíruje návyky našich nejstarších předků, lovců a sběračů. Filosofie paleo diety je velmi jednoduchá. Její základ spočívá v konzumaci potravin, pro které bylo lidské tělo „předurčené“. Jde konkrétně o ovoce, zeleninu, libové maso, ryby, mořské plody, houby, vejce a ořechy. Hlavní myšlenka tedy tkví v návratu k přirozeným potravinám bez chemie a konzervačních látek. Podle paleo diety, lidské tělo není evolučně přizpůsobené ke konzumaci produktů vyprodukovaných zemědělstvím, tedy obilí a mléčných výrobků. Při dodržování této diety je třeba v jídelníčku omezit nebo úplně vyřadit obilniny, luštěniny, pečivo, mléko, sýry a dále veškeré zpracované potraviny. Zastánci paleo diety tvrdí, že příchod zemědělství a s ním spojený nástup pečeného chleba a dalšího tepelného zpracování potravin, přinesl civilizační choroby. Během diety se také omezuje příjem sacharidů jako hlavního zdroje energie, které jsou nahrazené příjmem tuků a bílkovin. Nedílnou součástí je i pravidelná a přitom velmi intenzivní pohybová aktivita.

Miniaturní porce zeleniny

Proč paleo dietu (ne)držet

Na snídani vajíčka s kuřecím masem, na oběd tatarák, na večeři například rybu s trochou zeleniny. Mezi tím oříšky nebo hrst borůvek a jahod, ale jen opravdu hrst! Rozhodně ne žádný chléb, obilniny, sušenky, mléko, jiné mléčné výrobky či cukrovinky. Také žádná káva, čaj či alkohol. Už na první pohled je jasné, že skladba každodenního jídelníčku paleo diety je na míle vzdálená od standardní stravy. Základ paleo diety přitom vůbec nemá špatnou myšlenku. Člověk se naučí omezit potraviny, které prošly složitou úpravou. Když omezíte konzumaci těchto potravin, uvidíte, že pak automaticky sáhnete po ovoci a zelenině, čím prospějete svému zdraví. Paleo dieta slibuje snížení váhy o jednu konfekční velikost. I tato dieta však má své ALE. Odborníci tvrdí, že není dlouho udržitelná, jelikož je velice omezující. Dalším problém je, že v paleo jídelníčku chybí důležité živiny, jako vláknina, vápník, vitamín B a železo. Nepřehlédnutelným negativem je také fakt přílišné konzumace masa bez ohledu na obsah tuku, paradoxně jsou povoleny i tučné sýry. Stravování této diety vychází ze stravování pravěkých lidí, kteří potřebovali více energie. Více se totiž pohybovali na rozdíl od člověka moderní doby. Ovšem jejich průměrná délka života byla výrazně kratší, než u současných lidí. Při současném trendu malé pohybové aktivity může tato zvýšená konzumace lipidů způsobit zdravotní problémy.

Je dobré mít přehled ještě před tím, než se rozhodnete zásadnějším způsobem změnit svou životosprávu. Jestliže je vaším cílem úbytek na váze, vycházejte z osvědčeného vzorce – energetický příjem by měl být menší než výdej. Pravidelným pohybem, vyváženou stravou a trpělivostí časem dosáhnete viditelných a trvalejších výsledků. Rozhodně se neostýchejte poradit v této oblasti s výživovým odborníkem.

Počkejte si také na poslední díl jedinečného seriálu o populárních dietách, bude zveřejněn již brzy! Mezi tím můžete zjistit více o Dukanově dietě nebo DASH dietě.