Jak se vyrovnat se smrtí blízké osoby

Ztráta blízké osoby

Jak se vyrovnat se smrtí blízké osoby

Článek Vám zabere

Odchod milované osoby je to nejtěžší, co vás může potkat. Bolest ze ztráty může pořádně vyléčit jen čas. Psycholožka Denisa Maderová vám poradí, jak s bolestí žít, než ji čas zahojí.

Na některé rány náplasti neexistují. Smutek nad ztrátou milované osoby bohužel patří mezi ně. Psychologové se shodují na tom, že překonat žal trvá často i déle než rok. Opravdu dlouhodobý smutek se může vážně podepsat na vašem zdraví. Rozhodně by se tedy žal ze ztráty neměl podceňovat.

Nebraňte se smutku

Odchod bližního se pojí s pocity ztráty, samoty, opuštění a bezmoci nad tím, že situaci nemůžeme změnit. Psycholožka Denisa Maderová radí: „Ponechte si milovaného člověka v srdci a ve vzpomínkách, které nikdy nezmizí. Vzpomínka na zesnulé milované nás může velmi bolet, ale je důležité si uvědomit, že prostřednictvím vzpomínek je tu zesnulý s námi. Blízký zesnulý vám bude vždy chybět. Je to lidské a přirozené. Bez těchto pocitů bychom nebyli schopní milovat a mít rádi.“

Dejte svému tělu to, co potřebuje a co si žádá. Pokud máte chuť zavřít se v pokoji, s nikým se nebavit a brečet, udělejte to! Jestliže cítíte potřebu svůj smutek sdílet a mluvit o zesnulém a o vašich společných zážitcích, neváhejte. Oslovte své kamarády nebo jiné blízké osoby a vypovídejte se.

Za své pocity se nestyďte. I chlapi brečí! Klidně se vyplačte příteli na rameno. Vezměte si volno v práci. Klidně i dva týdny. V tomhle případě lepší méně nežli více, neplatí! Pokud zůstalo zařizování pohřbu a jiných pozůstalostí na vás, také se nezdráhejte požádat někoho ze svého okolí o pomoc.

Připusťte si, že smrt je přirozenou součástí života. „Musíme si uvědomit, že smrt nedokážeme změnit. Nemůžeme ji vzdorovat, zlobit se na osud, na Boha… Uchovejte si milovaného člověka ve vzpomínkách. S láskou a něhou si vždy uvědomte, že by si zesnulý nepřál, abyste byli smutní,“ říká Denisa Maderová.

Neodmítejte pomoc odborníka

Ztráta milované osoby představuje obrovský zdroj stresu. Nebojte se tedy navštívit odborníka, který vám zvláště v prvních týdnech či měsících pomůže šok překonat. Pokud smutek trvá déle než tři měsíce, nemůžete kvůli němu spát a míváte pocity úzkosti, běže k odborníkovi bez váhání. V případě, že o svého blízkého přišlo dítě nebo mladiství, tak berte odbornou poradnu jako nutný krok. Psychika dětí a mladistvých nevydrží tolik zátěže jako nervy dospělého.

muž čte knihu

Když už navštívíte odborníka a on vám doporučí medikamenty, neodmítejte je! Nebudete léky přeci brát do konce života, jen vám pomohou zmírnit zátěž v období krátce po šoku, který právě zažíváte.

Jak pomoc druhému?

Máte vy ve svém okolí kamaráda nebo příbuzného, který právě ztrátou trpí? Nejlepší pomoc tvoří objetí a nastražené ucho. Slova útěchy neexistují. Věty typu: „Už je mu lépe.” nebo „Aspoň se už netrápí.“ moc nepomohou, ačkoliv se vám zdají jako nápomocné a rozumné. Soustřeďte se hlavně na emocionální oporu. V případě, že ale váš blízký o vaši pomoc a útěchu nestojí, tak mu ji nevnucujte. Nechte ho o samotě a dejte mu čas.

Určitě mu doporučte návštěvu psychologa. Vysvětlete mu, že za návštěvu odborné poradny se určitě nemusí stydět. Neexistuje důvod, proč by se váš přítel nebo příbuzný měl trápit sám.

Odborná poradna pomůže i s ostatními stresovými situacemi, které na smrt blízkého navazují. Často totiž nejde jen o bolest nad samotnou ztrátou, ale i o jiné komplikace, třeba finanční, když náhle odejde na věčnost člen domácnosti. Pokud například odejde vaše babička, tak váš dědeček bude trpět nejen strádáním, ale i zmateností, protože vaše babička měla dokonalý přehled o tom, kde najít telefonní čísla na lékaře, jak zaplatit účty a kde vyřizovat úřední záležitosti a podobně. Najednou všechny tyto starosti padnou na vašeho dědu. Navíc také přijde o část rozpočtu domácnosti, protože najednou místo dvou důchodů má jen jeden. Se vším tímto stresem odborník pomůže.