Sport a teplé počasí: na co si dát pozor?

Sport v létě

Sport a teplé počasí: na co si dát pozor?

Článek Vám zabere

Teplé dny lákají k pohybu na čerstvém vzduchu. Buďte však opatrní. Sportování při vysokých teplotách může přinést více škody než užitku.

Dny jsou dlouhé a teplé a vy tak konečně můžete vyměnit nekonečné hodiny strávené v posilovně za pohyb pod širým nebem. Láká vás běhání? Nebo turistika? Nemůžete se v létě odtrhnout od vody? Ať už si vyberete cokoliv, buďte při svých sportovních aktivitách opatrní. Letní sluníčko se vám může vymstít. Přečtěte si, jak nepříjemnostem předejít.

Pitný režim je nejdůležitější

Nejlepším přítelem letních sportů je především pitný režim. Pod horkým sluncem ztrácí naše tělo prospěšné tekutiny, a tím pádem i energii a důležité minerální látky. Nedostatek těchto látek způsobuje nepříjemné svalové křeče a únavu. Úpalu a dehydrataci lze předejít pravidelným doplňováním správného množství tekutin. V letním období se doporučuje vypít 2 - 3 litry tekutin, ideálně čisté vody.

V případě, že jste v pohybu déle než hodinu, doplňujte kromě vody také minerální látky ve formě patřičného a tzv. osmoticky vyváženého iontového nápoje ve správné koncentraci. Případně sáhněte po solných tabletách a dalších speciálních doplňcích sportovní výživy, které si můžete volně koupit. Po náročnějších výkonech se také doporučuje dát si jedno malé 10° pivo, které obsahuje spoustu vitamínů skupiny B a dalších stopových prvků. Dejte si ale pozor a nekonzumujte příliš vychlazené nápoje. Ty mohou způsobit nepříjemné zdravotní problémy.

Ranní ptáče nebo noční pták?

Vášniví běžci, turisté, cyklisté nebo nadšenci rychlochůze, buďte opatrní zvláště v době oběda. Slunce se v tomto čase nachází na svém maximu. Nejen že se v této době rychleji unavíte, ale koledujete si i o úpal či dehydrataci. Pro svůj oblíbený pohyb si zvolte raději ranní hodiny, případně naopak hodiny večerní. Vzduch se ochladí a sluneční paprsky tolik nepálí.

cyklista sedí na trávě, u sebe má položený kolo, pije ze sportovní láhve

Při vysokých teplotách také pečlivě vybírejte trasy, kudy jezdíte, běháte nebo chodíte. Snažte se hledat si cesty, které vedou mezi stromy. Ty vám poskytnou přirozený stín. Případně si pomozte kvalitním chladivým gelem na kůži. Ulevit si lze také vychlazeným ručníkem kolem ramen a krku. Dbejte také na to, co máte na sobě. Volte pohodlné a funkční oblečení, které dobře odvádí pot z těla. Samozřejmostí je pokrývka hlavy.

Pokud sportujete v lese, používejte preventivní ochranu proti klíšťatům.

Náš kondiční poradce David Huf radí: „V rámci regenerace po výkonu doporučuji dolní končetiny vychladit pod studenou sprchou či se naložit do studené řeky. Nebo v případě možností a po vzoru vrcholových sportovců zabořte nohy do kádě s ledem.“

Jako ryba ve vodě!

Jako vhodná alternativa k pohybu během dne se nabízejí vodní sporty. Už jste zkusili populární vodní lyžování, wakeboarding nebo paddleboarding? Pokud nepoužijete speciální funkční oděv na tyto sporty, tak aplikujte opalovací krémy s patřičným UV faktorem. Při vodních sportech hrozí zvýšené riziko spálení kůže či úpalu.

Odvážní nadšenci netradičních sportů mohou také vyzkoušet windsurfing. Příznivci tradičních sportů se vydávají sjíždět řeku na kajaku, kánoi či raftu. Nabízí se i klasické plavání.

Výhodou vodních sportů v letním počasí je fakt, že jste pravidelně ve styku s osvěžující vodou a váš organismus prakticky nemá čas se přehřát. I v tomto případě však nezapomeňte doplňovat požadované množství tekutin.

Cukr = energie

Kromě zmíněné vody nelze zapomínat ani na doplnění potřebné energie před, při a po sportování. Jedná se hlavně o sacharidy a proteiny. Ty dodávají našemu tělu potřebnou energii a důležitou podporu pro to, abychom neztratili složku aktivní svalové hmoty. Ať už na vodě nebo v lese, nezapomeňte na energetický pamlsek, který obsahující nejlépe tzv. dlouhé (neboli pomalu uvolňující se) cukry. Doporučuje se jakákoli energetická tyčinka s obsahem min. 20% proteinu, müsli tyčinka nebo ovoce ve formě banánu. To vše se postará o to, aby neklesla hladina glykogenu ve svalech a krvi, a tudíž jste nedostali tzv. hlaďák - stav, kdy jste tak vyčerpaní, že se nemůžete vůbec hýbat.

A co dodat na závěr? Poslouchejte své tělo. Pokud se cítíte vyčerpaně či unaveně, dejte si pohov. Zítra bude také den a vy si svou chvilku pohybu užijete tak, jak se patří.

Tagy