Trans-mastné kyseliny pod lupou

Trans-mastné kyseliny

Trans-mastné kyseliny pod lupou

Článek Vám zabere

Trans-mastné kyseliny, ztužené tuky nebo trans tuky. I když si to neuvědomujeme, setkáváme se s nimi denně. Co jsou ale zač? A opravdu všechny škodí?

V jednom z předchozích článků jsme vám představili tuky. S tuky přímo souvis trans-mastné kyseliny. Jedná se totiž o jejich podskupinu, která se nachází jak v živočišných, tak v těch rostlinných tucích.

Kde trans tuky najdeme? 

Trans-mastné kyseliny vznikají v malém množství v mase a mléčných výrobcích. Tento typ trans-mastných kyselin je produkován přirozenou cestou. A dobrá zpráva? Běžná konzumace těchto výrobků nepředstavuje z hlediska obsahu trans-mastných kyselin riziko.

Ve větším množství pak vznikají trans-kyseliny (TFA) při částečném ztužování rostlinných olejů. Ztužování tekutých olejů se v potravinářství používá pro získání určitých technologických vlastností tuků, jako je např. vyšší stabilita, delší skladovatelnost, nebo lepší roztíratelnost. Ztužené tuky se v potravinářství nejčastěji využívají například do sladkého pečiva, cukrovinek, polevy, brambůrků, sušenek a zákusků.

Trans-mastné kyseliny vznikají také při zahřívání některých druhů olejů do vysokých teplot kolem 220-240 stupňů Celsia.

Zaměřeno na margarín

Lidé se často mylně domnívají, že se margaríny řadí k původcům škodlivých trans tuků. A skutečně tomu tak v dřívější dobách bylo. Avšak moderní postupy výroby těchto roztíratelných tuků dovolují vzniku pouze stopového množství této látky. Většina dostupných výrobku na našem trhu již neobsahuje více než 1% těchto škodlivých tuků. V Nestlé se například rozhodli odstranit průmyslově vznikající trans-mastné kyseliny ze všech svých produktů. Chuť výrobků se tím ale nezměnila.

Všeho s mírou

Jak už říkali naše babičky, jezte všechno, ale s mírou. To samé platí také u trans-mastných kyselin. Výživoví poradci a Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučují konzumovat tyto kyseliny v míře do 1% celkového denní energetického příjmu. To znamená přibližně 2,5g denně. Přemíra trans-mastných kyselin v těle přispívají ke zvyšování hladiny cholesterolu v těle a to může vést až ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Vyvážený jídelníček je správnou cestou

Klíčem, jak se těmto problémům vyhnout, je vyvážený životní styl. Dopřejte si to, co vám chutná a nezapomeňte k tomu na dostatek pohybu.

Tagy