Wellbeing: návod na spokojený život

Wellbeing

Wellbeing: návod na spokojený život

Článek Vám zabere

Venku jsou krásné teplé a slunečné večery a vy se nemůžete ubránit úsměvu? To je dobře!

Je spokojenost měřitelná?

Přemýšleli jste někdy nad tím, zda se dá spokojenost a radost změřit? Někteří fajnšmekři se o to už pokusili. Světová zdravotnická organizace přišla s „Indexem radosti Pět"1, který si nyní můžete vyzkoušet:

Ohodnoťte se na škále 0 – 5 podle toho, jak často cítíte níže popsané pocity (0 – nikdy; 1 – někdy; 2 – méně, než polovinu času; 3 – více, než polovinu času; 4 – téměř vždy; 5 – vždy):

1. Cítím se vesele a živě

2. Cítím se klidně a relaxovaně

3. Cítím se aktivní a plná/plný energie

4. Probudil/a jsem se svěží a odpočatý/á

5. Můj den je naplněný věcmi, co mě baví

Tak na co jste přišli?

Podařilo se vám pomocí tohoto krátkého dotazníku zanalyzovat váš přístup ke světu? Nyní sečtěte výsledky a zamyslete se:

Byl váš součet vyšší než 13? Gratulujeme! Jste šťastné bytosti. Nezapomeňte šířit radost ve svém okolí. Rádi vám poradíme, jak na to?

Byl váš součet nižší než 12? V tom případě potřebujete trochu povzbudit!

Byl váš součet nižší než 8? Přečtěte si dál v článku naše tipy, jak si zpříjemnit bytí!


Jste v pohodě?

Wellbeing je subjektivní pocit pohody, který se zakládá na našem vnímání vlastních životů. Pocit pohody se skládá z několika vrstev. Zaprvé, myslete na své zdraví. Jak psychické, tak fyzické. Získejte pocit sounáležitosti se společností kolem vás. I to vám dodá energii. Stanovte si své vlastní cíle a motivujte se k tomu dotáhnout věci do smysluplného konce.

Jednotlivé vrstvy se vzájemně ovlivňují a na jejich základě klesá nebo vzrůstá naše vnitřní pohoda. Pokud vás něco trápí nebo chcete podpořit své kamarády, čtěte dál, jak na to!

Podpořte svůj wellbeing

  1. Buďte aktivní! Snažte se do svého každodenního programu zahrnout aktivity, které vás baví a naplňují. Cvičte, tancujte, šijte nebo foťte – prostě cokoli, co vám vykouzlí úsměv na tváři!
  2. Stále se učte. Nebojte se pustit do neznámých vod a vyzkoušejte vše, co vás kdy lákalo. Chtěli jste si vždy vyzkoušet jógu nebo se stát odborníkem na bylinky? Dejte se do toho!
  3. Buďte ve spojení s lidmi. Kdy to bylo naposled, co jste se viděli s nejlepším kamarádem? Není na čase uspořádat sraz se spolužáky ze základní školy? Buďte iniciativní a potkávejte se svými známými, sousedy. Nevynechávejte ani širší rodinu!
  4. Věnujte svůj čas. Největším darem, který můžete někomu darovat, je váš čas a pozornost. Nicméně myslete i na sebe a svůj osobní prostor.
  5. Buďte všímaví! Všimli jste si, jak je dnes za okny krásný den? Do čeho se tedy dnes pustíte?
  6. Poslouchejte vaše tělo. Snažte se vnímat všechny pocity a signály, které vám posílá. Mohou vám signalizovat únavu, bolest nebo vyčerpání. Vaše tělo toho zvládne hodně, ale všechno má své meze. Vaše tělo vám dá jasně najevo, kdy už toho má dost. Neberte to na lehkou váhu.

Kdy jste naposledy nemysleli na nic?

Máte toho nad hlavu? Nebojte se říct ne. Nejprve si to můžete natrénovat na malých věcech. Později to praktikujte i na závažná rozhodnutí, o kterých nejste pevně přesvědčení, že vás učiní šťastnými.


Psycholožka Denisa Maderová radí: „Aktivní myšlení můžete zastavit, když se půjdete projít ven nebo změníte prostředí, ve kterém jste doteď trávili čas. Podívejte se na nějaký hezký film anebo se jen tak zadívejte z okna a zasněte se. Denní snění je dobrou formou relaxace. Protože během snění nemyslíte na svoje starosti, ale na svoje pocity, touhy a sny. Pro duševní zdraví a pohodu je důležité věci prožívat a ne jen přemýšlet. Když vám to doma nejde, běžte si třeba zaběhat do přírody, pusťte si hudbu, malujte, tancujte nebo zajděte za kamarádkou.“

Pocit pohody není jednodenní záležitost, ale dlouhý proces. A vše začíná otázkou, co mohu udělat proto, abych se cítil vyrovnaný a spokojený?

_________________________________________________________________________________________________________________________

1 Více se dočtete: http://www.dawnstudy.com/content/dam/Dawnstudy/AFFILIATE/www-dawnstudy-com/Home/TOOLSANDRESOURCES/Documents/WHO-5.pdf