Zaostřeno na tuky!

Rozdělení tuků

Zaostřeno na tuky!

Článek Vám zabere

Dobré tuky, špatné tuky, nasycené nebo nenasycené - také vám z toho jde hlava kolem? Pojďte si v tom udělat pořádek!

Bez tuků se naše tělo neobejde. Není však tuk jako tuk. Některých bychom měli do jídelníčku zařadit více a jiných zase méně.

Seznamte se

V základě se tuky dělí na nasycené a nenasycené. Poté je lze rozdělit podle toho, z jakého zdroje pochází na tuky živočišné a rostlinné.

Nasycené tuky mají převážně živočišný původ. Nasycené tuky poznáte podle toho, že mají při pokojové teplotě tužší konzistenci. Nejbohatší zdroje živočišných nasycených mastných kyselin představují například:

  • smetana
  • máslo
  • sádlo
  • tučné druhy masa
  • žloutek


Nenasycené tuky najdeme zejména v rostlinných tucích. Výjimku tvoří palmový a kokosový oleje. Ty do této kategorie nespadají. Nenasycené tuky se dělí podle složitosti ještě na mononenasycené a polynenasycené.

Mononenasycené tuky se nacházejí například v:

  • olivovém oleji
  • arašídech
  • avokádu

Polynenasycené tuky obsahují třeba:

  • lněná semínka
  • ryby
  • vlašské ořechy
  • slunečnicová semínka

Dobré vs. špatné?

Zejména živočišné tuky představují nezbytnost pro tvorbu testosteronu. Potřebujeme je také kvůli některým vitamínům, které se v tucích rozpouští.

Tip: Na čem smažit? Používejte ke smažení místo sádla raději olivový nebo řepkový olej

Právě živočišné tuky ale obsahují cholesterol (vyjma kokosového a palmového oleje). Zvýšená hladina cholesterolu v krvi pak můžu vést až k srdečně-cévním onemocněním. Nasycené tuky tedy považujeme za ty méně vhodné. To ovšem neznamená, že bychom měli nasycené tuky z jídelníčku vyškrtnout úplně. Mají přeci i pozitiva.

Doporučená denní dávka všech tuků se pohybuje mezi 70-80g, což odpovídá 25-30% z celkového denního energetického příjmu. Nasycené tuky by pak měly tvořit maximálně třetinu tedy cca 20 gramů na den. Odborníci obvykle doporučují snižovat přísun živočišných nasycených tuků a část jejich přijmu nahradit tuky nenasycenými, především rostlinného, ale i živočišného původu (např. z ryb).

maso, zelenina

Jak je to s tukem v masu?

Obecně můžeme masa rozdělit na ta spíše libová a na ta více tučná. Mezi nejtučnější masa patří zejména vepřové maso, které je v českých kuchyních velmi oblíbené. Ovšem vždy záleží na konkrétním typu masa. I na těle vepříka se najdou části, které tolik tuku neobsahují, a vyhýbat se jim proto nemusíme. Sáhněte například po panenské svíčková nebo vepřové kýtě.

Mezi ta málo tučná masa pak řadíme drůbež a králičí. Nejvhodnějším masem celkově jsou pak jednoznačně ryby. Málu tuku obsahuje také hovězí a telecí, které se na rozdíl od hovězího o něco lépe tráví.

Mějte na paměti, že více než na samotném obsahu tuku v masu záleží na druhu přípravy. Dušené vepřové bude vždy lepší než smažený kuřecí řízek. Na pozoru buďte i před uzeninou. Špekáčky, salámy a klobásy často obsahuje velký podíl tuku. Odborníci ale také upozorňují na vyšší obsah soli, která našemu tělu může škodit. Pokud se uzeniny vzdát nechcete, tak v obchodě sáhněte pro libovou šunku.

Tagy