Zařaďte do jídelníčku rostlinná mléka!

Rostlinná mléka

Zařaďte do jídelníčku rostlinná mléka!

Článek Vám zabere

Rostlinná mléka nepatří jen do jídelníčků veganů a alergiků. Jako zajímavou alternativu si je můžete dát i vy. Poznejte, jaké druhy rostlinných mlék můžete ochutnat.

Pro koho se (ne) hodí?

Pojďme se nejdřív ujasnit pojmy. Rostlinná mléka nemají s klasickým živočišným mlékem nic společného. Nepochází totiž z mléčných žláz. Proto by rostlinným mlékům mělo správně říkat spíše rostlinné nápoje. Jenže protože jsou bílé, tak se pro ně vžilo označení mléko.

Rostlinná mléka jsou pro dospělé mnohem lépe stravitelná, protože neobsahují laktózu. Výživoví odborníci se shodují, že rostlinné mléko patří na stůl hlavně alergikům, popřípadě osobám, které odmítají ta živočišná z etických důvodů. Strávníci bez zdravotních omezení by měli rostlinná mléka zařadit do svého jídelníčku jen pro zpestření. Každý den bychom ho pít neměli. Rostlinné mléko totiž nepředstavuje plnohodnotnou náhradu toho živočišného. Pokud vybíráte v obchodě mléčnou alternativu, všimněte si složení. Někteří výrobci do nápojů přidávají vitamíny a dokonce i vápník. Měli bychom tedy volit tyto obohacené produkty.

Sójové mléko pro kávomilce

Sójové mléko představuje jednu z nejrozšířenějších alternativ k živočišným mlékům. Oblíbili si ho zejména ve východních zemích např. v Číně a Japonsku. U nás se rozšířilo díky oblíbenosti veganského stylu. Sójové mléko se blíží kravskému podílem bílkovin. Právě díky bílkovinám se sójové mléko dá lehce napěnit.

mandlové a ovesné mléko ve sklenicích

Kvůli této vlastnosti si ho oblíbili kávomilci. Hodí se totiž skvěle pro přípravu cappuccina či latté. Sójová mléka můžete ochutnat v různých příchutích. Vyberete si čokoládové nebo sáhnete po vanilkovém?

Exotika do kuchyně

Kokosové mléko známe hlavně z východní kuchyně. Běžně ho seženete v supermarketech. Dejte pozor, většinou bývá zabalené do plechovek. Kokosové mléko se často využívá v kuchyni. Přidejte ho do například do chutného kari nebo jím zjemněte dýňovou polévku. Skvěle se také hodí i k přípravě smoothie. Kupte si mango, oloupejte ho a rozmixujte s kokosovým mlékem a bílým jogurtem.

Vápníkové bomby

Vápník by neměl chybět v žádném vyváženém jídelníčku. Potřebujeme ho k růstu kostí. Povzbuzuje nervovou a svalovou soustavu. Opravdovou vápníkovou bombu představuje mléko makové. Obsahuje až třikrát více vápníku než mléka živočišná. V běžných supermarketech ho však bohužel nenajdete. Koupit se dá ve specializovaných obchodech a na internetu. Budete si však muset připlatit. Stojí více než sto korun. Můžete si ho ale udělat sami doma!

Mandlové mléko představuje zdroj draslíku a vápníku. Používá se při výrobě nepečených dezertů a různých smootie. Také dokáže zklidnit překyselený žaludek. Toto mléku seženete ve větších supermarketech nebo si ho můžete vyrobit doma.


Mléko vypěstované na poli

Rostlinná mléka se vyrábí také z ovsa a rýže. Tyto mléčné náhražky se vyznačují nižším podílem tuku i bílkovin. Zkuste rýžové mléko osladit javorovým sirupem a dejte si ho ke snídaní. Vyrobte si díky rýžovému mléku pudink z chia semínek. Stačí, když je necháte přes noc namočené. Navrch přidejte ovoce a neobvyklá snídaně je na světe.

Nezapomeňte, že vyvážený jídelníček musí být pestrý. Rostlinná mléka vám k tomu mohou také dopomoct. Už jste nějaké zkusili?