Znáte dietu podle Mačingové?

Diety

Znáte dietu podle Mačingové?

Článek Vám zabere

O populárních dietách už něco víte a názvy jako Dukanova nebo DASH a paleo dieta vám nejsou neznámá. Pojďte společně zjistit více o dietě podle Mačingové.

Dieta podle Mačingové – dieta nebo detox?

Autorkou diety je Slovenka Antónia Mačingová a celý princip spočívá v tzv. detoxikaci organismu, který se kromě snížení podkožního tuku a klesnutí ručičky na váze projevuje také zlepšením trávení či stavu pleti i vlasů nebo snížením hladiny cukru v krvi. Základní myšlenkou přitom není dieta, ale správný výběr potravin s vysokou hodnotou živin. Jednoduše řečeno, stravování podle Mačingové by vás mělo naučit jídlo správně kombinovat.

Dieta vychází ze čtyřtýdenního jídelníčku, který se skládá z pěti porcí. Snídaně, obědy a večeře jsou vždy přesně dané podle jídelníčku a na svačiny si můžete dát sušené švestky, mandle či vlašské ořechy. Množství jednotlivých porcí není nijak limitované ani žádným způsobem omezené, vyhýbejte se ale extrémům jako je přejídání či hladovění. Důležité je však dodržovat pitný režim a každý den vypít až tři litry neslazených tekutin. Celá dieta vychází z pevně stanoveného 28 denního jídelníčku, dělí se na 4 fáze podle týdnů. Start diety podle Mačingové je zaměřený na doplnění živin. Díky obsahu vlákniny v ovoci, zelenině a zvýšeného přísunu vody probíhá v trávicím traktu očista.

Hlavními potravinami prvního týdne je červená řepa, fazolové lusky a mrkev. V druhém týdnu se do jídelníčku dostávají bílkoviny a sacharidy. Pak už je jídelníček pestřejší a nezatěžuje organismus jako některé striktní diety. Autorka doporučuje do stravy přidat také probiotika v přírodní formě, vhodným zdrojem je například zakysané zelí. Třetí fáze by se měla co nejvíce podobat vašemu obvyklému jídelníčku. Po 28 dnech autorka doporučuje přejít na dělenou stravu.

Ovoce a zelenina v chladničce

Proč se (ne)rozhodnout pro dietu podle Mačingové

Stravování podle Antónie Mačingové vypadá na první pohled ideálně. Detox prospěje téměř každému organismu, upraví se vám hladina cholesterolu a trávení a jako bonus se ve vašem těle sníží tuky, což bude viditelné i na vaší figuře. Tělo navíc není stresované neustálým nedostatkem, protože jíte až dosytnosti, nejste limitováni velikostí porce. Co více si přát? I zde se najde ALE. Dieta podle Mačingové je jako každá jiná dieta zásahem do vašeho stravování a fungování vašeho organismu. Jestliže například nejste přívržencem zeleniny, když vám nechutná, do diety se vám ani nevyplatí pouštět, protože je postavená na jejím zvýšeném příjmu. Když se už pro dietu rozhodnete, první zádrhel může nastat hned po pár dnech. V prvním týdnu vás totiž na snídani nečeká nic jiného kromě strouhaného jablka, mrkve, medu a vlašských ořechů. Tento pokrm vám může zezačátku chutnat, ale zhruba čtvrtý den už pravděpodobně tolik nadšení nebudete. Mimoto vám hrozí nedostatek bílkovin, a tím i zpomalení metabolismu. Snídaně všeobecně jsou problematickou částí celého jídelníčku. Jsou velmi střídmé a skromné, zaměřené více na příjem čisté vody než na příjem skutečné energetické hodnoty. Může vás tedy velmi snadno přepadnout pocit hladu. Další problém diety podle Mačingové je v tom, že nehovoří o úpravě jídelníčku, ale o jeho přesném dodržování podle receptů autorky. Celá dieta trvá poměrně dlouhou dobu (28 dní) na to, aby si člověk připravoval jídlo podle přesných receptů, nosil si jídlo do práce, a navíc příprava některých receptů je časově náročná. Obsah jídelníčku někdy není příliš racionálně vystavěný, skládá se až z příliš velkého množství zeleninových jídel, kterými se skoro přejíte a v některé dny tak obsahuje málo bílkovin nebo komplexních sacharidů. Bohužel z toho vyplývá, že u velké skupiny osob vede držení této diety k jo-jo efektu. Jednou z příčin je i nedostatečné zdůraznění pohybové aktivity.

Dukanova, DASH, paleo dieta či dieta podle Mačingové, žádná z nich není zázračná, každá má svá pro a proti a na každý organismus platí něco jiného. Záleží jen na vás, zda některou z diet vyzkoušíte. Nezapomínejte, že je důležitá nejen strava, ale také pravidelný pohyb a k tomu velká dávka trpělivosti, tím dosáhnete viditelných a trvalých výsledků. V případě, že se necítíte dobře nebo se vám redukce či v opačném případě nárůst hmotnosti nedaří, doporučujeme poradit se s odborníkem na výživu.