Aktuality ze Světové zdravotnické organizace

  • Upozornění WHO
  • 7 minut čtení
  • 25. 8. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • V poslední době je zdraví člověka kromě různých infekčních a virových onemocnění ohroženo také tzv. NCDs chorobami. O co se jedná a jde takovému onemocnění předcházet?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    NCDs – neinfekční choroby (NonCommunicable Diseases) stojí až za 60 % celkových úmrtí, ze kterých je až polovina předčasných. Pod pojmem neinfekční, chronické choroby se skrývá především rakovina, kardiovaskulární onemocnění, chronická onemocnění dýchacích cest či cukrovka.

    „,“textWiki“:“

    NCDs – neinfekční choroby (NonCommunicable Diseases) stojí až za 60 % celkových úmrtí, ze kterých je až polovina předčasných. Pod pojmem neinfekční, chronické choroby se skrývá především rakovina, kardiovaskulární onemocnění, chronická onemocnění dýchacích cest či cukrovka.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Až ve 46 zemích Evropy trpí víc než polovina populace nadváhou nebo obezitou!“}}],“second“:[{„id“:6,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“NCDs onemocnění jsou hlavní příčinou předčasných úmrtí a zdravotních postihnutí, které vedou ke zhoršování fyzického zdraví obyvatelstva.“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Hlavní příčinou těchto civilizačních chorob je životní styl lidí a také vysoká náchylnost k rizikovým faktorům. Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí čtyři hlavní rizikové faktory, které stojí za vznikem NCDs. Jedná se o nesprávné stravování, nedostatek fyzické aktivity, kouření a nadměrnou konzumaci alkoholu. Podle WHO se počet úmrtí, který je způsoben civilizačními chorobami, při zachování současného stavu do roku 2030, zvýší až na 55 milionů lidí.

    „,“textWiki“:“

    Hlavní příčinou těchto civilizačních chorob je životní styl lidí a také vysoká náchylnost k rizikovým faktorům. Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí čtyři hlavní rizikové faktory, které stojí za vznikem NCDs. Jedná se o nesprávné stravování, nedostatek fyzické aktivity, kouření a nadměrnou konzumaci alkoholu. Podle WHO se počet úmrtí, který je způsoben civilizačními chorobami, při zachování současného stavu do roku 2030, zvýší až na 55 milionů lidí.

    „}}]}},{„id“:8,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Obezita = nepřítel číslo jedna!“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Výskyt obezity se za poslední dvě desetiletí zvýšil trojnásobně. Nadváha a obezita přispívají k rozvoji nepřenosných nemocí, zkracování průměrné délky života a nepříznivě ovlivňují jeho kvalitu. Choroby související s nadměrnou tělesnou hmotností způsobují každoročně více než 1 milion úmrtí. Obezita se přitom netýká pouze dospělých, ale stále častěji jí trpí také děti. Až jedno ze tří dětí dnes trpí obezitou nebo nadváhou. Dětská obezita je tak závažným onemocněním, které přímo ovlivňuje také vznik cukrovky 2. typu, zvýšeného krevního tlaku a cholesterolu v dospělosti. Hlavními příčinami obezity u dětí je opět nesprávné stravování spojené s nedostatkem pohybové aktivity. Ve výživě dětí jsou největšími prohřešky nedostatek ovoce a zeleniny a s rostoucím věkem méně pravidelných snídaní.

    „,“textWiki“:“

    Výskyt obezity se za poslední dvě desetiletí zvýšil trojnásobně. Nadváha a obezita přispívají k rozvoji nepřenosných nemocí, zkracování průměrné délky života a nepříznivě ovlivňují jeho kvalitu. Choroby související s nadměrnou tělesnou hmotností způsobují každoročně více než 1 milion úmrtí. Obezita se přitom netýká pouze dospělých, ale stále častěji jí trpí také děti. Až jedno ze tří dětí dnes trpí obezitou nebo nadváhou. Dětská obezita je tak závažným onemocněním, které přímo ovlivňuje také vznik cukrovky 2. typu, zvýšeného krevního tlaku a cholesterolu v dospělosti. Hlavními příčinami obezity u dětí je opět nesprávné stravování spojené s nedostatkem pohybové aktivity. Ve výživě dětí jsou největšími prohřešky nedostatek ovoce a zeleniny a s rostoucím věkem méně pravidelných snídaní.

    „}},{„id“:11,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2257-whotext.jpg“,“alt“:“Obrázky symbolizující vyvážený životní styl“,“id“:2257}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Hýbejte se!“}}]}},{„id“:13,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Minimální potřeba pohybové aktivity dítěte předškolního věku je 6 hodin denně, měla by tvořit až 60% volného času dítěte. Nedostatek pohybu v životě vede k snižování odolnosti a výkonnosti jeho organismu, k poruchám ve výživě svalů, narušení látkové výměny a změny funkčního stavu jednotlivých orgánů, včetně centrální nervové soustavy. Konzumní způsob života s upřednostňováním pasivních forem činností má za následek nárůst tzv. hypomobilních dětí. Jde o děti s nízkou potřebou pohybu, tyto děti pak z velké části trpí právě obezitou.

    „,“textWiki“:“

    Minimální potřeba pohybové aktivity dítěte předškolního věku je 6 hodin denně, měla by tvořit až 60% volného času dítěte. Nedostatek pohybu v životě vede k snižování odolnosti a výkonnosti jeho organismu, k poruchám ve výživě svalů, narušení látkové výměny a změny funkčního stavu jednotlivých orgánů, včetně centrální nervové soustavy. Konzumní způsob života s upřednostňováním pasivních forem činností má za následek nárůst tzv. hypomobilních dětí. Jde o děti s nízkou potřebou pohybu, tyto děti pak z velké části trpí právě obezitou.

    „}}],“second“:[{„id“:15,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Podle výzkumu WHO drtivá většina dětí nedosahuje a nesplňuje mezinárodní doporučení pro pohybovou aktivitu.“}}]}},{„id“:16,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:17,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    O nic lépe na tom ale nejsou dospělí. Naprostá většina dospělých také nesplňuje minimální pohybovou aktivitu. Přitom jako úplný základ stačí pravidelná denní procházka svižnějším tempem, a to alespoň 30 minut v kuse. Ideální je k tomu postupně přidávat intenzivnější pravidelnou sportovně-relaxační aktivitu. Existují však i skupiny lidí, kteří mohou mít s dodržováním pravidelného pohybu problém, kvůli zdravotním problémům, věku či stavu po zranění. I to by mohlo mít své řešení.

    „,“textWiki“:“

    O nic lépe na tom ale nejsou dospělí. Naprostá většina dospělých také nesplňuje minimální pohybovou aktivitu. Přitom jako úplný základ stačí pravidelná denní procházka svižnějším tempem, a to alespoň 30 minut v kuse. Ideální je k tomu postupně přidávat intenzivnější pravidelnou sportovně-relaxační aktivitu. Existují však i skupiny lidí, kteří mohou mít s dodržováním pravidelného pohybu problém, kvůli zdravotním problémům, věku či stavu po zranění. I to by mohlo mít své řešení.

    „}},{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Může mít jídlo podobné účinky jako cvičení?“}},{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Tým vědců z Nestlé objevil existenci enzymu, který může mít na tělo podobný vliv jako cvičení. Tento enzym bývá nazýván AMPK a startuje metabolický systém podobně jako cvičení. AMPK je klíčovou složkou, která se přirozeně aktivuje při cvičení a sleduje stav energie. Výzkum naznačuje, že budoucí potravinářské výrobky by mohly napodobit účinky cvičení na metabolismus těla. Tyto produkty by pomohly udržet zdravou energetickou bilanci. Dosáhlo by se vyvážení živin pomocí stejných buňkových mechanismů, které jsou aktivovány při cvičení. To by bylo řešením pro ty, kteří mají problémy udržet si aktivní životní styl vzhledem ke svým chorobám či stavu po zranění.

    „,“textWiki“:“

    Tým vědců z Nestlé objevil existenci enzymu, který může mít na tělo podobný vliv jako cvičení. Tento enzym bývá nazýván AMPK a startuje metabolický systém podobně jako cvičení. AMPK je klíčovou složkou, která se přirozeně aktivuje při cvičení a sleduje stav energie. Výzkum naznačuje, že budoucí potravinářské výrobky by mohly napodobit účinky cvičení na metabolismus těla. Tyto produkty by pomohly udržet zdravou energetickou bilanci. Dosáhlo by se vyvážení živin pomocí stejných buňkových mechanismů, které jsou aktivovány při cvičení. To by bylo řešením pro ty, kteří mají problémy udržet si aktivní životní styl vzhledem ke svým chorobám či stavu po zranění.

    „}},{„id“:20,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Pohyb je však nepostradatelný!“}},{„id“:21,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pohyb kromě spalování přebytečné energie a vylučování přebytečných látek či posilování svalstva také stimuluje krevní oběh, čímž posiluje srdce. Pravidelným pohybem si tedy pročistíte a posílíte plíce, zlepšíte imunitu a vylepšíte držení těla. Díky pohybu si i zkvalitníte spánek a vyloučené endorfiny vám dodají dobrou náladu.

    Jak tedy předcházet nepříjemným NCDs chorobám? Bojujte proti nim ještě dříve, než se objeví! Ze statistik jasně vyplývá, že je důležité se zaměřit na prevenci obezity, se kterou souvisí velké množství zmiňovaných chronických onemocnění. Prevence přitom není nemožná. Stačí kombinovat pravidelný pohyb s vyváženou stravou a omezit kouření či nadměrnou konzumaci alkoholu a hlavní příčiny možného vzniku chronického onemocnění budou eliminovány.

    „,“textWiki“:“

    Pohyb kromě spalování přebytečné energie a vylučování přebytečných látek či posilování svalstva také stimuluje krevní oběh, čímž posiluje srdce. Pravidelným pohybem si tedy pročistíte a posílíte plíce, zlepšíte imunitu a vylepšíte držení těla. Díky pohybu si i zkvalitníte spánek a vyloučené endorfiny vám dodají dobrou náladu.

    Jak tedy předcházet nepříjemným NCDs chorobám? Bojujte proti nim ještě dříve, než se objeví! Ze statistik jasně vyplývá, že je důležité se zaměřit na prevenci obezity, se kterou souvisí velké množství zmiňovaných chronických onemocnění. Prevence přitom není nemožná. Stačí kombinovat pravidelný pohyb s vyváženou stravou a omezit kouření či nadměrnou konzumaci alkoholu a hlavní příčiny možného vzniku chronického onemocnění budou eliminovány.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů