Buďte aktivní i v zimě

  • Sportování v zimě
  • 5 minut čtení
  • 26. 2. 2015
  • David Huf
  • Zdá se vám, že zima je ideální k lenošení? Na to rychle zapomeňte. I v zimě se dá věnovat spoustě aktivit, takže zimu neprospěte, ať na jaře nepláčete nad ztracenou fyzičkou a nabranými kily.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Jestliže jste sportovci, kteří milují zimu a celý rok se těší na pořádnou lyžovačku, máte vyhráno! Zimních radovánek si můžete v tomto období užít dosyta. Ať už si vyberete sjezdové lyžování, běžky nebo snowboarding, všechny aktivity mají příznivý vliv na váš organismus. Největším zabijákem kalorií jsou ze vzpomínaných aktivit právě běžky. I když se možná někomu mohou zdát jako staromódní, zatěžují všechny svalové skupiny, tudíž jsou velmi efektivní ve smyslu spalování energie. Navíc šetří kloubní aparát a velice intenzivně posilují srdečně – cévní systém. Zvyšuje se tím také aerobní zdatnost a zvyšuje se vytrvalost. Klasické sjezdové lyžování zase podporuje balanční schopnosti, koordinaci a celkovou obratnost, navíc stimuluje svaly dolní části těla, hlavně tzv. rotátory trupu (šikmé břišní svaly) a vzpřimovače trupu (svaly na bederní části). Na udržení kondice je skvělý i snowboard. Jízdou na prkně kromě spalování kalorií a posilování nohou podporujete i rovnováhu, koordinaci těla a orientaci v prostoru.

    Co když ale nepatříte mezi fanoušky zimních sportů? Jakou aktivitu vybrat?

    Na zimní spánek zapomeňte

    V průběhu zimních měsíců se někteří sportovci odeberou k „zimnímu spánku“, což je však velká škoda! I když nejste fanouškem zimy a mrazu, neznamená to, že musíte dát sbohem jakékoli aktivitě. Ze začátku vás možná nepotěšíme, protože pohyb na čerstvém vzduchu je zkrátka nenahraditelný. Vždyť i jedno severské přísloví říká, že špatné počasí neexistuje, ale jen nevhodné oblečení. A ono to tak nějak skutečně je. Obstarejte si tzv. dlouhé termo izolační funkční prádlo, kvalitní obuv, která nepromokne, bundu, která vás ochrání před větrem a zimou. Nezapomeňte ani na čepici, případně šálu a rukavice. V tomto modelu pro vás ani zimní procházka nebude žádným utrpením. Ideální je si „naordinovat“ procházku 5 – 10 km min. 2 x do týdne. Pobyt na čerstvém vzduchu snižuje napětí, frustraci a v zimě spálíte víc kalorií než v jakémkoli jiném ročním období. Procházkou potěšíte i svou imunitu a zlepšíte si náladu – vždyť i chůze má přece velký vliv na tvorbu endorfinů.

    Chcete zůstat pod střechou?

    Je pravda, že některým sportům se ale v zimě venku jen tak věnovat nejde. Jedním z nich je například běh. Protože je venku mnohdy námraza a kluzko, brzy se stmívá, může být běhání docela nebezpečné. I této aktivitě se ale v zimě věnovat dá, jen trochu jinak než když je tepleji. Své oblíbené aktivitě se můžete pohodlně věnovat v prostorách fitness centra například formou programu na speciálních pásech H.E.A.T. Nebo využijte některé z bohatě vybavených tzv. cardio zón ve fitness centrech.  Jestliže vás cardio trenažéry neoslovují a rádi byste váš oblíbený pohyb v zimě zaměnili za úplně jinou aktivitu, zkuste plavání. Pokud chcete, aby plavání skutečně posloužilo například jako náhrada běhu, možná si pěkně „máknete“. Je totiž potřeba, abyste plavali minimálně a nepřetržitě 30min v rychlejším tempu. Dejte ale pozor, teplota vody v bazénu by měla dosahovat alespoň 26 stupňů. Tělo se vám za vynaloženou námahu odmění tím, že budete ve skvělé formě také po zimě. Plavání je navíc skvělou aktivitou, jak podpořit správné držení těla, jak zlepšit kondici, formovat problémové partie i odbourat tuky. Při plavání pracují všechny drobné svaly, příznivě je ovlivněn také krevní oběh, okysličuje se mozek a nejsou zatíženy klouby. Plavání je tedy vhodnou aktivitou pro všechny věkové kategorie.

    Zimním obdobím pravděpodobně nejsou nadšení ani milovníci cyklistiky. Jízda po zledovatělém a zasněženém terénu ideální opravdu není. Přijatelnou alternativou mohou být lekce spinningu. Spinning je příležitost, jak efektivně spálit kalorie a vybudovat svalovou hmotu. Tělo dostáváte do formy celkem nenuceným způsobem, protože dynamická hudba, kolektivní snaha a pokyny instruktora vás dovedou k vysokým výkonům, ani nebudete vědět jak. Odpoutat pozornost od samotného tréninku pomohou i světelné efekty či videonahrávka, která svojí autentičností navodí pocit, že jste součástí pelotonu v přírodě. Lekce se skládají z několika částí – jednou šlapete stabilním tempem do kopce nebo střední intenzitou po rovince, jindy sprintujete, možností je spousta. Střídáte sed a zdvíhání se ze sedla, vytrvalost s výbušnou silou. Kromě spalování tuků a nabrání svalové hmoty posilujete i srdcově cévní systém, plíce a organismus zbavujete toxinů. Jednou z nevýhod těchto lekcí je, že se člověk příliš snadno dostane na maximum své tepové frekvence, což je kontraindikační vůči dlouhodobější a přiměřené zátěži s cílem redukce hmotnosti. Doporučuji používat měřič tepové frekvence (sportestr) individuálně si nastavit svou optimální TF 65 – 75% maxima a v tomto rozsahu se pohybovat.

    Chcete zkusit něco jiného? Zkuste bikram jógu či box

    Na jógu jsme se již zaměřili ve dvou článcích. Bikram jóga je však velice specifická a pro zimu jako stvořená. Cviky samozřejmě připomínají běžnou jógu, avšak s tím rozdílem, že v místnosti je 40 stupňů. Cílem je, aby se cvičením účastníci zahřáli a poprotahovali různé partie a svaly. Díky současnému hlubokému dýchání, které je pro jógu typické, se kyslík dostává do celého těla. Tím se dosahuje větší pružnosti a ohybnosti. Cvičení formuje postavu a hodí se i jako určité zklidnění, psychický relax a odbourání stresu.

    Jestliže naopak máte energie na rozdávání a potřebujete se pořádně rozhýbat či ze sebe doslova vybít smutek, zlost či frustraci a stres, rozhodně vyzkoušejte fitness kickbox nebo box. Nemusíte se bát, že je to sport čistě mužský, jsou i lekce určené pro ženy. Cvičení je sice o něco náročnější na fyzičku, ale o to více je zábavné. Fitness kickboxing je ideální pro všechny, kteří potřebují spalovat tuky a zároveň vyrýsovat svalstvo. Jestliže vám nesedí bojové umění, můžete vyzkoušet i oblíbenou zumbu, která je také dynamická a vypotíte všechen stres a negativní energii.

    Ti, kteří preferují razantnější a dynamičtější formy tréninku, mohou vyzkoušet i CrossFit. Je to skupinový trénink pod vedením trenéra, využívající základní silové cviky (shyb, dřep, výskok, tlak s činkou nad hlavu) v kruhovém režimu. Je ale nejprve potřeba dokonale zvládnout techniku cviků bez zatížení aby nedošlo k nepříjemným zraněním z důvodů špatné techniky či nevhodného přetížení.

    Procházka zimní krajinou, plavání, spinning, jóga, box, lyžování, snowboard nebo třeba bruslení – možností je nekonečno a je vlastně jedno, jakou aktivitu si vyberete. Důležité je, nezůstat v nečinnosti a nenechat se nízkými teplotami zlákat k lenošení. Vyhrajte tedy nad pochmurným počasím a najděte si sport, který vás bude bavit i v zimě. Budete se cítit lépe, posílíte svou fyzičku, obranyschopnost a budete zářit dobrou náladou. Držím palce!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    David Huf
    David Huf
    Specializace: trenér, mentální kouč
    Nestlé

    Mezi Vodami 2035/31, 143 00 Praha 4 - Modřany; IČ: 45799504, DIČ: CZ45799504
    Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka oddíl C, vložka 10481.
    © 2017 Copyright Nestlé Česko s.r.o.