Celiakie už není strašákem

  • Intolerance lepku
  • 9 minut čtení
  • 19. 5. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Celiakie neboli nesnášenlivost lepku, je poměrně rozšířeným onemocněním, které vzbuzuje mnoho otázek i obav. Jak moc se máme obávat?

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V současnosti trpí celiakií zhruba 1 % celkové populace. Do nedávna byla celiakie popisována pouze jako nesnášenlivost, tedy intolerance lepku. Může se stát, že spousta lidí o svém problému s nesnášenlivostí lepku ani neví, protože projevy onemocnění nemusí být příliš patrné a pokud má onemocnění velmi mírný průběh, nemusí být ani zjistitelné klasickými medicínskými postupy.

    „,“textWiki“:“

    V současnosti trpí celiakií zhruba 1 % celkové populace. Do nedávna byla celiakie popisována pouze jako nesnášenlivost, tedy intolerance lepku. Může se stát, že spousta lidí o svém problému s nesnášenlivostí lepku ani neví, protože projevy onemocnění nemusí být příliš patrné a pokud má onemocnění velmi mírný průběh, nemusí být ani zjistitelné klasickými medicínskými postupy.

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“NA DRUHOU STRANU JE DŮLEŽITÉ PODOTKNOUT, ŽE CELIAKIE NENÍ BANÁLNÍ ONEMOCNĚNÍ.“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pokud se plně projeví, může být velmi nebezpečné, protože jde o onemocnění, které může způsobit nejen poškození tenkého střeva a tím i zhoršit vstřebávání živin, ale může následně, pokud není léčeno, poškodit i další orgány a tkáně.

    „,“textWiki“:“

    Pokud se plně projeví, může být velmi nebezpečné, protože jde o onemocnění, které může způsobit nejen poškození tenkého střeva a tím i zhoršit vstřebávání živin, ale může následně, pokud není léčeno, poškodit i další orgány a tkáně.

    „}},{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Co je celiakie?“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jak již bylo zmíněno, je to trvalá reakce buď pouze střevních buněk, nebo celého imunitního systému vůči bílkovině obecně nazývané lepek. Jednoduše, organismus osob trpících tímto onemocněním nemá schopnost lepek strávit. Tato bílkovina a jí podobné, se nachází v pšenici, žitě, ječmeni i ovsu. Když pacient příjme takovou obilninu, či potravinu, která ji obsahuje, dojde u něj k reakci, která může vyústit až v zánět tenkého střeva. V takovém případě tělo není schopné využít přijaté živiny, jako jsou bílkoviny, tuky, vitamíny a minerální látky. Výsledkem takového stavu je nedostatečná výživa, která se časem může projevit podvýživou. Na vznik tohoto onemocnění mají vliv především genetické predispozice, ale vznik celiakie se někdy připisuje také imunitním faktorům, okolnímu prostředí nebo změně ve složení obilovin v posledních desítkách let.

    „,“textWiki“:“

    Jak již bylo zmíněno, je to trvalá reakce buď pouze střevních buněk, nebo celého imunitního systému vůči bílkovině obecně nazývané lepek. Jednoduše, organismus osob trpících tímto onemocněním nemá schopnost lepek strávit. Tato bílkovina a jí podobné, se nachází v pšenici, žitě, ječmeni i ovsu. Když pacient příjme takovou obilninu, či potravinu, která ji obsahuje, dojde u něj k reakci, která může vyústit až v zánět tenkého střeva. V takovém případě tělo není schopné využít přijaté živiny, jako jsou bílkoviny, tuky, vitamíny a minerální látky. Výsledkem takového stavu je nedostatečná výživa, která se časem může projevit podvýživou. Na vznik tohoto onemocnění mají vliv především genetické predispozice, ale vznik celiakie se někdy připisuje také imunitním faktorům, okolnímu prostředí nebo změně ve složení obilovin v posledních desítkách let.

    „}},{„id“:8,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Rozmanité symptomy“}},{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Typickými projevy celiakie jsou časté průjmy, výrazné úbytky hmotnosti nebo zesláblost, pocit nafouknutého břicha, bolesti břicha, opakovaná úporná nevolnost a dokonce poruchy růstu u dětí. V některých případech je celiakie provázená i symptomy, které se netýkají trávicího traktu. Celiakie se často „maskuje“ netypickými příznaky, které s trávením vůbec nesouvisí, to je dáno jejím působením na imunitu. Jedním z takových projevů jsou opakující se afty či zvýšená kazivost zubů. U žen se může projevovat změnami na kůži v podobě puchýřků, které připomínají opary, ale vyskytují se nejčastěji na loktech či kolenou. Dále se onemocnění díky zhoršenému trávení může projevit také nedostatkem železa, chudokrevností, osteoporózou, nedostatkem vitamínů a minerálních látek, depresí, zvýšenými jaterními hodnotami či absencí menstruace.

    „,“textWiki“:“

    Typickými projevy celiakie jsou časté průjmy, výrazné úbytky hmotnosti nebo zesláblost, pocit nafouknutého břicha, bolesti břicha, opakovaná úporná nevolnost a dokonce poruchy růstu u dětí. V některých případech je celiakie provázená i symptomy, které se netýkají trávicího traktu. Celiakie se často „maskuje“ netypickými příznaky, které s trávením vůbec nesouvisí, to je dáno jejím působením na imunitu. Jedním z takových projevů jsou opakující se afty či zvýšená kazivost zubů. U žen se může projevovat změnami na kůži v podobě puchýřků, které připomínají opary, ale vyskytují se nejčastěji na loktech či kolenou. Dále se onemocnění díky zhoršenému trávení může projevit také nedostatkem železa, chudokrevností, osteoporózou, nedostatkem vitamínů a minerálních látek, depresí, zvýšenými jaterními hodnotami či absencí menstruace.

    „}},{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jak se celiakie diagnostikuje?“}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V případě podezření na celiakii je důležité zajít ke svému obvodnímu lékaři. Pro diagnostikování většinou stačí vyšetření krve. Jde o klasický krevní obraz, kdy se zkoumají protilátky přítomné v krvi. V případě pozitivních výsledků krevního testu je možné i vyšetření tenkého střeva pomocí gastroskopie. Pokud je onemocnění potvrzeno, je důležité chodit na pravidelné lékařské prohlídky kvůli kontrole laboratorních hodnot.

    „,“textWiki“:“

    V případě podezření na celiakii je důležité zajít ke svému obvodnímu lékaři. Pro diagnostikování většinou stačí vyšetření krve. Jde o klasický krevní obraz, kdy se zkoumají protilátky přítomné v krvi. V případě pozitivních výsledků krevního testu je možné i vyšetření tenkého střeva pomocí gastroskopie. Pokud je onemocnění potvrzeno, je důležité chodit na pravidelné lékařské prohlídky kvůli kontrole laboratorních hodnot.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Bezlepková dieta – léčba celiakie“}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jedinou známou možností, jak lze toto onemocnění „léčit“, je doživotní bezlepková dieta, což vlastně není léčba, jen absolutní odstranění problematické složky z jídelníčku, jde tedy o nevyléčitelné onemocnění, a proto se řeší dietou.

    „,“textWiki“:“

    Jedinou známou možností, jak lze toto onemocnění „léčit“, je doživotní bezlepková dieta, což vlastně není léčba, jen absolutní odstranění problematické složky z jídelníčku, jde tedy o nevyléčitelné onemocnění, a proto se řeší dietou.

    „}},{„id“:14,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“PŘI DIETĚ JE POTŘEBA, ABY BYL LEPEK Z JÍDELNÍČKU ZCELA VYNECHÁN.“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Je tedy třeba vynechat i potraviny, ve kterých se vyskytuje. Jeho množství, které by mohlo hrát roli, se liší člověk od člověka, ale jsou to záležitosti tisícin gramu, tedy opravdu již miniaturní množství může způsobit velký problém a zhoršit projevy nemoci. Proto je velmi důležité být při výběru potravin obezřetný. Pozor na přidanou mouku do uzenin, do předpřipravených omáček atd., tedy do potravin, kde bychom to vždy nemuseli čekat.

    Možná to zní až děsivě, ale není nutné propadat panice. Přechodem na bezlepkovou dietu se v organismu nedějí negativní změny. Vzdát se chleba či těstovin rozhodně pro některé nemusí být snadné, ale jsou i jiné, přirozeně bezlepkové potraviny. Mezi ně patří například kukuřice, rýže, brambory, ořechy, luštěniny, pseudoobilniny (zde řadíme amarant neboli laskavec, quinou, jáhly, pohanku, čirok nebo teff), maso, proso, ovoce, vajíčka, zelenina a spousta dalších. V dnešní době jsou dostupné i potraviny určené právě pro celiaky. Jsou klasicky označovány nápisem „bez lepku“ či „gluten free“ nebo symbolem přeškrtnutého klasu. Tyto výrobky najdete převážně v prodejnách se zdravou výživou, ale také v některých drogeriích, ale i v běžných potravinových obchodech. Dodržení bezlepkové diety pak způsobí vymizení obtíží, zlepšení zdravotního stavu a fyzické i psychické kondice. Vhodné je v jídelníčku dodržovat pestrost a kombinovat celou škálu bezlepkových obilovin, zařadit do stravování brambory a množství luštěnin, ovoce a zeleniny. Tím je vytvořen základ vyvážené stravy.

    „,“textWiki“:“

    Je tedy třeba vynechat i potraviny, ve kterých se vyskytuje. Jeho množství, které by mohlo hrát roli, se liší člověk od člověka, ale jsou to záležitosti tisícin gramu, tedy opravdu již miniaturní množství může způsobit velký problém a zhoršit projevy nemoci. Proto je velmi důležité být při výběru potravin obezřetný. Pozor na přidanou mouku do uzenin, do předpřipravených omáček atd., tedy do potravin, kde bychom to vždy nemuseli čekat.

    Možná to zní až děsivě, ale není nutné propadat panice. Přechodem na bezlepkovou dietu se v organismu nedějí negativní změny. Vzdát se chleba či těstovin rozhodně pro některé nemusí být snadné, ale jsou i jiné, přirozeně bezlepkové potraviny. Mezi ně patří například kukuřice, rýže, brambory, ořechy, luštěniny, pseudoobilniny (zde řadíme amarant neboli laskavec, quinou, jáhly, pohanku, čirok nebo teff), maso, proso, ovoce, vajíčka, zelenina a spousta dalších. V dnešní době jsou dostupné i potraviny určené právě pro celiaky. Jsou klasicky označovány nápisem „bez lepku“ či „gluten free“ nebo symbolem přeškrtnutého klasu. Tyto výrobky najdete převážně v prodejnách se zdravou výživou, ale také v některých drogeriích, ale i v běžných potravinových obchodech. Dodržení bezlepkové diety pak způsobí vymizení obtíží, zlepšení zdravotního stavu a fyzické i psychické kondice. Vhodné je v jídelníčku dodržovat pestrost a kombinovat celou škálu bezlepkových obilovin, zařadit do stravování brambory a množství luštěnin, ovoce a zeleniny. Tím je vytvořen základ vyvážené stravy.

    „}},{„id“:16,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Tip na snídani:“}},{„id“:17,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Přemýšlíte, jakou zvolit rychlou a vyváženou snídani bez lepku? Vyzkoušejte Nestlé Corn Flakes či Gold Flakes. Jsou to kukuřičné lupínky bez lepku, které stačí zalít mlékem nebo je přidat do jogurtu, doplnit kusem ovoce a chutná snídaně je na světě.

    „,“textWiki“:“

    Přemýšlíte, jakou zvolit rychlou a vyváženou snídani bez lepku? Vyzkoušejte Nestlé Corn Flakes či Gold Flakes. Jsou to kukuřičné lupínky bez lepku, které stačí zalít mlékem nebo je přidat do jogurtu, doplnit kusem ovoce a chutná snídaně je na světě.

    „}},{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Tip na hlavní chod:“}},{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pokud přemýšlíte, jak uvařit něco dobrého bez lepku, ale nudí vás už brambory a rýže, máme tip právě pro vás. Vyzkoušejte pseudoobilninu quinou! Před vařením ji propláchněte horkou vodou, poté vysypte do hrnce a osolte. Zalejte vodou v poměru 1 a ¾ dílu vody na 1 díl quinoy. Vařte mírně 12 – 15 minut, občas promíchejte. Uvařená quinoa by měla mít lehce křupavou strukturu a oříškovou chuť. K ní můžete připravit pečená kuřecí stehýnka a míchaný salát. Uvidíte, že bude všem chutnat i bez lepku.

    Celiakie je onemocnění, které se může vyskytnout v každém věku. Její příznaky jsou rozmanité, proto je vhodné, abyste alespoň jednou za rok chodili na pravidelnou lékařskou prohlídku. Jestliže vám již celiakie byla diagnostikována, nezoufejte! V současnosti je dostupné velké množství výrobků pro plnohodnotné stravování.

    „,“textWiki“:“

    Pokud přemýšlíte, jak uvařit něco dobrého bez lepku, ale nudí vás už brambory a rýže, máme tip právě pro vás. Vyzkoušejte pseudoobilninu quinou! Před vařením ji propláchněte horkou vodou, poté vysypte do hrnce a osolte. Zalejte vodou v poměru 1 a ¾ dílu vody na 1 díl quinoy. Vařte mírně 12 – 15 minut, občas promíchejte. Uvařená quinoa by měla mít lehce křupavou strukturu a oříškovou chuť. K ní můžete připravit pečená kuřecí stehýnka a míchaný salát. Uvidíte, že bude všem chutnat i bez lepku.

    Celiakie je onemocnění, které se může vyskytnout v každém věku. Její příznaky jsou rozmanité, proto je vhodné, abyste alespoň jednou za rok chodili na pravidelnou lékařskou prohlídku. Jestliže vám již celiakie byla diagnostikována, nezoufejte! V současnosti je dostupné velké množství výrobků pro plnohodnotné stravování.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování