Celozrnnost

  • Prospěšné látky
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Slovo celozrnné znamená, že zrno je při zpracování použito celé, a proto jsou zachovány všechny zdraví prospěšné látky.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Dnes už není problém cereálie koupit – jsou k dostání v každém supermarketu. Na trhu je ale mnoho druhů cereálií a je třeba si umět správně vybrat. Velkou pozornost věnujte tomu, zda jsou cereálie vyrobené z celozrnné mouky. Konzumací takovýchto cereálií zajistíte svému organismu přísun rozpustné i nerozpustné vlákniny, kterou vaše tělo potřebuje. Výrobky, které nenesou pečeť celozrnnosti, jsou vyráběny jen ze střední vrstvy zrna, a jsou tak ochuzeny o větší množství vitaminů skupiny B a obsah vápníku, zinku i železa.

    Cereálie jsou výrobky výživy vyráběné z obilí, kukuřice nebo rýže. Název „cereálie“ pochází z mytologie a je odvozen od názvu her, které oslavovaly bohyni Ceres, patronku dobré úrody a sklizně.

    Celozrnné znamená, že zrno je při zpracování použito celé, a proto jsou zachovány všechny prospěšné látky:

    • obilný klíček – vnitřní vrstva (vitamíny skupiny B, minerální látky, antioxidanty),
    • endosperm – střední vrstva (sacharidy, bílkoviny, některé vitamíny skupiny B),
    • otruba – vnější obalová vrstva (obsahuje vlákninu, vitamíny skupiny B a minerální látky).

      Celá zrna obsahují vitamíny B a E. Celozrnné cereálie jsou zdrojem rostlinné vlákniny. Přirozený obsah vlákniny v nich je okolo 5 – 6 g na 100 g cereálií.
      „Celozrnné cereálie jsou potraviny bohaté na vlákninu. Ta všeobecně pomáhá pročistění zažívacího traktu,“ říká nutriční specialista Petr Menšík.
      Vláknina zároveň snižuje hladinu tuku a cholesterolu v krvi. Denně se doporučuje zkonzumovat mezi 20 až 30 g vlákniny, takže pravidelnou konzumací cereálií vyrobených z celozrnné mouky přispíváme k požadovanému příjmu vlákniny.
      Proti tomu cereálie, které nejsou z této mouky vyrobené, mají obsah vlákniny nízký a někdy spíše minimální. Samozřejmě cereálie vyrobené z celozrnné mouky nám přinášejí pouze část denního příjmu vlákniny. Musíme proto dbát na každodenní příjem vlákniny i v jiných pokrmech, jako je celozrnný chléb a pečivo nebo zelenina a ovoce.
      Čím pestřejší bude náš jídelníček, tím harmoničtější bude přísun prospěšných živin.
      Odpověď na to, proč je vláknina tak důležitá pro naše zdraví, přestože se nevstřebává, přinášíme v jiném příspěvku našich webových stránek.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů