Chřipka se k Vám už nedostane

  • Posílení imunity
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Neutrácejte za léky proti chřipce! Vraťte se k přírodním vitaminům z ovoce a zeleniny a chřipka se k Vám už nedostane…

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Česnek, grepy, kysané zelí, dostatek spánku, pohyb a málo stresu, tak zní kouzelné zaklínadlo proti chřipce. Místo léčby vsázejte u chřipky a nachlazení spíše na prevenci. Chřipkové epidemie představují velkou zátěž pro lidské zdraví. Chřipka a nachlazení jsou o to nepříjemnější, že na ně v podstatě neexistuje žádná účinná léčba. Běžně dostupné prostředky dokáží zmírnit jen nepříjemné symptomy, které onemocnění doprovázejí, ale na samu podstatu choroby vliv nemají. Vzhledem k tomu, že tato onemocnění vás upoutají na lůžko minimálně na týden, vyplatí se mnohem více investovat do jejich prevence než odstraňování následků.

    Antichřipkový jídelníček

    Nejúčinnější prevencí je zdravý imunitní systém, který můžete úspěšně podpořit vhodným životním stylem. A začít můžete například od jídelníčku. Jedním z nejsilnějších bojovníků proti chřipce a nachlazení je obyčejný česnek, který už propagovaly naše babičky. V roce 2001 to však potvrdil i vědecký výzkum provedený na Australia University, jehož závěry mimo jiné citovalo BBC. Odborníci při něm zjistili, že lidé, kteří konzumují česnek nebo užívají potravinové doplňky s jeho obsahem, trpí o polovinu méně chřipkou a nachlazením než ostatní. Česnek je totiž silné přírodní antibiotikum, antivirotikum a má antiseptické účinky. Za své pozitivní účinky na zdraví vděčí především allicinu, který dokáže mikroorganismy účinně likvidovat. Ačkoli nejlepších výsledků dosáhnete konzumací syrového česneku, prospěšné vám budou i přípravky s jeho obsahem, které vás navíc uchrání od pronikavého dechu.

    Při jarních nákupech rozhodně nezapomeňte přihodit do košíku i hlávkový salát, špenát, jahody, třešně, brokolici nebo grepy. Zejména tyto druhy ovoce jsou totiž bohaté na takzvané bioflavonoidy, které posilují obranyschopnost organismu, aktivují imunitní systém a jsou účinnou zbraní proti infekcím.

    Ačkoli se dlouhou dobu jako nedostižný bojovník proti chřipce a nachlazení propagoval vitamin C, podle posledních vědeckých závěrů jeho účinek v boji proti těmto onemocněním není zdaleka tak oslnivý, jak se předpokládalo. Vitamin C má nepochybně řadu pozitivních účinků na lidské zdraví, ale podle výzkumu z roku 2007 jen mizivý dopad na prevenci a léčbu chřipky a nachlazení.

    Výzkumu, zveřejněného v Cochrane Database of Systematic Review, se zúčastnilo víc než jedenáct tisíc respondentů. Těm bylo denně podáváno minimálně dvě stě miligramů vitaminu C a sledovala se u nich odolnost proti chřipce a nachlazení, případně jejich průběh. Bohužel se zjistilo, že u naprosté většiny z nich měl vitamin C v prevenci těchto onemocnění jen minimální význam a jeho podávání ani nijak významně nezkracovalo délku nemoci.

    Místo tablet s vitaminem C vám jako prevence proti chřipce a nachlazení poslouží mnohem lépe čerstvé citrusové plody, které vašemu organismu dodají mimo jiné hořčík, draslík, kyselinu listovou, vitamin B6 i flavonoidy, které mají posilující vliv na imunitní systém.

    Podle odborníků tkví jeden z problémů nedostatečné obranyschopnosti organismu v tom, že v zimě mají lidé tendenci omezit konzumaci ovoce a zeleniny. Výběr je v tomto období zúžený a čerstvé ovoce a zelenina jsou obvykle dražší. Pokud však nechcete utrácet za čerstvou, můžete sáhnout i po mrazené zelenině, která vašemu zdraví prospěje stejně. Zcela nedoceněnou položkou jídelníčku jsou některé druhy zeleniny, které jsou v zimě běžně dostupné. Věděli jste například, že obyčejné kysané zelí nejen zlepšuje obranyschopnost organismu, ale pomáhá i proti únavě a zlepšuje vylučování toxických látek?

    Stres a sport

    Vaši odolnost a obranyschopnost však neovlivňuje pouze jídelníček, ale i váš životní styl. Výzkum provedený v loňském roce na univerzitě v Oxfordu zjistil, že lidé, kteří se v zaměstnání potýkají s vysokou mírou stresu, onemocní dvakrát častěji nachlazením než jejich méně stresovaní kolegové. Je tomu tak proto, že lidé ve stresu mají v krvi vyšší hladinu hormonu zvaného interleukin-6 (IL-6), který přispívá k rozvoji zánětů.

    Skvělou prevencí i léčbou nachlazení je podle vědců také dostatek spánku. Podle studie provedené na Phoenix Baptist Hospital v loňském roce by měl člověk spát denně minimálně sedm hodin, protože při nedostatečném množství spánku stoupá riziko nachlazení až třikrát. Při spánku se snižuje hladina stresového hormonu kortizolu a posiluje se imunitní systém organismu.

    Zapomínat byste však neměli ani na sport. I když se vám může zdát, že vás sportování na jaře jen oslabí a budete naopak na onemocnění náchylnější, opak je pravdou. Výzkum zveřejněný vloni v British Journal of Sports Medicine ukazuje, že už půl hodiny mírného cvičení týdně posiluje imunitní systém a snižuje riziko onemocnění. Lidé, kteří se věnují denně alespoň dvacet minut aerobnímu cvičení, mají již o polovinu menší riziko, že onemocní chřipkou nebo nachlazením. Sportovně činní lidé, kteří i přesto onemocněli, se léčili o třetinu kratší dobu a jejich onemocnění mělo mírnější průběh než u jejich kolegů se sedavým způsobem života.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů