Co obnáší DASH dieta?

  • Diety
  • 8 minut čtení
  • 22. 7. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Diety jsou v dnešní době jistý fenomén. Lidé se inspirují slavnými osobnostmi a po jejich vzoru zkouší i radikálnější z nich. Nezapomínejte však na to, že nejdůležitější je vyváženost!

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V prvním díle našeho seriálu o dietách jste se mohli dočíst, co se v těle děje při vynechávání jednotlivých živin z jídelníčku. V druhém díle jste se mohli seznámit s výhodami i nedostatky Dukanovy diety. V tomto díle zaměříme pomyslnou lupu na DASH dietu, která bývá řazena k populárním dietám.

    „,“textWiki“:“

    V prvním díle našeho seriálu o dietách jste se mohli dočíst, co se v těle děje při vynechávání jednotlivých živin z jídelníčku. V druhém díle jste se mohli seznámit s výhodami i nedostatky Dukanovy diety. V tomto díle zaměříme pomyslnou lupu na DASH dietu, která bývá řazena k populárním dietám.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“DASH dieta“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Tato dieta je zaoceánskou novinkou, kde se těší velké popularitě. Jejími autory je tým amerických specialistů z Amerického národního ústavu pro srdce, plíce a krev. DASH dieta byla původně vyvinutá ke snížení cholesterolu a krevního tlaku a redukování rizika vzniku cukrovky. Když se však ukázalo, jak úspěšně se s ní hubne, stala se okamžitě hitem. Je velmi jednoduchá, nemusíte při ní počítat kalorie, ani vážit jídlo oceňují ji i osoby, které nejsou vyloženě nadšenci pohybu. Některé druhy sportu jsou při této dietě dokonce zakázány!

    „,“textWiki“:“

    Tato dieta je zaoceánskou novinkou, kde se těší velké popularitě. Jejími autory je tým amerických specialistů z Amerického národního ústavu pro srdce, plíce a krev. DASH dieta byla původně vyvinutá ke snížení cholesterolu a krevního tlaku a redukování rizika vzniku cukrovky. Když se však ukázalo, jak úspěšně se s ní hubne, stala se okamžitě hitem. Je velmi jednoduchá, nemusíte při ní počítat kalorie, ani vážit jídlo oceňují ji i osoby, které nejsou vyloženě nadšenci pohybu. Některé druhy sportu jsou při této dietě dokonce zakázány!

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“V čem tedy spočívá tajemství úspěchu?“}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Základ DASH diety spočívá v tom, abyste se zaměřili na potraviny, které vás jednoduše zasytí, bez toho, aby dodávaly nadbytečnou energii, která by se ukládala v podobě tukových faldíků. Jde tedy o to, abyste zvýšili příjem bílkovin a vlákniny, kterých máme všeobecně ve stravě nedostatek a volit tzv. zdravé tuky – semínka, ořechy, olivový olej a další. V průběhu diety se jí až 6x denně, tedy snídaně, dopolední svačina, oběh, odpolední svačina, večeře a druhá večeře. A pokud máte hlad, není problém vzít si mezi jídly ovoce či zeleninu navíc. DASH dieta se skládá ze dvou fází.

    „,“textWiki“:“

    Základ DASH diety spočívá v tom, abyste se zaměřili na potraviny, které vás jednoduše zasytí, bez toho, aby dodávaly nadbytečnou energii, která by se ukládala v podobě tukových faldíků. Jde tedy o to, abyste zvýšili příjem bílkovin a vlákniny, kterých máme všeobecně ve stravě nedostatek a volit tzv. zdravé tuky – semínka, ořechy, olivový olej a další. V průběhu diety se jí až 6x denně, tedy snídaně, dopolední svačina, oběh, odpolední svačina, večeře a druhá večeře. A pokud máte hlad, není problém vzít si mezi jídly ovoce či zeleninu navíc. DASH dieta se skládá ze dvou fází.

    „}},{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“První fáze“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jde o pročištění těla. Po dobu dvou týdnů se konzumuje pouze zelenina. Jídelníček této fáze je postavený na vyloučení cukrů, ovoce a bílkovin na nějakou dobu z jídelníčku. Tato fáze je pro organismus velmi náročná, avšak slibuje viditelné efekty a váhové úbytky. Otázkou je, zda jsou tyto úbytky dlouhodobě udržitelné. S největší pravděpodobnosti vám také bude chybět energie z důvodu absence sacharidů.

    „,“textWiki“:“

    Jde o pročištění těla. Po dobu dvou týdnů se konzumuje pouze zelenina. Jídelníček této fáze je postavený na vyloučení cukrů, ovoce a bílkovin na nějakou dobu z jídelníčku. Tato fáze je pro organismus velmi náročná, avšak slibuje viditelné efekty a váhové úbytky. Otázkou je, zda jsou tyto úbytky dlouhodobě udržitelné. S největší pravděpodobnosti vám také bude chybět energie z důvodu absence sacharidů.

    „}},{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Druhá fáze“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Přidávají se celozrnné potraviny a dále potraviny bohaté na bílkoviny. Můžete tedy jíst ovoce, zeleninu, luštěniny, ryby, drůbež, sójové produkty, nízkotučné mléčné výrobky. Z jídelníčku ale dle pokynů diety vyškrtněte následující potraviny: brambory, těstoviny, rýži, červené maso, pečivo z bílé mouky, dressingy, omáčky, sladkosti, slazené nápoje a alkohol. Je však nutné myslet na to, že tělo potřebuje sacharidy pro pohybovou aktivitu, která zároveň udržuje svaly a rychlý metabolismus!

    „,“textWiki“:“

    Přidávají se celozrnné potraviny a dále potraviny bohaté na bílkoviny. Můžete tedy jíst ovoce, zeleninu, luštěniny, ryby, drůbež, sójové produkty, nízkotučné mléčné výrobky. Z jídelníčku ale dle pokynů diety vyškrtněte následující potraviny: brambory, těstoviny, rýži, červené maso, pečivo z bílé mouky, dressingy, omáčky, sladkosti, slazené nápoje a alkohol. Je však nutné myslet na to, že tělo potřebuje sacharidy pro pohybovou aktivitu, která zároveň udržuje svaly a rychlý metabolismus!

    „}},{„id“:13,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2206-diety3-text.jpg“,“alt“:“Zátiší se zeleninou a činkou“,“id“:2206}},{„id“:14,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Proč si (ne)vybrat DASH dietu:“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Když si zvolíte tuto dietu, sázíte na pomalé a systematické hubnutí v průběhu delšího období. Tím se snižuje možnost jo-jo efektu, tedy zpětnému nabírání kil. Jde o dietu, která vás naučí pravidelnému stravování bez hladovění. Kromě toho, že s DASH dietou snižujete hladinu cholesterolu, bojujete také proti vysokému krevnímu tlaku, chorobám srdce či cukrovce.

    „,“textWiki“:“

    Když si zvolíte tuto dietu, sázíte na pomalé a systematické hubnutí v průběhu delšího období. Tím se snižuje možnost jo-jo efektu, tedy zpětnému nabírání kil. Jde o dietu, která vás naučí pravidelnému stravování bez hladovění. Kromě toho, že s DASH dietou snižujete hladinu cholesterolu, bojujete také proti vysokému krevnímu tlaku, chorobám srdce či cukrovce.

    „}}]}},{„id“:16,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:17,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“I v tomto případě je zde velké ale!“}}],“second“:[{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Tato dieta sice odmítá myšlenku drastických nízko sacharidových diet, avšak i přes to může přinést nežádoucí účinky v podobě zažívacích problémů, a to zejména v první, velice zátěžové fázi. Pozitivní je, že se zde klade důraz na celkovou změnu životního stylu a změnu pohledu na stravu. V průběhu DASH diety sice nezhubnete za krátký čas spoustu kil, ale výsledky budou trvat delší dobu. Pro udržení požadované hmotnosti je právě zcela klíčová celková změna životního stylu, která se postupem času nevrátí do starých kolejí.

    „,“textWiki“:“

    Tato dieta sice odmítá myšlenku drastických nízko sacharidových diet, avšak i přes to může přinést nežádoucí účinky v podobě zažívacích problémů, a to zejména v první, velice zátěžové fázi. Pozitivní je, že se zde klade důraz na celkovou změnu životního stylu a změnu pohledu na stravu. V průběhu DASH diety sice nezhubnete za krátký čas spoustu kil, ale výsledky budou trvat delší dobu. Pro udržení požadované hmotnosti je právě zcela klíčová celková změna životního stylu, která se postupem času nevrátí do starých kolejí.

    „}}]}},{„id“:19,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:20,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Součásti této diety ale není pouze úprava jídelníčku. Doporučuje se také jóga a chůze na čerstvém vzduchu ne víc než 30 minut denně. Udržuje se tak konstantní hladina cukru v krvi a lépe se spalují tuky. Naopak se nedoporučuje v průběhu této diety aerobik, cyklistika nebo posilování. Důležitý je dostatek odpočinku a pitného režimu. Pitný režim snižuje pocit únavy z diety.

    Složité je ale pro mnoho lidí u této diety, jíst více než 4x denně, protože pak, jak sami popisují, neustále myslí na jídlo a mají strach, aby se nezapomněli najíst. Také vynechání aerobiku nebo cyklistiky z každodenního života, je pro spoustu lidí složité, zejména proto, že jde o poměrně frekventované a oblíbené sporty.

    „,“textWiki“:“

    Součásti této diety ale není pouze úprava jídelníčku. Doporučuje se také jóga a chůze na čerstvém vzduchu ne víc než 30 minut denně. Udržuje se tak konstantní hladina cukru v krvi a lépe se spalují tuky. Naopak se nedoporučuje v průběhu této diety aerobik, cyklistika nebo posilování. Důležitý je dostatek odpočinku a pitného režimu. Pitný režim snižuje pocit únavy z diety.

    Složité je ale pro mnoho lidí u této diety, jíst více než 4x denně, protože pak, jak sami popisují, neustále myslí na jídlo a mají strach, aby se nezapomněli najíst. Také vynechání aerobiku nebo cyklistiky z každodenního života, je pro spoustu lidí složité, zejména proto, že jde o poměrně frekventované a oblíbené sporty.

    „}}]}},{„id“:21,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:22,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Každá dieta s sebou přináší určité výhody, omezení i nevýhody. Je pouze na vás, jestli se pro některou z nich rozhodnete. Důležité je, nevystavit náročné dietě organismus například jen proto, že ji drží někdo z vašich slavných vzorů z hollywoodu. Každé tělo reaguje na změny jinak a nejjistější cestou pro hubnutí je celková změna životního stylu, přičemž je dobré dbát na vyvážený jídelníček, kde nechybí žádné, pro tělo důležité, živiny. Člověk by se měl učit „držet balanc“.

    „,“textWiki“:“

    Každá dieta s sebou přináší určité výhody, omezení i nevýhody. Je pouze na vás, jestli se pro některou z nich rozhodnete. Důležité je, nevystavit náročné dietě organismus například jen proto, že ji drží někdo z vašich slavných vzorů z hollywoodu. Každé tělo reaguje na změny jinak a nejjistější cestou pro hubnutí je celková změna životního stylu, přičemž je dobré dbát na vyvážený jídelníček, kde nechybí žádné, pro tělo důležité, živiny. Člověk by se měl učit „držet balanc“.

    „}}],“second“:[{„id“:23,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Je ideální zaměřit se na celkovou změnu životního stylu a dbát na vyvážený jídelníček i pohyb!“}}]}},{„id“:24,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:25,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Sledujte naše stránky i nadále, již brzy přestavíme další z populárních diet a představíme nejen její klady, ale také nedostatky.

    „,“textWiki“:“

    Sledujte naše stránky i nadále, již brzy přestavíme další z populárních diet a představíme nejen její klady, ale také nedostatky.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování