Co sním navíc dnes, odbourám cvičením zítra?

  • Fakta nebo mýtus?
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Přejídání se je obtížný zlozvyk, někdy řazen až mezi poruchy příjmu potravy. Mnoho lidí ho řeší novodobým příslovím: „Co sním navíc dnes, odbourám cvičením zítra.“ Je to ale správný přístup? Přečtěte si, co radí odborník.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Že se člověk občas přejí nebo si dopřeje kaloričtější jídlo, se prostě stane. Nepropadejte panice. Důležité je, umět zase nastolit řád. Co pomáhá?

    Trocha pevné vůle

    Přistihli jste už někdy sami sebe v noci na cestě do kuchyně s cílem „ulovit“ něco z lednice? Tomuto přístupu je nutné včas povědět hlasité NE! Je dobré nedávat chuti na něco dobrého příliš mnoho příležitostí. Proto doporučujeme neskladovat v lednici nebo spíži nebezpečné chuťovky. Přejídání ke štěstí nikomu nepomůže, spíše se budete cítit provinile. Mlsný jazýček a chuť jen na něco malého, jsou siláci, avšak každá výhra nad nimi vás bude těšit. Je třeba být odhodlaný a stát za tím, jaká pravidla si stanovíte, tak je také splníte. NE pro chuť znamená ANO pro lepší start k vyváženému životnímu stylu.

    Pravidelný režim

    Důvod, že největší chuť k jídlu často přichází až pozdě večer je obvykle v tom, že lidé nesnídají, odbývají jídlo v průběhu celého dne nebo jí ve stresu, což člověku neumožní si jídlo v klidu a pohodě vychutnat. Tento přístup rozhodně nepřispívá vyváženému způsobu života a vaší postavě a kondici také nepřidá. Nejhorší je, že se tento přístup může stát téměř závislostí. Potom už nestačí říct si NE, je to zkrátka silnější. Také pro vaše děti je vhodné, jít příkladem a nevynechávat snídaně, malou dopolední i odpolední svačinku a neodbývat oběd. Večer pak nebudete mít tak velký hlad a postačí lehčí večeře obsahující především zeleninu, bílkoviny, ale i malé množství sacharidů. Jakmile si přivyknete určité pravidelnosti, získáte kontrolu nad svou váhou, chutí i nad nočními nájezdy do ledničky či spíže.

    Pohyb je nezbytný

    Nejste fanoušci cvičení ve fitness centrech? Stále platí to stejné, tím spíš v létě. Pro naše tělo je přínosný jakýkoli pohyb. Procházka, výlet na kolech či in-line brusle. Najděte si aktivitu, která vás bude především bavit. Zkuste chodit do práce pěšky nebo alespoň jednou týdně běžte plavat. Cvičení má na lidské tělo úžasný vliv. Dokáže v těle uvolňovat serotonin, což je látka, která napomáhá navodit dobrou náladu. Člověk pak problémy nemusí zajídat jídlem. Lidé v dnešní době mají hladinu serotoninu obvykle velmi nízkou. Proto podvědomě tělo žádá jídlo navíc, zejména jídla s vysokým obsahem cukru a tuku, která vyvolávají vylučování této důležité látky, která podporuje dobrou náladu. Daleko lepší ale je zařadit do běžného života pohyb a potraviny, které pomáhají udržovat hladinu serotoninu v krvi konstantní. Mezi tyto potraviny řadíme například zeleninu, jogurty nebo celozrnné obilniny.

    A jak je to s výše zmíněným příslovím?

    Člověk není robot a občas prostě dojde k tomu, že se přejíme. Přístup „co sním dnes, odbourám cvičením zítra“, však není klíčem k vyváženému životnímu stylu. Tato myšlenka člověka pomyslně nutí, cvičit ještě víc než běžně, a tzv. se zničit. Chcete totiž vycvičit i to jídlo, které bylo jednoduše navíc. Vede to obvykle k tomu, že týden vás bolí celé tělo a nemůžete se téměř hnout a sportování pak rychle omrzí.

    Zkuste jiný úhel pohledu!

    Cvičte pravidelně, abyste si mohli dovolit, jednou za čas „zahřešit“. Stanovte si doma základní pravidla ve stravování a jděte příkladem také dětem. Naučte je, že režim by měl mít člověk také v této oblasti, avšak nikdy by vyvážený způsob neměl přejít ve stav, kdy se 24 hodin denně každý den v roce úzkostlivě hlídáte, zda jste splnili svůj denní plán. Stresu si člověk „užívá“ v práci a běžném životě víc než dost. Proto by mělo být vhodné stravování a sport spíše bonusem, který nás obohacuje.

    Aby se člověk cítil příjemně, měl by být jeho život v rovnováze. Jestliže však naši rovnováhu jednou za čas naruší nějaká oslava nebo jen dobré jídlo pro radost, berte to jako zpříjemnění stereotypu a příliš si to nevyčítejte. Druhý den se vraťte ke každodennímu režimu. Dejte také pozor, aby se „prohřešky“ nestaly denní rutinou. Občasné „zahřešení“, což znamená maximálně jednou týdně, může naopak našemu tělu i naší vůli napomoci. V tom je kouzlo vyváženého životního stylu. Přejeme vám, pevnou vůli, pohodu a hodně úspěchů. Nenechte se stresovat ani příslovím mnohých lidí: „Co sním navíc dnes, odbourám cvičením zítra“ a užívejte si každý další den! 

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování
    Nestlé

    Mezi Vodami 2035/31, 143 00 Praha 4 - Modřany; IČ: 45799504, DIČ: CZ45799504
    Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka oddíl C, vložka 10481.
    © 2017 Copyright Nestlé Česko s.r.o.