Cukr – zdroj naší energie pod lupou

  • Rozdělení cukrů
  • 7 minut čtení
  • 5. 6. 2017
  • Tým Plus Pro Vás
  • Kávu si osladím o trochu víc …“ zpívá se v kultovní písničce. Prozkoumejte různé druhy sladidel, protože není cukr jako cukr.“

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Že vám pojmy jako glukózový sirup, fruktóza a všechny další „ózy“ nic moc neříkají? Pojďme se na ně podívat zblízka. Většina z nás si pod názvem cukr představí malé bílé krystalky, které se používají na vaření a pečení. Jenže tenhle bílý prášek může mít více podob a ne všechny jsou sladké!

    „,“textWiki“:“

    Že vám pojmy jako glukózový sirup, fruktóza a všechny další „ózy“ nic moc neříkají? Pojďme se na ně podívat zblízka. Většina z nás si pod názvem cukr představí malé bílé krystalky, které se používají na vaření a pečení. Jenže tenhle bílý prášek může mít více podob a ne všechny jsou sladké!

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Hodina chemie“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Přírodní cukry najdeme ve všech rostlinách, ovoci, zelenině, ale třeba i v mléku. Nejčastěji se označují podle svého uspořádání a chemického složení.

    Cukry jsou stavební jednotkou všech sacharidů. Proto se odborně dělí na monosacharidy a disacharidy. A tím se dostáváme k problému věci.

    Monosacharidy neboli jednoduché přírodní cukry se dělí podle toho, kde se nacházejí:

    • glukóza obsažená v zelenině
    • fruktóza nacházející se v ovoci
    • galaktóza nacházející se v mateřském mléce

    O něco složitější tzv. disacharidy se opět dělí podle toho, kde je najdeme:

    sacharóza se nazývá disacharid, který najdeme v cukrové řepě nebo třtině

    laktózu najdeme v mléku

    maltózu obsahuje slad

    Ještě o něco složitější cukry se jmenují oligosacharidy a polysacharidy. Do této skupiny patří například škrob nebo celulóza. Nachází se v potravinách jako rýže, brambory nebo těstoviny.

    „,“textWiki“:“

    Přírodní cukry najdeme ve všech rostlinách, ovoci, zelenině, ale třeba i v mléku. Nejčastěji se označují podle svého uspořádání a chemického složení.

    Cukry jsou stavební jednotkou všech sacharidů. Proto se odborně dělí na monosacharidy a disacharidy. A tím se dostáváme k problému věci.

    Monosacharidy neboli jednoduché přírodní cukry se dělí podle toho, kde se nacházejí:

    • glukóza obsažená v zelenině
    • fruktóza nacházející se v ovoci
    • galaktóza nacházející se v mateřském mléce

    O něco složitější tzv. disacharidy se opět dělí podle toho, kde je najdeme:

    sacharóza se nazývá disacharid, který najdeme v cukrové řepě nebo třtině

    laktózu najdeme v mléku

    maltózu obsahuje slad

    Ještě o něco složitější cukry se jmenují oligosacharidy a polysacharidy. Do této skupiny patří například škrob nebo celulóza. Nachází se v potravinách jako rýže, brambory nebo těstoviny.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Které jsou prontělo nejvhodnější?“}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Sacharidy a cukry dodávající tělu energii. Lidský organismus dokáže využívat látky pouze v nejjednodušších formách, proto musí všechny disacharidy a polysacharidy projít procesem štěpení a přeměnit se na monosacharidy. Z jednoduché rovnice tedy vyplývá, že pro naše tělo je přirozenější a jednodušší přijímat jako zdroj energie jednoduché cukry tedy třeba glukózu a fruktózu.

    „,“textWiki“:“

    Sacharidy a cukry dodávající tělu energii. Lidský organismus dokáže využívat látky pouze v nejjednodušších formách, proto musí všechny disacharidy a polysacharidy projít procesem štěpení a přeměnit se na monosacharidy. Z jednoduché rovnice tedy vyplývá, že pro naše tělo je přirozenější a jednodušší přijímat jako zdroj energie jednoduché cukry tedy třeba glukózu a fruktózu.

    „}}]}},{„id“:9,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Co se týká disacharidů a polysacharidů – právě ty většina lidí doma běžně používá. Nejpoužívanější z nich – sacharóza se vyrábí buď z cukrové třtiny, nebo řepy procesem rafinace. Rafinace zbaví bílý prášek nečistost, ale také dalších prospěšných látek, které tělu pomáhají cukr lépe strávit. Rafinované cukry bychom měli používat s rozvahou a každý přísun vyvážit dostatečným pohybem a přísunem dalších potravin, které obsahují dostatečné množství vitamínů a minerálních látek. V rafinovaných cukrech totiž žádné vitamíny a minerální látky nenajdeme. Za to jsou rychlým zdrojem energie.

    „,“textWiki“:“

    Co se týká disacharidů a polysacharidů – právě ty většina lidí doma běžně používá. Nejpoužívanější z nich – sacharóza se vyrábí buď z cukrové třtiny, nebo řepy procesem rafinace. Rafinace zbaví bílý prášek nečistost, ale také dalších prospěšných látek, které tělu pomáhají cukr lépe strávit. Rafinované cukry bychom měli používat s rozvahou a každý přísun vyvážit dostatečným pohybem a přísunem dalších potravin, které obsahují dostatečné množství vitamínů a minerálních látek. V rafinovaných cukrech totiž žádné vitamíny a minerální látky nenajdeme. Za to jsou rychlým zdrojem energie.

    „}}],“second“:[{„id“:11,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/3238-cukr-text.jpg“,“alt“:“Různé druhy cukrů“,“id“:3238}}]}},{„id“:12,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Cukr ve vaší domácnosti“}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Mezi nejvyužívanější sladidlo patří sacharóza – sladký bílý prášek. Mnozí z vás sahají po hnědém či třtinovém, jiní například po medu.

    Hnědý cukr – je vlastně bílý cukr zabarvený malým množstvím melasy. Přestože melasa dodává výslednému produktu jenom několik stopových prvků, není o mnoho zdravější než klasický bílý cukr.

    Třtinový cukr (přírodní hnědý cukr) – se získává extrakcí šťávy z cukrové třtiny, která se následně zahřívá, dokud nevzniknou drobné krystalky. Čtěte pozorně. Přírodní hnědý třtinový cukr obsahuje na rozdíl od hnědého zabarveného cukru hodně draslíku, minerály a vitamíny.

    „,“textWiki“:“

    Mezi nejvyužívanější sladidlo patří sacharóza – sladký bílý prášek. Mnozí z vás sahají po hnědém či třtinovém, jiní například po medu.

    Hnědý cukr – je vlastně bílý cukr zabarvený malým množstvím melasy. Přestože melasa dodává výslednému produktu jenom několik stopových prvků, není o mnoho zdravější než klasický bílý cukr.

    Třtinový cukr (přírodní hnědý cukr) – se získává extrakcí šťávy z cukrové třtiny, která se následně zahřívá, dokud nevzniknou drobné krystalky. Čtěte pozorně. Přírodní hnědý třtinový cukr obsahuje na rozdíl od hnědého zabarveného cukru hodně draslíku, minerály a vitamíny.

    „}}]}},{„id“:15,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:16,“type“:“shapeNodeLink“,“params“:{„id“:“2369″}}],“second“:[{„id“:17,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Med – výrobek od našich pilných včelek. Včelky ho vyrábí z nektaru z květů a medovice (nektar z lesních stromů). Je zdrojem fruktózy a glukózy, také množství vitamínů, minerálů a antioxidantů. Do krve vstřebává rychleji než běžné cukry. Jeho konzumace by se neměla přehánět.

    Hroznový cukr – většina z nás ho zná v podobě malých bonbonků. S bonbony si ho však nepleťte. Jedná se o jednoduchý monosacharid, takže umí tělu dodat velmi rychle množství energie. Například sportovci ho používají během závodů. Při jeho konzumaci myslete na to, že existuje doporučená denní dávka, kterou byste neměli překračovat.

    „,“textWiki“:“

    Med – výrobek od našich pilných včelek. Včelky ho vyrábí z nektaru z květů a medovice (nektar z lesních stromů). Je zdrojem fruktózy a glukózy, také množství vitamínů, minerálů a antioxidantů. Do krve vstřebává rychleji než běžné cukry. Jeho konzumace by se neměla přehánět.

    Hroznový cukr – většina z nás ho zná v podobě malých bonbonků. S bonbony si ho však nepleťte. Jedná se o jednoduchý monosacharid, takže umí tělu dodat velmi rychle množství energie. Například sportovci ho používají během závodů. Při jeho konzumaci myslete na to, že existuje doporučená denní dávka, kterou byste neměli překračovat.

    „}}]}},{„id“:18,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Kromě těchto základních sladidel však doma najdete cukry i jako součást různých potravin. Bonbonům a sladkostem občas odolá málokdo. Když se podíváte na složení, kromě klasického cukru se tam nachází třeba glukózový či glukózo-fruktózový sirup. Jedná se o rafinovaný cukr, proto bychom jeho konzumaci měli vyvážit dostatečným množstvím pohybu, vitamínů a minerálních látek.

    S konzumací jakýchkoli cukrů by se to všeobecně nemělo přehánět. Doporučená denní dávka v jakékoliv podobě by neměla přesáhnout 5-10 % z celkového doporučeného denního kalorického příjmu (u průměrného člověka 2000 kalorií za den) řečeno čísly přibližně 52,5 g cukru denně. Pokud ale dostanete chuť na čokoládu a sníte jí celou na posezení (komu se to nikdy nestalo?) není to nezvratná tragédie. V těchto situacích si dopřejte více pohybu a špatné svědomí vás trápit nemusí.

    „,“textWiki“:“

    Kromě těchto základních sladidel však doma najdete cukry i jako součást různých potravin. Bonbonům a sladkostem občas odolá málokdo. Když se podíváte na složení, kromě klasického cukru se tam nachází třeba glukózový či glukózo-fruktózový sirup. Jedná se o rafinovaný cukr, proto bychom jeho konzumaci měli vyvážit dostatečným množstvím pohybu, vitamínů a minerálních látek.

    S konzumací jakýchkoli cukrů by se to všeobecně nemělo přehánět. Doporučená denní dávka v jakékoliv podobě by neměla přesáhnout 5-10 % z celkového doporučeného denního kalorického příjmu (u průměrného člověka 2000 kalorií za den) řečeno čísly přibližně 52,5 g cukru denně. Pokud ale dostanete chuť na čokoládu a sníte jí celou na posezení (komu se to nikdy nestalo?) není to nezvratná tragédie. V těchto situacích si dopřejte více pohybu a špatné svědomí vás trápit nemusí.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů