Dekódování informací na obalech

  • Nestlé nutriční kompas
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Mít přesnou představu o tom, co jíte, je důležitou součástí péče o váš vyvážený životní styl a duševní pohodu. Obaly potravin obsahují informace jako například energetickou hodnotu, složení, výčet alergenů ale i jiné více či méně důležité informace. Jak však těmto informacím rozumět? A které jsou důležité právě pro vás?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Etikety na potravinách jsou navrženy tak, aby byly k dispozici potřebné informace o produktu
    a spotřebitel věděl, jak je správně zařadit do jídelníčku. Zákon stanovuje celou řadu informací, které je výrobce povinen na obalu uvádět. Jde zejména o hmotnost, datum minimální trvanlivosti a složení potraviny. K povinně uváděným informacím patří také upozornění na možný obsah složky, která představuje zdravotní riziko, tzv. alergenů. Pokud potravina obsahuje některou z těchto surovin: pšenice, žito, ječmen, oves, korýši, vejce, ryby, arašídy, sója, mléko, mandle, ořechy, celer, hořčice, sezamová semínka a jasně to nevyplývá z názvu nebo z postaty výrobku, musí být na obalu upozornění. Spotřebitelé se často mylně domnívají, že výrobce má povinnost uvádět energetickou hodnotu na 100 gramů, nebo na konkrétní porci. Tento údaj však bude povinné uvádět až od prosince příštího roku.

    Již dnes se spotřebitel, kromě těchto základních informací, z obalů dozví informace o výživových vlastnostech výrobku. Na základě nutričních údajů si snadněji vybere potraviny, které jsou pro něj vhodné, ať už se stravuje v rámci zásad vyvážené výživy, nebo musí dodržovat nějaké dietní doporučení.

    V tuto chvíli není legislativou stanovena povinnost uvádět nutriční informace na obalech. Nestlé ale vychází svým spotřebitelům vstříc, a proto má pro značení nutričních hodnot unikátní nástroj, kterým je Nutriční kompas®. Toto značení naleznou spotřebitelé na 90% Nestlé výrobků. A jaké informace se zde mohou dozvědět?

    Energetická hodnota – Udává se v kilokaloriích (kcal) a kilojoulech (kJ) na 100 g či na 100 ml výrobku. Můžete se také setkat s údaji pro doporučenou porci.

    Bílkoviny – K životu je nezbytně potřebujeme. Zdrojem bílkovin mohou být potraviny jak rostlinného, tak živočišného původu. Ideální denní dávka bílkovin je 0,85 g na kg aktivní tělesné hmotnosti. Sedmdesátikilový člověk by tedy měl sníst asi 60 g bílkovin za den. Bílkoviny lze najít například v masu, mléčných výrobcích a sýrech.

    Sacharidy – Jsou zdrojem energie. Mezi potravinami, které obsahují větší množství sacharidů, je třeba vybírat.  Sacharidy dělíme na jednoduché a složité. Mezi jednoduché sacharidy patří cukry a jejich obsah ve stravě by neměl překročit 10 % z celkového energetického příjmu. V případě, že příjem zejména jednoduchých cukrů nebudeme kompenzovat výdejem, budou se nám ukládat v těle v podobě tuku. Vedle toho máme složité sacharidy, které si tělo nejprve musí rozložit na jednoduché, čímž je zajištěno, že nám v krvi nevznikne bezprostřední přebytek, který by byl rovnou ukládán do tuků.

    Tuky – Měly by pokrýt 30 – 35 % denního příjmu energie. Přednost dávejte rostlinným tukům (olivový, řepkový atd.), ořechům a tučným mořským rybám, jelikož mají pro zdraví příznivější složení mastných kyselin.

    Vláknina – Působí pozitivně na náš  zažívací trakt a zrychluje pohyb střev. Najdeme ji v celozrnných obilovinách a pečivu, luštěninách, zelenině a ovoci, semínkách, bramborách apod.

    Sodík – Neboli sůl, je pro náš organismus vcelku nepostradatelný, a to především při tvorbě červených krvinek a kyseliny chlorovodíkové v žaludku, bez které bychom nemohli trávit. Doporučená denní dávka sodíku je 130 až 550 mg.

    Důležité je dávat si pozor na složky, které v nadbytku mají vliv na vyvážený životní styl. Na mysli máme tuky, cukry a sůl. Zde platí pravidlo „méně je více“. Častý a vysoký příjem těchto složek je spojován s obezitou, onemocněním ledvin a srdečními potížemi,“ vysvětluje výživový poradce RNDr. Pavel Suchánek. Proto je určitě dobré do jídelníčku začlenit dostatek ovoce a zeleniny a také pravidelný pohyb. Díky Nestlé a Nutričnímu kompasu® si snadno ověříte vyváženost své stravy..

    Obrázek Nutriční kompas

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování