Deprese není jen obyčejný smutek

  • Deprese
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Každodenní stres, vyšší nároky na pracovní výkon, méně času stráveného s blízkými lidmi. Čím dál častěji pociťujeme únavu, smutek, a když do toho navíc vstoupí situace, která nás hluboko zasáhne, může se objevit deprese.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Každý člověk se občas cítí, že není „ve své kůži“, nic ho nebaví a nedokáže se z ničeho radovat. Někdy se prostě cítíme smutní bez zjevné příčiny, jindy má zase náš smutek konkrétní důvod. Různé emoční zážitky si vyžadují pokaždé jiný čas na to, abychom se s nimi vyrovnali. Malé hádky nebo slova, která nás zamrzela, obyčejně „překousneme“ za pár dní. Složitější situace, jako například rozvod, ztráta někoho blízkého, dlouhodobě nepříznivá finanční situace, problémy v práci či ztráta zaměstnání, pochopitelně vyžadují delší čas, než se s nimi srovnáme. Při těchto náročných životních situacích je úplně normální, že pociťujeme smutek. Když ale příznaky trvají víc jak 2 týdny a začínají nám zasahovat do běžného života, nejde už o „obyčejný smutek“, ale depresi. A tu je třeba řešit.

    Člověk trpící depresí se často cítí úplně bezmocný a zároveň se za tyto pocity obviňuje. Přestává komunikovat s rodinou a přáteli, uzavírá se do sebe a svého světa. Tyto příznaky není radno brát na lehkou váhu, tím spíš, když se týkají například vašich blízkých. Deprese se může projevit jako nezájem o běžné aktivity, které by u něj za normální situace vzbudili zájem a radost. Typická pro depresi je také nespavost, nadměrná únava, nedostatek energie, neschopnost soustředit se, pocity bezmocnosti, neschopnosti a viny. Mohou se objevit dokonce i závažné změny tělesné hmotnosti či myšlenky na smrt a sebevraždu.

    Jak depresi překonat?

    • Setkávejte se s lidmi, přáteli, rodinou, i když na to úplně nemáte náladu. Sociální izolace depresi akorát zhoršuje. Důležité tedy je, vyhledávat společnost lidí, kteří vás rozptýlí, a přijdete s nimi na jiné myšlenky. Neustálé rozhovory a myšlenky nad problémy, které vás trápí, ve vás mohou pocity bezmocnosti a viny jen prohlubovat.
    • Dodržujte denní rutinu. Při depresích je pravidelný režim mimořádně důležitý. Zabrání vám sedět někde v koutku a utápět se ve vlastních výčitkách a smutku.
    • Zacvičte si. Když si zvyknete několikrát do týdne zacvičit, zlepší vám to náladu a rozhodně se budete cítit lépe, a to jak fyzicky, tak psychicky.
    • Psychoterapie je také velmi účinnou metodou v boji s depresí. Psychoterapeut dokáže připravit plán vaší rekonvalescence, probere s vámi možné příčiny deprese, pomůže vám identifikovat skreslené myšlenky a pocity o sobě samém.
    • Podání psychofarmak je na místě zvážit, pokud trpíte středně těžkou až těžkou depresí. Důležité je, abyste byli v období léčby pod dohledem specialisty, v tomto případě psychiatra.

     

    Malá rada na závěr: Radujte se z maličkostí! Prožívejte každou minutu s vědomím, že je výjimečná a neopakovatelná. Štěstí totiž spočívá v okamžicích, které často propásneme. Je škoda den prožít s pocitem, že nic nestíháme a jsme ve stresu. Všímejte si víc krásy okolo sebe a vychutnejte si společnost přátel a známých.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů
    Nestlé

    Mezi Vodami 2035/31, 143 00 Praha 4 - Modřany; IČ: 45799504, DIČ: CZ45799504
    Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka oddíl C, vložka 10481.
    © 2017 Copyright Nestlé Česko s.r.o.