Děti a sladkosti

  • Výživa dětí
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Pro zdravé děti podle odborníků naštěstí platí, že v podstatě neexistují potraviny, které by pro ně byly zakázané. Důležitá je pestrá, vyvážená strava s dostatkem čerstvých potravin.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Děti a sladkosti

    Pro zdravé děti podle odborníků naštěstí platí, že v podstatě neexistují potraviny, které by pro ně byly zakázané. Důležitá je pestrá, vyvážená strava s dostatkem čerstvých potravin. Podle dětské lékařky Jitky Komínové do jídelníčku dětí sladkosti patří jako zpestření, ale důležité je mezi sladkostmi vybírat kvalitní a sledovat množství, které děti snědí. Přednost dávejte kvalitním čokoládám s vyšším podílem kakaa, oříšků a ovoce, müsli tyčinkám bez polevy, sušenému ovoci nebo ořechům. Nadměrné množství cukru přispívá ke vzniku zubních kazů, ke zvyšování tělesné hmotnosti a hladiny krevních tuků. Mimochodem na tom, že nadměrný přísun sladkostí škodí, se shodují prakticky všechny různorodé přístupy k výživě.

    Jak tedy předcházet nadměrné konzumaci sladkostí? Na to jsme se zeptali tří odbornic a zde vám nabízíme jejich odpovědi.

    Jitka Komínová, dětská lékařka

    Jednou z důležitých zásad je nenavyknout dítě na sladké nápoje. Pokrmy, jako je cereální mléčná kaše, bychom měli sladit jen střídmě a klasické cukrovinky batolatům nenabízet. V předškolním věku se s nimi dítě seznámí, ale od samého začátku je třeba mu vštípit, že sladkosti se jedí jen občas a v malém množství. Mnohé prarodiče je třeba přesvědčit, že dítě více podarují hrou nebo jinak projevenou pozorností a chuť na sladké je lépe uspokojit čerstvým ovocem.

    Jana Altnerová, specialistka na výživu a zdravý životní styl

    Není dobré dětem dávat velké množství slazených nápojů a sladkostí. Děti si totiž velice rychle na sladkou chuť zvyknou a těžko se pak se sladkým loučí. Pokud dětem sladké chceme dopřát, je dobré volit kvalitu před kvantitou. Když čokoládu, tak s větším podílem kakaa, když sušenky, tak raději celozrnné. Rozhodně je dobré trvat na tom, aby se dítě nejdříve najedlo kvalitního a vyváženého jídla a teprve potom si může dopřát něco sladkého na zub. To funguje stejně i u dospělých, pokud jíme pravidelně a vyváženě, předejdeme různým chutím včetně chuti na sladké.

    Alena Vávrová, dětská psycholožka

    Děti jednoznačně preferují sladkou chuť na všechny způsoby, na to se můžeme spolehnout. Ale sladkost je v jídle zastoupená v mnoha podobách, v ovoci, mrkvi, kukuřici, sušeném ovoci, zdaleka ne jen v čokoládě a dalších sladkostech. Platí zde totiž stejná pravidla jako s naší leností a pohodlností. Čím více jim dáme prostoru v našem životě, tím více ho využijí. Nejlepší je jim nedat prostor žádný, být disciplinovaný, nepolevit. Dítě nemá žádnou motivaci se zbavovat něčeho tak božského, jako jsou sladkosti, jedinou motivací může být vyhovět nárokům rodičů a to je málo. Doma sladké mějme jen v malém množství, spojujme je s odměnami, nějakým výkonem. Samozřejmě že jakmile bude mít dítě příležitost, sladké si samo koupí nebo se jím nacpe u sousedů, u babičky, která mu i přes naši nevoli nabalí celou čokoládu, ale jde o ten základní stravovací standard, normu, kterou dítě získává v každodenním životě.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů