Draslík nejen pro zdravé srdíčko

  • Vyvážený jídelníček
  • 5 minut čtení
  • 1. 5. 2018
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Zdraví
  • Prvek, kterého potřebujeme jen pár gramů, přesto je pro lidské tělo velmi důležitý a zcela nenahraditelný. Podílí se na většině funkcí v lidském organismu. Víte, jak udržet jeho hladinu v rovnováze?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Z chemického pohledu je kalium (draslík, K) měkký alkalický kov. Ale žádný strach, v těle určitě nenajdeme kovové kousky. V lidském organismu se nachází jen pár gramů a naprostá většina je uložena v buňkách.

    „,“textWiki“:“

    Z chemického pohledu je kalium (draslík, K) měkký alkalický kov. Ale žádný strach, v těle určitě nenajdeme kovové kousky. V lidském organismu se nachází jen pár gramů a naprostá většina je uložena v buňkách.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Proč si udržovatnoptimální hladinu draslíku?“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Bez tohoto prvku bychom nefungovali. Podílí se na podpoře oběhového (kardiovaskulárního) systému, snižuje krevní tlak, pomáhá vylučovat odpadní látky z těla. Má pozitivní vliv na svalové napětí a celou nervovou soustavu.

    „,“textWiki“:“

    Bez tohoto prvku bychom nefungovali. Podílí se na podpoře oběhového (kardiovaskulárního) systému, snižuje krevní tlak, pomáhá vylučovat odpadní látky z těla. Má pozitivní vliv na svalové napětí a celou nervovou soustavu.

    „}}]}},{„id“:7,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:8,“type“:“shapeNodeLink“,“params“:{„id“:“2200″}}],“second“:[{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

    Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

    Draslík a sodík spolu tedy velmi úzce souvisí. Poměr příjmu by měl vypadat 2:1, draslík ku sodíku. Přisolíte si rádi jídlo? Tím více byste měli dbát na dostatečný přísun draslíku a používat speciální draselnou sůl.

    „,“textWiki“:“

    Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

    Jelikož náš systém funguje jako pečlivě propracovaný stroj, dokáže hladinu nitrobuněčného draslíku udržovat konstantní. Děje se tak pomocí jevu, kterému se říká sodíko – draslíková pumpa. Odčerpávají se ionty sodíku, a přivádí ionty draslíku. Dále jeho množství v těle řídí a upravují ledviny.

    Draslík a sodík spolu tedy velmi úzce souvisí. Poměr příjmu by měl vypadat 2:1, draslík ku sodíku. Přisolíte si rádi jídlo? Tím více byste měli dbát na dostatečný přísun draslíku a používat speciální draselnou sůl.

    „}}]}},{„id“:10,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Když je draslíku málo“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    S nedostatkem se můžeme setkat bohužel poměrně často. Jednou z příčin je nedostatečný příjem ovoce a zeleniny a nahrazování kvalitní celozrnné mouky tolik oblíbenou bílou.

    Projevy nedostatku draslíku:

    • -Nadměrná únava a netečnost, ale nespavost
    • -Zvýšený krevní tlak
    • -Svalová ochablost
    • -Nízká hladina cukru v krvi
    • -Bolestivé větry

    „,“textWiki“:“

    S nedostatkem se můžeme setkat bohužel poměrně často. Jednou z příčin je nedostatečný příjem ovoce a zeleniny a nahrazování kvalitní celozrnné mouky tolik oblíbenou bílou.

    Projevy nedostatku draslíku:

    • -Nadměrná únava a netečnost, ale nespavost
    • -Zvýšený krevní tlak
    • -Svalová ochablost
    • -Nízká hladina cukru v krvi
    • -Bolestivé větry

    „}}]}},{„id“:13,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:14,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jak jej doplnit?“}},{„id“:15,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Přestože denně spotřebujeme kolem 5 gramů, není jeho doplňování vlastně vůbec složité. V dostatečném množství ho najdeme zejména v zelenině, ale i v dalších potravinách.

    Poměrně velké množství obsahuje také květák, hrášek, rajčata, jablka, hroznové víno, pomeranče, jogurt, mléko a sýry, vejce, ledviny a játra, kuře, losos, sleď…

    „,“textWiki“:“

    Přestože denně spotřebujeme kolem 5 gramů, není jeho doplňování vlastně vůbec složité. V dostatečném množství ho najdeme zejména v zelenině, ale i v dalších potravinách.

    Poměrně velké množství obsahuje také květák, hrášek, rajčata, jablka, hroznové víno, pomeranče, jogurt, mléko a sýry, vejce, ledviny a játra, kuře, losos, sleď…

    „}}],“second“:[{„id“:16,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Kolik draslíku najdeme ve 100 g?“,“data“:“-tObilné klíčky – 0,81 gn-tDatle – 0,73 gn-tVařené brambory – 0,66 gn-tHouby – 0,47 gn-tKapusta – 0,38 gn-tBanán – 0,35 gn“}}]}},{„id“:17,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Příklad jídelníčku k doplnění draslíku“}},{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Snídaně: Ovesné vločky s banánem zalité mlékem a pomerančový džus.
    Svačina: Sušené meruňky.
    Oběd: Pečený nebo grilovaný losos s rýží a salátek z čerstvého špenátu.
    Svačina: Banán nebo zeleninový salát s vlašskými ořechy a rozinkami.
    Večeře: Zapečené brambory se zeleninou a zelný salát.

    „,“textWiki“:“

    Snídaně: Ovesné vločky s banánem zalité mlékem a pomerančový džus.
    Svačina: Sušené meruňky.
    Oběd: Pečený nebo grilovaný losos s rýží a salátek z čerstvého špenátu.
    Svačina: Banán nebo zeleninový salát s vlašskými ořechy a rozinkami.
    Večeře: Zapečené brambory se zeleninou a zelný salát.

    „}},{„id“:20,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“I draslíku může býtnpříliš“}},{„id“:21,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nic se nemá přehánět. To platí i v případě draslíku, jeho přílišné množství totiž způsobuje hyperkalemii. Dávky nad 25 g jsou již silně toxické!

    „,“textWiki“:“

    Nic se nemá přehánět. To platí i v případě draslíku, jeho přílišné množství totiž způsobuje hyperkalemii. Dávky nad 25 g jsou již silně toxické!

    „}}]}},{„id“:22,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:23,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Projevy nadbytku draslíku:

    • -Poruchy srdečního rytmu
    • -Brnění v končetinách až svalová paralýza
    • -Pocity slabosti
    • -Průjem a zvracení
    • -Trnutí jazyka a oblasti kolem úst

    „,“textWiki“:“

    Projevy nadbytku draslíku:

    • -Poruchy srdečního rytmu
    • -Brnění v končetinách až svalová paralýza
    • -Pocity slabosti
    • -Průjem a zvracení
    • -Trnutí jazyka a oblasti kolem úst

    „}}],“second“:[{„id“:24,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2759-draslik-text-male.jpg“,“alt“:“avokádo a quacamole“,“id“:2759}}]}},{„id“:25,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:26,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Doplňování draslíku, stejně jako většiny stopových prvků, není dobré ani podceňovat, ani přehánět. Zaměřte se proto na vyvážený a pestrý jídelníček. Vaše tělo se už postará, aby jeho hladina v těle byla dostatečná a stálá.

    „,“textWiki“:“

    Doplňování draslíku, stejně jako většiny stopových prvků, není dobré ani podceňovat, ani přehánět. Zaměřte se proto na vyvážený a pestrý jídelníček. Vaše tělo se už postará, aby jeho hladina v těle byla dostatečná a stálá.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování