Druhy a principy pohybu

  • Silové a aerobní cvičení
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • David Huf
  • Další z příspěvků našeho experta na pohybové aktivity, Davida Hufa, v němž nás seznamuje s principy funkčního a aerobního tréninku.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Funkční trénink

    Funkční trénink je zaměřený na funkci pohybového aparátu ve 3 rovinách pohybu. Je ideální pro redukci hmotnosti, tvarování postavy a komplexního posílení svalového korzetu. Naučí člověka používat a využívat svalovou sílu těla ve 3D pohybu (pohyb ve třech rovinách). Výrazná je orientace na posílení hlubokého svalového stabilizačního systému, což je zdraví velmi prospěšné jako prevence proti zraněním a bolestem zad. Jedná se o rozšířenou metodu používanou nejen ve fitness, ale také ve vrcholovém sportu a rehabilitaci.

    Doporučená frekvence je 2 x týdne po dobu 30 až 45 minut. Funkční trénink může být individuální nebo formou skupinového cvičení. Novinkami ve funkčním tréninku jsou například TRX (závěsný systém), FLOWIN (frikční trénink) a BOSU (balanční trénink). Mezi tradiční patří Body pump, Pilates, Fitball, Overball nebo Bodystick.

    Aerobní trénink

    Aerobní trénink je ideální pro redukci hmotnosti, zvýšení kondice a má také výrazný podíl na zlepšení kvality metabolismu a imunity. Vhodnou intenzitu si může vypočítat každý podle vzorce: hodnota maximální tepové frekvence 220 mínus věk krát hodnota 0,65 až 0,70. Začátečníci by si měli volit hodnoty nižší okolo 0,65, pokročilí pak hodnoty vyšší až do 0,70. Výsledek je optimální TF (tepová frekvence) pro spotřebu energie z tukové tkáně a to po dobu nepřetržitě vykonávané aktivity 30 – 60 minut.

    Doporučená frekvence je 3 až 4 krát týdně 30 – 60 minut. Aerobní trénink je možné rozdělit na dvě kategorie. Indoor, který můžeme ještě rozdělit na cardio trenažéry (běžecký pás, rotoped, veslovací trenažér, eliptický trenažér atd.) a skupinový aerobní trénink (kruhový trénink, který je možno kombinovat také s funkčním tréninkem, Kickbox, Aerobic, Tanec, Zumba a Spinning). Do druhé kategorie patří Outdoor, kam spadá Nordic Walking, běh, Boot Camp (skupinový atleticko-posilovací trénink v tzv. Army stylu), Inline, cyklistika nebo plavání.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    David Huf
    David Huf
    Specializace: trenér, mentální kouč