Dyslexie a dysgrafie: jak si s nimi poradit?

  • Poruchy učení
  • 6 minut čtení
  • 18. 9. 2017
  • Denisa Maderová
  • Má vaše dítko ve škole problémy s učením? Možná trpí dyslexií či dysgrafií. Školní režim se však dá těmto poruchám dobře přizpůsobit, a tak i dítě s „dys“ může nosit jedničky a stát se premiantem!

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jak poruchynučení odhalit?“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Dyslexie a dysgrafie patří mezi poruchy učení. V prvním případě se jedná o potíže se čtením. Dysgrafie pak nepříznivě ovlivňuje schopnost psát. Na tyto poruchy se nejčastěji u dětí přijde v prvním a druhém ročníku základní školy.

    Zbystřete, pokud dítě:

    • čte velice pomalu
    • slabikuje s obtížemi
    • má problém se zapamatováním a rozeznáváním písmen
    • při čtení přeskakuje nebo vynechává písmena
    • věty, které právě přečetlo, hned zapomene a text si musí přečíst ještě několikrát, aby jej pochopilo
    • při čtení se soustředí na správné vyslovování písmen a nikoliv na obsah textu

    „,“textWiki“:“

    Dyslexie a dysgrafie patří mezi poruchy učení. V prvním případě se jedná o potíže se čtením. Dysgrafie pak nepříznivě ovlivňuje schopnost psát. Na tyto poruchy se nejčastěji u dětí přijde v prvním a druhém ročníku základní školy.

    Zbystřete, pokud dítě:

    • čte velice pomalu
    • slabikuje s obtížemi
    • má problém se zapamatováním a rozeznáváním písmen
    • při čtení přeskakuje nebo vynechává písmena
    • věty, které právě přečetlo, hned zapomene a text si musí přečíst ještě několikrát, aby jej pochopilo
    • při čtení se soustředí na správné vyslovování písmen a nikoliv na obsah textu

    „}}]}},{„id“:6,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ruku v ruce s dyslexií jde často i dysgrafie. Ta má následující projevy:

    • obtíže se zapamatováním tvarů písmen
    • zaměňování podobných písmen mezi sebou
    • chyby v opisování
    • opomíjení písmen ve slovech
    • špatně čitelné chaotické písmo bez jednotného sklonu a velikosti

    „,“textWiki“:“

    Ruku v ruce s dyslexií jde často i dysgrafie. Ta má následující projevy:

    • obtíže se zapamatováním tvarů písmen
    • zaměňování podobných písmen mezi sebou
    • chyby v opisování
    • opomíjení písmen ve slovech
    • špatně čitelné chaotické písmo bez jednotného sklonu a velikosti

    „}}],“second“:[{„id“:8,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/3508-dyslexie-text.jpg“,“alt“:“deti ve škole“,“id“:3508}}]}},{„id“:9,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Poruchy učení většinou dovede rozpoznat učitel. Pedagoga proto vnímejte, zvláště v prvních ročnících základní školy, jako partnera, nikoliv jako kritika vašeho dítěte. Pokud máte podezření, že vaše dítě trpí poruchou učení, poraďte se nejprve právě s učitelem. Spolehlivě pak poruchu učení prokáže psycholog či speciální pedagog pomocí psychodiagnostického vyšetřeni intelektu, kognitivních funkci a speciálních testů.

    „,“textWiki“:“

    Poruchy učení většinou dovede rozpoznat učitel. Pedagoga proto vnímejte, zvláště v prvních ročnících základní školy, jako partnera, nikoliv jako kritika vašeho dítěte. Pokud máte podezření, že vaše dítě trpí poruchou učení, poraďte se nejprve právě s učitelem. Spolehlivě pak poruchu učení prokáže psycholog či speciální pedagog pomocí psychodiagnostického vyšetřeni intelektu, kognitivních funkci a speciálních testů.

    „}}]}},{„id“:11,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:12,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Věděli jste, že dyslektikem je/byl například:“,“data“:“-tSteve Jobs – zakladatel a dřívější ředitel společnosti Apple, která vyrábí mobilní telefony iPhone a počítače MacBookn-tSteven Spielberg – americký režisér, který natočil kultovní filmy jako například Jurský Park, Čelisti nebo sérii filmů o Indiana Jonesovin-tAlexander Graham Bell – vynálezce telefonun“}}],“second“:[{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Dysfunkce nerovná se vada „}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Myslíte si, že dítě trpící poruchou učení je opožděné a méně inteligentní? Omyl! Poruchy učení s inteligencí nijak nesouvisí. Mozek dyslektiků a dysgrafiků funguje jiným způsobem než mozek většiny lidí. Dyslektici mají obtíže s vnímáním detailů. Například nerozlišují dostatečně dobře tvary písmen.Ve vnímání celků ovšem bývají výjimeční. Často vynikají také v prostorovém vnímání, proto se mnohdy uplatňují jako designéři či architekti. Někteří z nich mají rovněž schopnost propojovat informace a předpovídat, jak se budou věci vyvíjet v budoucnu. Psycholožka Denisa Maderová říká: „Z praxe vím, že se dyslektici a dysgrafici v životě dobře uplatní. Jsou to totiž bojovníci a umí překonávat překážky.“

    „,“textWiki“:“

    Myslíte si, že dítě trpící poruchou učení je opožděné a méně inteligentní? Omyl! Poruchy učení s inteligencí nijak nesouvisí. Mozek dyslektiků a dysgrafiků funguje jiným způsobem než mozek většiny lidí. Dyslektici mají obtíže s vnímáním detailů. Například nerozlišují dostatečně dobře tvary písmen.Ve vnímání celků ovšem bývají výjimeční. Často vynikají také v prostorovém vnímání, proto se mnohdy uplatňují jako designéři či architekti. Někteří z nich mají rovněž schopnost propojovat informace a předpovídat, jak se budou věci vyvíjet v budoucnu. Psycholožka Denisa Maderová říká: „Z praxe vím, že se dyslektici a dysgrafici v životě dobře uplatní. Jsou to totiž bojovníci a umí překonávat překážky.“

    „}}]}},{„id“:15,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:16,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jak se učit s žáčkem s „dys“?“}},{„id“:17,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Mějte s dítkem trpícím poruchou „dys“ trpělivost. Z poruch učení děti bohužel nevyrostou, potýkají se s nimi celý život. Určitě svého potomka netrestejte za to, že nedělá pokroky dost rychle a úkoly mu nejdou od ruky. Stres totiž může poruchy učení ještě zhoršit. Snažte se, aby dítě vyrůstalo v láskyplném a harmonickém domově bez hádek. Oceňujte hlavně jeho snahu. Chválou nešetřete a dítě podporujte kdykoliv je to možné. Dyslektici a dysgrafici trpí častěji pocitem méněcennosti a nízkým sebevědomím. Nedivte se. Spolužáci, kterým jde učení snáz, se mohou dyslektikům posmívat. Mluvte proto s vaším malým dyslektikem často o jeho problémech. Nezapomínejte také dítěti dávat najevo, že ho máte rádi, i když stále dělá chyby v domácích úkolech. Vysvětlete dětem, že některou školní látku na střední škole potřebovat nebudou. Podporujte dyslektiky a dysgrafiky v tom, co je zajímá a baví.

    Žáčkům s „dys“ věnujte více času. Učitelé by k jejich výuce také měli přistupovat individuálně. Mohou například zkrátit dysgrafikovi diktát nebo prodloužit čas určený na dokončení testu. Za zvážení stojí i možnost individuálního doučování. S dítkem samozřejmě můžete trénovat i vy doma

    „,“textWiki“:“

    Mějte s dítkem trpícím poruchou „dys“ trpělivost. Z poruch učení děti bohužel nevyrostou, potýkají se s nimi celý život. Určitě svého potomka netrestejte za to, že nedělá pokroky dost rychle a úkoly mu nejdou od ruky. Stres totiž může poruchy učení ještě zhoršit. Snažte se, aby dítě vyrůstalo v láskyplném a harmonickém domově bez hádek. Oceňujte hlavně jeho snahu. Chválou nešetřete a dítě podporujte kdykoliv je to možné. Dyslektici a dysgrafici trpí častěji pocitem méněcennosti a nízkým sebevědomím. Nedivte se. Spolužáci, kterým jde učení snáz, se mohou dyslektikům posmívat. Mluvte proto s vaším malým dyslektikem často o jeho problémech. Nezapomínejte také dítěti dávat najevo, že ho máte rádi, i když stále dělá chyby v domácích úkolech. Vysvětlete dětem, že některou školní látku na střední škole potřebovat nebudou. Podporujte dyslektiky a dysgrafiky v tom, co je zajímá a baví.

    Žáčkům s „dys“ věnujte více času. Učitelé by k jejich výuce také měli přistupovat individuálně. Mohou například zkrátit dysgrafikovi diktát nebo prodloužit čas určený na dokončení testu. Za zvážení stojí i možnost individuálního doučování. S dítkem samozřejmě můžete trénovat i vy doma

    „}}]}},{„id“:18,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:19,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Dysgrafikům jsou doporučována například tato cvičení:“,“data“:“•tlibovolné čmárání na papírn•tkreslení oválů, klubíček, horních a spodních oblouků, vlnovek a n rovných čarn•tobtahování předkreslených tvarů (například ležatých a stojatých n osmiček)n•tobtahování jednoduchých obrázků v řádku a jednoduchá kresba n (například dům, strom)n“}}],“second“:[{„id“:20,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“S dyslektikem můžete trénovat mimo jiné takto:“,“data“:“•tdoplňovat chybějící písmenka do slovn•tčíst se záložkou s okénkemn•ttrénovat soustředění na text n•tptát se na text a kontrolovat jeho pochopenín•thledat chyby ve slovech n“}}]}}],“layout“:“article“}“

    Denisa Maderová
    Denisa Maderová
    Specializace: duševní pohoda