Fakta a mýty o stresu

  • Jak na stres
  • 8 minut čtení
  • 20. 4. 2015
  • Denisa Maderová
  • V práci je toho spousta, partnerské vztahy jsou samá komplikace, je toho prostě nad hlavu? Náš organismus jsme vystavili nadměrné zátěži a on zareaguje – jsme ve stresu.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Projevů, kterými naše tělo reaguje na stres, je řada. Často se jedná o nenápadné symptomy, jakými jsou nechutenství, bolest svalů, únava, střevní obtíže, bolesti hlavy, nespavost, náladovost i pocity úzkosti. Dlouhodobé vystavování se stresovým situacím však může vést až k poruchám imunity, zvýšení krevního tlaku nebo depresím.

    Ačkoliv by se mohlo zdát, že v dnešní uspěchané době je „normální“ být neustále ve stresu, není tomu tak. Pojďme si představit nejčastější mýty, které se se stresem pojí.

    „,“textWiki“:“

    Projevů, kterými naše tělo reaguje na stres, je řada. Často se jedná o nenápadné symptomy, jakými jsou nechutenství, bolest svalů, únava, střevní obtíže, bolesti hlavy, nespavost, náladovost i pocity úzkosti. Dlouhodobé vystavování se stresovým situacím však může vést až k poruchám imunity, zvýšení krevního tlaku nebo depresím.

    Ačkoliv by se mohlo zdát, že v dnešní uspěchané době je „normální“ být neustále ve stresu, není tomu tak. Pojďme si představit nejčastější mýty, které se se stresem pojí.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Constresuje mě, stresuje i tebe“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Proč váš partner nechápe, že zítřejší prezentace pro nového klienta je pro vás nesmírně důležitá a vy opravdu nemáte náladu vařit večeři, natož pak trávit romantický večer ve dvou? Zatímco vy se stresujete, aby bylo vše připraveno na jedničku, partner nad vámi vrtí hlavou s pocitem, že přeháníte. Jistě, vždyť on už takových prezentací absolvoval řadu a navíc patří mezi výřečné typy, které si umí poradit za všech okolností.

    Stejně jako nelze říct, že všichni lidé jsou stejní, nelze ani zobecnit stresový faktor. Původce stresu je u každého člověka jiný. To co je pro jednoho extrémně stresující, může někdo jiný přijímat s klidem a naopak. Stejně tak i každý člověk reaguje na stresové situace naprosto odlišně.

    „,“textWiki“:“

    Proč váš partner nechápe, že zítřejší prezentace pro nového klienta je pro vás nesmírně důležitá a vy opravdu nemáte náladu vařit večeři, natož pak trávit romantický večer ve dvou? Zatímco vy se stresujete, aby bylo vše připraveno na jedničku, partner nad vámi vrtí hlavou s pocitem, že přeháníte. Jistě, vždyť on už takových prezentací absolvoval řadu a navíc patří mezi výřečné typy, které si umí poradit za všech okolností.

    Stejně jako nelze říct, že všichni lidé jsou stejní, nelze ani zobecnit stresový faktor. Původce stresu je u každého člověka jiný. To co je pro jednoho extrémně stresující, může někdo jiný přijímat s klidem a naopak. Stejně tak i každý člověk reaguje na stresové situace naprosto odlišně.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Člověk,nkterý se ničím nestresuje, je šťastný a zdravý“}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Říkáte si, že ideální by bylo nezažívat během svého života žádný stresový nápor? Věřte, že žít zcela bez stresu není možné a ani optimální. Ve skutečnosti to tedy není o tom neprožívat stresové situace, ale umět se s nimi správně vypořádat. Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, určitá míra stresu může být dobrým pomocníkem. Díky zvládání stresových situací budete schopni vést produktivní a šťastný život, správná dávka stresu dokonce posiluje imunitní systém a hlavně vás posouvá vpřed.

    „,“textWiki“:“

    Říkáte si, že ideální by bylo nezažívat během svého života žádný stresový nápor? Věřte, že žít zcela bez stresu není možné a ani optimální. Ve skutečnosti to tedy není o tom neprožívat stresové situace, ale umět se s nimi správně vypořádat. Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, určitá míra stresu může být dobrým pomocníkem. Díky zvládání stresových situací budete schopni vést produktivní a šťastný život, správná dávka stresu dokonce posiluje imunitní systém a hlavně vás posouvá vpřed.

    „}},{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Mámntakové práce, že prostě musím být ve stresu“}},{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Máte pocit, že jste zavaleni prací a nestálý stres je vaším hlavním společníkem? I v tomto případě existuje jednoduché řešení, které však vyžaduje jistou disciplínu. Říká se mu time management, neboli česky plánování. Pokud si zvládnete nastavit své priority a budete se postupně propracovávat od menších záležitostí ke komplexnějším věcem, stres si na vás hned tak nepřijde. Nejhorší totiž je, pokud dáváte všem záležitostem, které je třeba vyřešit, stejnou důležitost. V takovém prostředí je opravdu snadné být v neustálém stresu.

    „,“textWiki“:“

    Máte pocit, že jste zavaleni prací a nestálý stres je vaším hlavním společníkem? I v tomto případě existuje jednoduché řešení, které však vyžaduje jistou disciplínu. Říká se mu time management, neboli česky plánování. Pokud si zvládnete nastavit své priority a budete se postupně propracovávat od menších záležitostí ke komplexnějším věcem, stres si na vás hned tak nepřijde. Nejhorší totiž je, pokud dáváte všem záležitostem, které je třeba vyřešit, stejnou důležitost. V takovém prostředí je opravdu snadné být v neustálém stresu.

    „}},{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“„Zbavím“nse příznaků, zbavím se i stresu“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    To, že skryjete příznaky, například pomocí léků, v žádném případě neznamená, že jste překonali stres. Ba naopak, potlačování běžných projevů může narušit správné vnímání impulsů, které váš organismus vysílá. Stejně tak je důležité nepřehlížet ani drobné náznaky, jako jsou bolest hlavy nebo žaludku, kterými tělo dává najevo, že něco není v pořádku a management zvládání stresu je ohrožen.

    „,“textWiki“:“

    To, že skryjete příznaky, například pomocí léků, v žádném případě neznamená, že jste překonali stres. Ba naopak, potlačování běžných projevů může narušit správné vnímání impulsů, které váš organismus vysílá. Stejně tak je důležité nepřehlížet ani drobné náznaky, jako jsou bolest hlavy nebo žaludku, kterými tělo dává najevo, že něco není v pořádku a management zvládání stresu je ohrožen.

    „}},{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Stresnje dobrou pracovní motivací“}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Necháváte si spoustu práce těsně před termínem odevzdání s pocitem, že blížící se termín dokončení vám pomůže pracovat efektivněji? Ačkoliv by se mohlo zdát, že práce pod tlakem přináší lepší ovoce, ve skutečnosti tomu tak není. Studie prokázaly, že u osob, které jsou vystaveny vysokému pracovnímu stresu, hrozí dvakrát větší riziko rozvoje deprese nebo úzkostné poruchy.

    Stres a úzkost totiž obvykle vyvolává velký tlak na výkon, negativně ovlivňuje náš neurovegetativní systém, stejně tak oběhový a hormonální systém, čímž oslabuje naši imunitu. V mozku se tehdy začne vytvářet daleko více stresového hormonu kortizolu, který blokuje přirozené tvoření hormonu štěstí – serotoninu. Má nepříznivý vliv také na celý hormonální systém, který naše tělo udržuje v rovnováze. Proto je velice důležité, aby člověk kromě dobrého plánování svých úkolů a povinností dodržoval vhodnou životosprávu a měl dostatek spánku i pohybu, a tak podpořil okysličení organismu a uvolnění napětí. Stejně tak je důležité uvědomovat si své dýchání, které podporuje okysličení organismu a uvolnění. Dopřejte si relaxaci a sporty jako plavání, turistiku, jógu. Nebo si dejte koupel s vůní levandule či jen tak poseďte s partnerem a přáteli. Potom s čistou hlavou se pusťte do povinností, ke kterým se snažte přistupovat pozitivně bez pocitu odporu. Naopak, s vědomím, že nebudou trvat věčně a po jejich splnění vás čeká sladká odměna v podobě uvolnění a užití si naplno příjemného pocitu z dobře vykonané práce. Je důležité si uvědomovat své síly, tělo a mentální kapacitu a podle toho zvážit, kolik úloh na sebe necháme naložit. Je důležité myslet na to, že si stres lidé mnohdy vytváří i sami, když se vůči sobě chovají necitlivě a neváží si své vlastní hodnoty a ceny.

    Vyhnout se stresu úplně se vám tedy pravděpodobně nikdy nepodaří. Ale stejně jako vše má svůj rub a líc i v případě stresu nelze říci, že veškeré jeho působení je zcela negativní. Vždy záleží jen na vás, nakolik se jím necháte ovládnout a nakolik mu zvládnete čelit se vztyčenou hlavou. Správné zvládnutí stresových situací z vás může udělat silnější osobnost nejen v pracovním, ale také v osobním životě. A hlavně pamatujte, že nejsou tak hrozivé věci kolem, jako naše mínění o nich.

    „,“textWiki“:“

    Necháváte si spoustu práce těsně před termínem odevzdání s pocitem, že blížící se termín dokončení vám pomůže pracovat efektivněji? Ačkoliv by se mohlo zdát, že práce pod tlakem přináší lepší ovoce, ve skutečnosti tomu tak není. Studie prokázaly, že u osob, které jsou vystaveny vysokému pracovnímu stresu, hrozí dvakrát větší riziko rozvoje deprese nebo úzkostné poruchy.

    Stres a úzkost totiž obvykle vyvolává velký tlak na výkon, negativně ovlivňuje náš neurovegetativní systém, stejně tak oběhový a hormonální systém, čímž oslabuje naši imunitu. V mozku se tehdy začne vytvářet daleko více stresového hormonu kortizolu, který blokuje přirozené tvoření hormonu štěstí – serotoninu. Má nepříznivý vliv také na celý hormonální systém, který naše tělo udržuje v rovnováze. Proto je velice důležité, aby člověk kromě dobrého plánování svých úkolů a povinností dodržoval vhodnou životosprávu a měl dostatek spánku i pohybu, a tak podpořil okysličení organismu a uvolnění napětí. Stejně tak je důležité uvědomovat si své dýchání, které podporuje okysličení organismu a uvolnění. Dopřejte si relaxaci a sporty jako plavání, turistiku, jógu. Nebo si dejte koupel s vůní levandule či jen tak poseďte s partnerem a přáteli. Potom s čistou hlavou se pusťte do povinností, ke kterým se snažte přistupovat pozitivně bez pocitu odporu. Naopak, s vědomím, že nebudou trvat věčně a po jejich splnění vás čeká sladká odměna v podobě uvolnění a užití si naplno příjemného pocitu z dobře vykonané práce. Je důležité si uvědomovat své síly, tělo a mentální kapacitu a podle toho zvážit, kolik úloh na sebe necháme naložit. Je důležité myslet na to, že si stres lidé mnohdy vytváří i sami, když se vůči sobě chovají necitlivě a neváží si své vlastní hodnoty a ceny.

    Vyhnout se stresu úplně se vám tedy pravděpodobně nikdy nepodaří. Ale stejně jako vše má svůj rub a líc i v případě stresu nelze říci, že veškeré jeho působení je zcela negativní. Vždy záleží jen na vás, nakolik se jím necháte ovládnout a nakolik mu zvládnete čelit se vztyčenou hlavou. Správné zvládnutí stresových situací z vás může udělat silnější osobnost nejen v pracovním, ale také v osobním životě. A hlavně pamatujte, že nejsou tak hrozivé věci kolem, jako naše mínění o nich.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Denisa Maderová
    Denisa Maderová
    Specializace: duševní pohoda