Jak poznáme celozrnnou potravinu?

  • Celozrnné potraviny
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Celozrnné potraviny by měly tvořit základ každodenního jídelníčku. Jak však tyto potraviny poznáme? A proč jsou vlastně pro naše zdraví tak prospěšné? Tyto otázky nám mohou vytanout na mysli v momentě, kdy stojíme v obchodě a hledáme v bludišti regálů ty pravé potraviny, které uspokojí nejen naše smyslové buňky, ale prospějí i našemu zdraví.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Jak poznáme celozrnnou potravinu?

    Při výběru z nepřeberného množství různých pekárenských výrobků už dávno neplatí, že tmavá barva indikuje celozrnnou potravinu. Tmavé pečivo, které se v regálu tváří jako celozrnné, je ve skutečnosti často vyrobeno pouze z bílé mouky a obarveno karamelem tak, aby budilo dojem, že jeho konzumací prospějeme svému zdraví. Ani názvy jako sedmizrnný, cereální nebo grahamový nejsou synonymem celozrnnosti. Vždy je třeba hledat přímo slovo „celozrnný“, ať už v označení celého výrobku, nebo v uvedeném složení na obalu produktu. Pokud jde o nebalený výrobek, je jediným možným řešením, jak zjistit, zda jde o celozrnnou potravinu, zeptat se přímo personálu v obchodě.

    Mouka, z které se celozrnné výrobky vyrábějí, musí obsahovat všechny tři části zrna ve stejném poměru, jako jsou zastoupeny v zrně samém. Kromě škrobové části tvořící endosperm, která je převážně zdrojem energie, obsahuje celozrnná mouka i obalové vrstvy zrna neboli otruby a základ nové rostlinky, který nazýváme klíček. Tyto dvě části zrna jsou bohaté na nutričně významné látky, jako jsou vitaminy skupiny B, vitamin E, vláknina, minerální látky a další rostlinné substance s antioxidačním účinkem.

    Mezi výrobky obsahujícími celozrnnou mouku nenajdeme pouze pečivo, ale i snídaňové cereálie, těstoviny, různé obilné kaše a sušenky. Celozrnná mouka použitá na výrobu těchto produktů může být různého původu, nejčastěji jde o mouku pšeničnou, ale objevují se i výrobky z celozrnné ovesné, ječné nebo kukuřičné mouky. Už méně často se setkáme s celozrnnou rýží, žitem, tritikále nebo amarantem.

    Do každodenního jídelníčku bychom měli zařazovat tři až pět porcí celozrnných potravin. Proto bychom měli začít již od rána, a to třeba s Nestlé cereáliemi vyrobenými s celozrnnou moukou.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů