Jak se dělá rozpustná káva?

  • Pravda o kávě
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Výchozí surovinou pro výrobu rozpustné kávy jsou kávová zrna. Až do fáze mletí je její výrobní postup naprosto stejný jako u jiných druhů kávy.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Ovšem na výrobu jednoho kilogramu rozpustné kávy se spotřebuje mnohem větší množství kávových zrn než na výrobu kilogramu mleté kávy.

    Jaký je postup? Čerstvě pražená kávová zrna se bez chemických příměsí semelou na hrubé částečky, které se louhují v horké vodě pod vysokým tlakem. Vznikne tak hustý koncentrát. Ten se suší dvěma odlišnými metodami – sprejováním, nebo vymrazováním.

    Při sprejování, což je častější způsob výroby rozpustné kávy, probíhá výroba ve velké nádobě, tzv. věži. Do její horní části je přiváděn kávový koncentrát, který je rozprašován směrem dolů v drobných kapičkách. Naopak ze spodní části věže je směrem vzhůru proti těmto kapkám kávy vháněn horký vzduch. Tím dochází k odpařování vody (usušení kávy). Pára je odváděna ven z rozprašovací věže. Ve spodní části věže se pak hromadí rozpustná káva.

    Ale seznamme se i s druhou metodou. Při užití vymrazování se kávový extrakt nalije do velkých plochých nádob o rozměru 3 x 5 m. V nich se nechá zmrazit při teplotě -40 °C a poté se rozdrtí na jemné destičky. Ty se pak vhazují do vakuové komory, kde dochází při teplotách od -40 °C do 0 °C k sublimaci, tedy k odpařování vody. A právě díky tomuto procesu se vlastnosti kávy uchovají ve vysoké kvalitě a káva získává vynikajících chuťové a aromatické vlastnosti.

    A pozor! Do některých druhů rozpustné kávy se přidává podíl obilniny, prášku z mletých fíků, cikorky a podobných surovin. Tento druh kávy ale musí mít vždy na obalu označení, že jde o směs kávového a kávovinového extraktu.

    Historie:

    Počátkem 30. let 20. století se Brazílie nacházela v období velkého nadbytku kávy a z toho důvodu bylo nutné nalézt nové formy jejího zpracování. Po několika marných pokusech, které skončily většinou nevalnou chutí kávy, se Brazilský kávový institut obrátil na Louise Dapplese, předsedu správní rady Nestlé. Tým odborníků z Nestlé měl za úkol vyvinout dehydrovanou kávu v kostkách, která by byla schopna udržet chuť a aroma kávy a být rozpustná v horké vodě. Po sedmi letech snažení, konkrétně na jaře roku 1937, se podařilo výzkumnému týmu Nestlé v čele s Maxem Morgenthalerem vyvinout rozpustnou kávu nikoli v kostkách, ale ve formě prášku. Jeho předností byla – na rozdíl od kostek – možnost dávkovat si množství kávy do vody podle konkrétní chuti. Výrobek dostal název NESCAFÉ – kombinace slov NESTLÉ a CAFÉ. NESCAFÉ se poprvé prezentovalo 1. dubna 1938 ve Švýcarsku v továrně Orbe. Roku 1939 byla výroba rozšířena do Velké Británie, Francie a USA.

    Během druhé světové války se NESCAFÉ stalo natolik populárním, že veškerá produkce byla nakonec v USA určena pouze pro armádu – přibližně šlo až o milion beden s kávou ročně. Od té doby popularita NESCAFÉ postupně rostla. V 50. letech začalo být NESCAFÉ oblíbené mezi mladými lidmi, kteří se setkávali v kavárnách u poslechu rock’n’rollu. Káva začala lidi sbližovat, stávala se významným sociálním prvkem, který spojoval určité lidi na určitých místech. Tento trend přetrval do současnosti. „Jít na kávu“ se stalo synonymem neformální schůzky.

    Významným milníkem v korporátním designu se stal rok 1961. Tehdy bylo NESCAFÉ poprvé představeno ve známé hnědé plechovce, která byla v roce 1970 nahrazena průhlednou sklenicí, tak jak ji známe dnes. Nestlé v 60. letech pokračovalo ve výzkumu. Na základě jeho výsledků vznikla unikátní metoda sušení tzv. vymrazováním. Tento způsob sušení je velmi šetrný, neboť rozpustná káva v sobě uchová více kávových vlastností. Právě tato metoda se velkou měrou podílela na vzniku značky GOLD, vůbec první varianty vymrazované kávy na světě. Výzkum dále pokračoval a v 90. letech Nestlé tento proces ještě zdokonalilo. Výsledkem je zachování maximálního množství aroma.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů