Jak se dobře vyspat?

  • Kvalitní spánek
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Spánek je do jisté míry naší přirozeností, ale zároveň i naučený způsob chování.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“„Příčiny poruch spánku jsou v naší praxi velmi rozmanité. Zhruba je lze rozdělit na psychické, např. stres, a somatické, např. vegetativní nerovnováha. Nedostatečný spánek vede k postupnému vyčerpání organismu, klesá psychická a posléze i fyzická výkonnost a odolnost, objevují se poruchy koncentrace a klesá tolerance organismu vůči nepříznivým zevním i vnitřním vlivům,“ říká MUDr. Pavel Prokeš, místopředseda České lékařské akupunkturistické společnosti JEP.

    Spánek je důležitý pro regeneraci celého organismu. Jakmile máme spánkový deficit, těžko nám to myslí, hůře se soustřeďujeme, nejsme schopni se rozhodovat. Je-li spánek nekvalitní, dochází ke zhoršování paměti jak krátkodobé, tak dlouhodobé a tím pádem se hůř učíme. Klesá i rychlost a přesnost. Dlouhodobý nedostatek spánku oslabuje naši imunitu.

    Odborníci tvrdí, že doba spánku by se měla pohybovat průměrně mezi 7 a 8,5 hodiny denně. Délka spánku, abychom zregenerovali, je individuální a navíc se mění i v průběhu života. Pokud potíže s usínáním a udržením nepřerušovaného spánku trvají déle než měsíc, je dobré navštívit lékaře, protože mohou být příznakem vážnější poruchy.

    Rady, jak v klidu prospat celou noc

    1. Pravidelný denní rytmus
    Člověk by měl spát tak dlouho, aby strávil následující den bez pocitu únavy. Aby toho dosáhl, je třeba začít chodit spát a vstávat vždy ve stejnou dobu. To stabilizuje denní rytmus. Někomu vyhovuje uléhat později a probouzet se v pozdním dopoledni. Někdo jiný naopak preferuje odebrat se k spánku časněji večer a vstávat brzy ráno. Sám čas usínání není podle odborníků pro kvalitu spánku rozhodující. Nejkvalitnější spánek bývá přirozený, tedy navozený bez léků.

    2. Omezte stres
    Nejčastější příčinou bývá stres. Zkuste se večer na chvíli zastavit. Zamyslete se nad příčinami stresů a napětí. Rozebrat si potíže, které vás potkaly, a najít nějaké řešení. Naplánujte si další den. Zklidníte se a nebudou vás tyto myšlenky přepadat po ulehnutí.

    3. Teplá koupel
    Ospalost vyvolává pokles tělesné teploty, proto je dobré cca 4-5 hodin před tím, než jdete spát, si dát teplou koupel. Ta vám zvýší tělesnou teplotu, a když začne klesat, přijde pocit únavy, který vyvolá spánek.

    4. Jíst, či nejíst před spaním?
    Rozhodně není dobré jít spát hladoví nebo se naopak najíst těsně před spaním. Těžká jídla zatěžují trávicí systém, těžko potom usínáte a spánek je neklidný. Sladkosti mají povzbuzující účinek. Dobré je dát si něco malého cca 2-3 hodiny před tím, než si jdete lehnout. Může to být kousek ovoce, zeleniny nebo krajíček chleba. Také není dobré příliš pít, aby vás v noci zbytečně nebudila tělesná potřeba.

    5. Jóga a meditace
    Hlavní příčinou nespavosti bývá nadměrné soustředění a stres z nemožnosti usnout. Podle Andrey Smékalové, lektorky hatha jógy, mohou pomoci meditace či plný jógový dech. Zklidní mysl a uvolní svaly. Snažte se utišit myšlenky, o ničem nepřemýšlet, a pokud ano, tak jen o příjemných věcech. Můžete zkusit relaxační hudbu např. s přírodními motivy, žádné rozptylující zvuky.

    6. Aromaterapie
    Řada esenciální olejů dokáže navodit spánek bezpečně a přirozeně, bez veškerých vedlejších účinků. Nejprostšími metodami jejich užití jsou aromatické koupele nebo několik kapek esenciálního oleje na polštáři. Podle Patricie Davisové, autorky knihy Aromaterapie od A do Z, jsou nejúčinnějšími oleji levandule, heřmánek a pomerančovník hořký. Každý z nich má výrazný efekt na mysl a emoce, zklidňují, vyrovnávají a zmírňují úzkost. Pomoci mohou také oleje se sedativními účinky, jako např. bergamot, šalvěj, majoránka, santalové dřevo, jalovec.

    7. Bylinky
    Vyzkoušejte k navození a prohloubení zdravého, kvalitního spánku bylinkové čaje. Mezi zklidňující patří např. třezalka, meduňka, mateřídouška, levandule ad. Ve specializovaných prodejnách najdete již namíchané. Pít by se měly zhruba hodinu před usnutím.“}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů