Jak správně na saunování?

  • Saunování
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Pravidelná návštěva sauny zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním dýchacích cest, působí blahodárně na pokožku a může vás zbavit zdravotních problémů vyvolaných dlouhodobým stresem. Pobyt v sauně uvolňuje ztuhlé svaly.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Sauna – fyzické uvolnění, relaxace, ale také posílení imunity

    Pravidelná návštěva sauny zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním dýchacích cest, působí blahodárně na pokožku a může vás zbavit zdravotních problémů vyvolaných dlouhodobým stresem. Pobyt v sauně uvolňuje ztuhlé svaly.

    Kdy a jak začít?

    Začít je možné kdykoli, jste-li zcela zdraví a cítíte-li se dobře. Ideální je pak do sauny chodit pravidelně jednou týdně. Doporučený čas pro pobyt v sauně je 8 až 12 minut. Během kratší doby nedojde k nastartování termoregulačních procesů. Naopak ale zůstat v sauně více než 15 minut je také nezdravé. Pouze tím vysilujete organismus a můžete způsobit různé problémy, např. oslabení imunity nebo kolaps. Rozdíl mezi níže a výše položenými pryčnami v sauně je několik desítek stupňů Celsia. Proto je nejvýhodnější v sauně ležet, aby se tělo prohřálo rovnoměrně. Než budete odcházet, pomalu se zvedněte, posaďte se, chvíli poseďte a pak teprve vstaňte a odejděte, aby se vám nezatočila hlava.

    Osvěžení v bazénku

    Zchlazení je ideální ve studeném bazénku, maximálně ale na minutu, až dvě. Aby bylo ochlazení co nejúčinnější, je třeba se v bazénku hýbat. Pozor, abyste ale neprochladli. Pro někoho zchlazení v bazénku může být příliš prudké, a tak ho můžete nahradit studenou sprchou – pozvolna začít – nejdříve nohy a ruce, teprve poté trup.

    Opakování

    Pokud chcete cyklus během návštěvy sauny opakovat, vnímejte své tělo, co mu vyhovuje. Podle odborníků jedno až dvě prohřátí mají povzbudivý účinek, který můžete využít například před další, zejména duševní, aktivitou. Obvyklé tři pobyty v sauně během jedné návštěvy působí na organismus relaxačně. Čtyři až pět prohřátí navodí únavu a ospalost a měli byste je absolvovat pouze v případě, že už vás nic nečeká a půjdete spát. Mezi jednotlivými prohřátími si můžete případně na chvilku odpočinout. Pauzy by ale neměly být dlouhé.

    Pro koho je sauna nevhodná?

    Máte-li pocit, že na vás „něco leze“ nebo již dokonce nemocní jste včetně např. běžné chřipky či lehké virózy, mohla by mít pro vás návštěva sauny vážné následky. Nevhodná je pro lidi s vysokým krevním tlakem, pro ty, kteří mají problémy se srdcem, akutní zánět žil a zánětlivá stadia revnatických onemocnění. Stejně tak pro lidi s nemocemi vnitřních orgánů – ledvin, jater, slinivky, ischemické choroby mozku, epilepsie či rakoviny.

    Další doporučení

    Nezapomeňte dostatečně pít. Při saunování vypotíte téměř půl litru tekutin. Nevhodné jsou nápoje chlazené, alkoholické a nápoje obsahující kofein. Saunovat byste se neměli zejména po vyčerpávajícím fyzickém výkonu. Po saunování se osprchujte pouze vodou, nepoužívejte mýdlo.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů