Je pravda, že Češi mají málo vlákniny?

  • Vláknina
  • 2 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Vláknina je velmi důležitou, ale někdy bohužel opomíjenou složkou naší stravy. Každý den bychom měli ve stravě přijmout nejméně 25 g vlákniny. Myslíte, že tomu tak opravdu je? Bohužel ne. Populace v české republice má odhadovaný průměrný denní příjem vlákniny přibližně na polovině tohoto množství.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Vláknina je velmi důležitou, ale někdy opomíjenou složkou naší stravy. Každý den bychom měli ve stravě přijmout nejméně 25 g vlákniny. Myslíte, že tomu tak opravdu je? Bohužel ne. Populace v České republice má odhadovaný průměrný denní příjem vlákniny přibližně na polovině tohoto množství.

    Proč vlákninu tolik potřebujeme? A kde ji můžeme najít? Přestože je pro nás vláknina ze všech živin tím nejmenším zdrojem energie, je velmi důležitá pro správné trávení. Vlákninu můžeme rozdělit na dva druhy, rozpustnou a nerozpustnou. Oba typy vlákniny se necházejí v ovoci, zelenině, luštěninách a potravinách rostlinného původu jako jsou například cereálie s obsahem celozrnné mouky. V jednotlivých potravinách jsou však zastoupeny v různém poměru. Ovoce, zelenina, luštěniny, ovesné a ječné otruby mají více rozpustných složek, oproti tomu pšeničné a žitné otruby, rýžové slupky a ořechy obsahují spíše vlákninu nerozpustnou.

    Z těch nejznámějších látek mezi rozpustnou vlákninu patří hemicelulózy, beta-glukany, pektiny, inulin, oligofruktóza, rostlinné slizy a gumy. Skupinu nerozpustných složek vlákniny tvoří především celulóza, nerozpustné formy hemicelulóz, lignin a rezistentní (nestravitelný) škrob.

    V jídelníčku můžeme zvýšit obsah vlákniny hlavně zařazením většího množství ovoce a zeleniny. Dle Světové zdravotnícké organizace (WHO) bychom měli denně zkonzumovat nejméně 400 g zeleniny a ovoce. Do tohoto množství se započítává zelenina čerstvá, ale i tepelně upravená. Díky tepelné úpravě se nám sice snižuje množství termolabilních vitamínů, na druhou stranu se však zvyšuje využitelnost některých látek, jako je například lykopen obsažený v rajčatech, který působí v našem těle jako silný antioxidant. Z výrobků s vysokým obsahem zeleniny můžeme vypíchnout například polévky Maggi Ze Zahrádky, které v sobě spojují díky bohatému množství ingrediencí výbornou chuť a u vybraných produktů i obsah vlákniny.

    Dalším způsobem jak zajistit dostatečné množství vlákniny v jídelníčku je zařazení celozrnných potravin. Mezi ně patří například cereálie vyrobené z celozrnných surovin a musli, celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny. Z výrobků patřících do těchto skupin můžeme uvést například Nestlé Musli nebo Maggi polévky Ze Zahrádky s celozrnnými těstovinami.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů