Jídelníček podle ročního období, proč ne

  • Sezónní jídelníček
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Pro každé roční období jsou typické jiné potraviny. Také s podzimem přichází spousta sezónních dobrot, a proto přinášíme několik tipů, jak typicky podzimní ovoce a zeleninu využít a především vychutnat.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Už je sklizeno! Brambory, dýně, cukety, lilky, jablka, hrušky, mrkev, celer, švestky, to vše už máme uloženo. Jak ale všechny tyto skvělé potraviny co nejlépe zužitkovat, získat z nich energii do nadcházejících chmurných podzimních dní a využít také co nejvíce vitamínů a minerálů v nich obsažených? Vybrali jsme pro vás čtyři typicky podzimní potraviny a představíme vám jejich přednosti.

    Dýně

    Oranžová koule, kterou znají už i děti třeba když si hrají a zkoušejí dýni vydlabat a vykrájet do ní strašidelné i legrační obličeje na Heloween. Čím je ale tato zelenina výjimečná a na jaké způsoby ji můžeme zpracovat? Hned v úvodu, dýně obsahují betakarotén, minerální látky a především draslík a vitamíny B1, B2 a B3. Pro tělo jsou tedy velmi přínosné. Díky vysokému obsahu draslíku příznivě působí na srdeční onemocnění nebo onemocnění ledvin. Mají schopnost vychytávat volné radikály, napomáhat k ochraně a očištění těla. A v neposlední řadě, konzumace dýňových semínek, díky obsaženému oleji, pomáhá úspěšně bojovat s obtížemi s prostatou.

    Příznivé také je, že dýně se dá připravit na stovky způsobů. Můžete ji vařit, grilovat, zapékat, smažit, můžete ji připravit dokonce na sladko! Milovníky krémových polévek jistě nadchne krémová polévka. Ti, kteří milují lehká, ale vydatná jídla, mohou zkusit dýňové rizoto a jako sladkou tečku můžete vyzkoušet výborný dýňový koláč. Zařaďte dýni do svého jídelníčku a nebojte se experimentovat a vyzkoušet i taková jídla, jaké jste z dýně ještě neměli.

    Celer

    I přes to, jak je celer známý, vás možná něčím překvapí. Zužitkovat se dají jak listy celeru, tak kořen a konzumovat se dá jak syrový, tak pečený, smažený nebo vařený. Snáší poměrně dobře vysoké teploty, takže obsahuje vitamíny i po tepelné úpravě. Jeho léčivé účinky jsou přímo skvělé. Celer také napomáhá k ochraně organismu před volnými radikály a při pravidelné konzumaci napomáhá snižovat krevní cholesterol a také krevní tlak. Obsahuje dokonce protinádorové složky, tudíž jeho konzumace působí jako prevence rakoviny žaludku a tračníku. Rovněž ulevuje od zácpy a napomáhá ke správnému fungování střev a zažívání. Alkalické minerální látky, které jsou v něm rovněž obsaženy, mají zklidňující účinek na nervový systém. Podle nových výzkumů celer obsahuje látku, která napomáhá k regulaci mužských i ženských hormonů a platí i „babská rada“, že působí jako afrodiziakum. Napomáhá prý k potenci a bojuje proti frigiditě. Závěrem, celer napomáhá také ke správné funkci ledvin, urychluje odstranění ledvinových kamenů.

    Skvělým nápadem, jak nastartovat svůj den, je zkusit celerový džus. Komu přijde celer až moc aromatický, může zkusit zeleninové šťávy s obsahem celeru. Že se dá kořenová zelenina použít například jako příloha, už nikoho nepřekvapí. Nadchne vás ale celerová pomazánka nebo třeba svěží celerový salát.

    Švestky

    Ačkoli švestky nejsou nijak velké, vejde se do nich tolik vitamínů a minerálních látek, že se tomu nechce věřit. Hořčík, draslík, vápník a fosfor, jsou jen špičkou ledovce z toho, co se v nich ukrývá. Významnou součástí je železo, které významně bojuje proti chudokrevnosti. Z vitamínu je třeba jmenovat vitamín C, který je pevným základem v boji proti podzimním neduhům a nachlazení. Švestky ale obohatí náš organismus o skupinu vitamínů B, ale také o vitamín E, což je známý antioxidant a často bývá označován za vitamín plodnosti. Mnohé překvapí i obsah vitamínu H, který není tolik známý. Nejen ženy jistě potěší, že právě vitamín H prospívá vlasům a nehtům. Také přispívá k látkové výměně a podílí se na metabolismu. Švestky rovněž napomáhají ke správnému fungování střev díky obsahu vlákniny.

    Kompot, povidla, sušené švestky máme rádi. Zkuste ale gurmánskou vychytávku, jako třeba vepřovou pečeni se švestkami nebo steak z kapra se švestkovou omáčkou. A nezapomínáme ani na mlsné jazýčky. Ty zcela jistě nadchnou plněné švestky.

    Vlašské ořechy

    Cenný zdroj rostlinných omega-3 mastných kyselin, vitamínu B6 a E, vlákniny a bílkovin a také draslíku a hořčíku. To jsou vlašské ořechy. Přestože tělu velmi prospívají a obohacují organismus o cenné látky a energii, není dobré to s jejich příjmem přehánět. Energeticky jsou totiž přímo nabité. Nicméně je vhodné konzumovat je pravidelně a ne jednou za několik měsíců. Při pravidelné konzumaci vlašské ořechy podporují zdravý cévní systém a snižují krevní tlak, cholesterol a riziko infarktu. Blahodárně působí také na mozek a nervy, zlepšují paměť a napomáhají s bojem proti Alzeimerově chorobě. Bohužel ale mohou být silné alergeny.

    Když si dáte na snídani několik jadérek, rozhodně tím nic nepokazíte. Ořechy se hodí do pečení nebo pomazánek. Skvěle ale vylepší také vaše saláty. Překvapte sami sebe i blízké například jablkovým salátem s ořechy, mrkvovým salátem s ořechy nebo lahodným kuřecím salátem s jádry vlašských ořechů.

    Prožijte podzim naplno, nenechte si pokazit náladu nepříznivým počasím a obohaťte svůj jídelníček některými ze sezónních potravin.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování