Jsou zájmové kroužky důležité? Jak je vybrat?

  • Tipy pro rodiče
  • 10 minut čtení
  • 10. 9. 2015
  • Denisa Maderová
  • Je tady začátek školního roku, tedy čas, kdy se rodiče rozhodují, kolik a jaké zájmové kroužky zvolit pro své děti. Možností je mnoho, poradíme vám, podle čeho zvolit.

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Začátek školního roku bývá pro děti i rodiče náročné období. Vždy je toho tolik nového a také spousta věcí, které je třeba vyřešit. Mimo jiné je tady otázka zájmových kroužků a volnočasových aktivit pro děti. Pokud vám jako rodičům není lhostejné, jak vaše děti tráví volný čas, je toto téma jedno z nejdůležitějších. Možností je opravdu nepřeberné množství. Centra volnočasových aktivit, domy dětí a mládeže nebo třeba základní umělecké školy nabízí různorodé aktivity od tvořivých dílen, přes pohybové kroužky až k vědeckým kroužkům. Důležité je myslet i na to, že ty nejzajímavější kroužky mohou být brzy obsazeny. Proto je vhodné řešit tuto otázku včas, výběr neuspěchat a především brát v potaz zájmy svých dětí.

    „,“textWiki“:“

    Začátek školního roku bývá pro děti i rodiče náročné období. Vždy je toho tolik nového a také spousta věcí, které je třeba vyřešit. Mimo jiné je tady otázka zájmových kroužků a volnočasových aktivit pro děti. Pokud vám jako rodičům není lhostejné, jak vaše děti tráví volný čas, je toto téma jedno z nejdůležitějších. Možností je opravdu nepřeberné množství. Centra volnočasových aktivit, domy dětí a mládeže nebo třeba základní umělecké školy nabízí různorodé aktivity od tvořivých dílen, přes pohybové kroužky až k vědeckým kroužkům. Důležité je myslet i na to, že ty nejzajímavější kroužky mohou být brzy obsazeny. Proto je vhodné řešit tuto otázku včas, výběr neuspěchat a především brát v potaz zájmy svých dětí.

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Nejčastější chyba“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Právě proto, že je výběr opravdu velký a lákavý, často rodiče zvolí špatnou taktiku. Nevezmou v potaz koníčky svého potomka, ale vlastně si vyberou to, co by bavilo je samotné. Říká se, že si tak často rodiče plní své nesplněné dětské sny. Nejde o to, že by to mysleli se svými dětmi špatně, právě naopak! Obvykle si myslí, že je to opravdu „to pravé“, co jejich dítě potřebuje a v čem bude vynikat. Opak však bývá pravdou. Takto vybraný zájmový kroužek pravděpodobně nebude dítě bavit, bude nesoustředěné, brzy ho omrzí. Navíc to může mít na psychický vývoj dítěte, může se cítit pod tlakem, aby udělalo rodičům radost. Bere to energii v prvé řadě jemu a později i vám.

    Proto dbejte na to, abyste mladého objevitele nebo sportovce, vědce či umělce zahrnuli do výběru kroužku, aby měl pocit, že si vybral sám! Sledujte také, zda má dítě cit pro oblast, kterou jste společně vybrali. Je velice důležité, aby byl kroužek pro dítě zábavný, aby tam mělo své kamarády. Nenuťte ho chodit někam, pro vlastní radost.

    „,“textWiki“:“

    Právě proto, že je výběr opravdu velký a lákavý, často rodiče zvolí špatnou taktiku. Nevezmou v potaz koníčky svého potomka, ale vlastně si vyberou to, co by bavilo je samotné. Říká se, že si tak často rodiče plní své nesplněné dětské sny. Nejde o to, že by to mysleli se svými dětmi špatně, právě naopak! Obvykle si myslí, že je to opravdu „to pravé“, co jejich dítě potřebuje a v čem bude vynikat. Opak však bývá pravdou. Takto vybraný zájmový kroužek pravděpodobně nebude dítě bavit, bude nesoustředěné, brzy ho omrzí. Navíc to může mít na psychický vývoj dítěte, může se cítit pod tlakem, aby udělalo rodičům radost. Bere to energii v prvé řadě jemu a později i vám.

    Proto dbejte na to, abyste mladého objevitele nebo sportovce, vědce či umělce zahrnuli do výběru kroužku, aby měl pocit, že si vybral sám! Sledujte také, zda má dítě cit pro oblast, kterou jste společně vybrali. Je velice důležité, aby byl kroužek pro dítě zábavný, aby tam mělo své kamarády. Nenuťte ho chodit někam, pro vlastní radost.

    „}},{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Kolik kroužků už je moc?“}}]}},{„id“:9,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Není v dnešní době výjimkou, že rodiče mají tolik práce, že nemají příliš volného času věnovat se dětem, ale i tak jim záleží na tom, aby ve volném čase děti dělaly něco smysluplného. Proto je posílají na nejrůznější kroužky, aby se „zabavily“, než rodiče dorazí z práce. To však není ideální! Není vhodné, aby děti chodily do nejrůznějších kroužků každý den. Většina dětí zvládá dva, maximálně tři kroužky týdně.

    „,“textWiki“:“

    Není v dnešní době výjimkou, že rodiče mají tolik práce, že nemají příliš volného času věnovat se dětem, ale i tak jim záleží na tom, aby ve volném čase děti dělaly něco smysluplného. Proto je posílají na nejrůznější kroužky, aby se „zabavily“, než rodiče dorazí z práce. To však není ideální! Není vhodné, aby děti chodily do nejrůznějších kroužků každý den. Většina dětí zvládá dva, maximálně tři kroužky týdně.

    „}}],“second“:[{„id“:11,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Ideální počet kroužků: 2, maximálně 3 týdně!“}}]}},{„id“:12,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Záleží také na konkrétním zaměření. Jsou volnočasové aktivity, které vyžadují více času i energie, patří mezi ně například jazykové či hudební kroužky, zejména proto, že je potřeba se na ně pravidelně připravovat. Určitě je třeba předem zohlednit, jak dlouho kroužek trvá a jak daleko na něj dítě bude docházet, případně dojíždět. Kvůli komplexnímu rozvoji dítěte je velmi vhodné kombinovat vědomostní či jazykové kroužky s těmi pohybovými.

    Někdy se stane, že společně vyberete 2 – 3 vhodné kroužky, ale po čase, když ve škole přibydou povinnosti, zjistíte, že je toho na dítě příliš. Začne se to projevovat tím, že je unavené, podrážděné nebo se třeba zhorší jeho prospěch ve škole. Je důležité tyto varovné signály rozpoznat včas a situaci začít řešit. Není velký problém jeden z kroužků zrušit, určitě ale nechte rozhodnout dítě, který kroužek se vypustí.

    „,“textWiki“:“

    Záleží také na konkrétním zaměření. Jsou volnočasové aktivity, které vyžadují více času i energie, patří mezi ně například jazykové či hudební kroužky, zejména proto, že je potřeba se na ně pravidelně připravovat. Určitě je třeba předem zohlednit, jak dlouho kroužek trvá a jak daleko na něj dítě bude docházet, případně dojíždět. Kvůli komplexnímu rozvoji dítěte je velmi vhodné kombinovat vědomostní či jazykové kroužky s těmi pohybovými.

    Někdy se stane, že společně vyberete 2 – 3 vhodné kroužky, ale po čase, když ve škole přibydou povinnosti, zjistíte, že je toho na dítě příliš. Začne se to projevovat tím, že je unavené, podrážděné nebo se třeba zhorší jeho prospěch ve škole. Je důležité tyto varovné signály rozpoznat včas a situaci začít řešit. Není velký problém jeden z kroužků zrušit, určitě ale nechte rozhodnout dítě, který kroužek se vypustí.

    „}},{„id“:14,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2273-krouzky-text.jpg“,“alt“:“Holčička cvičí na klavír“,“id“:2273}},{„id“:15,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Když ho to přestane bavit“}},{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    I přes to, že rodiče zapíší svého školáka na kroužky, které ho baví, má na danou oblast talent, může se stát, že ho to po nějakém čase přestane bavit a začne odmítat kroužek navštěvovat. V takovém případě je důležité si s ním sednout, promluvit si a zjistit, proč už ho kroužek nebaví. Může jít o nějaký zážitek, který vaše dítě odradil. Je vhodné promluvit si také s vedoucím kroužku a zeptat se i na jeho názor.

    A proto, že jsme všichni lidé a máme své rozmary, i dítě může jednoduše postrádat motivaci. V takovém případě je vhodné dítě motivovat, pochválit ho, že se v dané oblasti zlepšuje, projevit zájem o to, co na kroužku dělá.

    Pokud nechuť přetrvává, může jít jen o přechodné období. Nechte dítě, aby si oddechlo a po čase se ho opět zeptejte, zda chce do kroužku začít chodit znovu nebo úplně přestat. Vše je o komunikaci a vedení. Není však vhodné, aby dítě do kroužku chodilo dlouhodobě s nechutí. To ho může negativně ovlivnit na celý život.

    Především děti školního věku mají ještě na určitou nevyhraněnost a nezralost právo, není špatně, když se dítě rozhodne zaměřit na něco jiného. Rodiče se zkrátka budou muset vyrovnat s tím, že jejich dítě v kroužku, o kterém si mysleli, že má na něj talent, pokračovat prostě nebude a vybere si kroužek úplně jiný.

    „,“textWiki“:“

    I přes to, že rodiče zapíší svého školáka na kroužky, které ho baví, má na danou oblast talent, může se stát, že ho to po nějakém čase přestane bavit a začne odmítat kroužek navštěvovat. V takovém případě je důležité si s ním sednout, promluvit si a zjistit, proč už ho kroužek nebaví. Může jít o nějaký zážitek, který vaše dítě odradil. Je vhodné promluvit si také s vedoucím kroužku a zeptat se i na jeho názor.

    A proto, že jsme všichni lidé a máme své rozmary, i dítě může jednoduše postrádat motivaci. V takovém případě je vhodné dítě motivovat, pochválit ho, že se v dané oblasti zlepšuje, projevit zájem o to, co na kroužku dělá.

    Pokud nechuť přetrvává, může jít jen o přechodné období. Nechte dítě, aby si oddechlo a po čase se ho opět zeptejte, zda chce do kroužku začít chodit znovu nebo úplně přestat. Vše je o komunikaci a vedení. Není však vhodné, aby dítě do kroužku chodilo dlouhodobě s nechutí. To ho může negativně ovlivnit na celý život.

    Především děti školního věku mají ještě na určitou nevyhraněnost a nezralost právo, není špatně, když se dítě rozhodne zaměřit na něco jiného. Rodiče se zkrátka budou muset vyrovnat s tím, že jejich dítě v kroužku, o kterém si mysleli, že má na něj talent, pokračovat prostě nebude a vybere si kroužek úplně jiný.

    „}},{„id“:17,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jak tedy vybrat ten správný?“}},{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Závěrem shrňme důležité faktory, které je třeba brát v potaz. Je to věk, pohlaví dítěte, nadání a zájmy. Je třeba zvolit oblast, tedy zda se dítě bude věnovat sportu, hudbě, tanci, výtvarnému umění nebo třeba počítačové technice. V druhém kroku pak budete stát před rozhodnutím který sport? Který hudební nástroj nebo jaký druh tance?

    „,“textWiki“:“

    Závěrem shrňme důležité faktory, které je třeba brát v potaz. Je to věk, pohlaví dítěte, nadání a zájmy. Je třeba zvolit oblast, tedy zda se dítě bude věnovat sportu, hudbě, tanci, výtvarnému umění nebo třeba počítačové technice. V druhém kroku pak budete stát před rozhodnutím který sport? Který hudební nástroj nebo jaký druh tance?

    „}}]}},{„id“:19,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:20,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Povídejte si se svými potomky a ptejte se, co je baví.“}}],“second“:[{„id“:21,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Určitě je potřeba brát v potaz také finanční možnosti rodiny a vzdálenost kroužku od domova či školy. Dlouhé přesouvání nebo čekání na kroužek totiž dítě může spíše odradit, protože by čas mohlo trávit jinak – odpočinkem, případně hrou s kamarády, přípravou do školy.

    „,“textWiki“:“

    Určitě je potřeba brát v potaz také finanční možnosti rodiny a vzdálenost kroužku od domova či školy. Dlouhé přesouvání nebo čekání na kroužek totiž dítě může spíše odradit, protože by čas mohlo trávit jinak – odpočinkem, případně hrou s kamarády, přípravou do školy.

    „}}]}},{„id“:22,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:23,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Myslete na to, že kroužky by měly být pro děti zábavné, ne příliš zatěžující, neměly by zastiňovat školní povinnosti. Kroužky by měly také dítěti přinášet nové zážitky, při kterých se vyplavují tzv. hormony štěstí. Dítě by zde mělo přijít na jiné myšlenky, odreagovat se.

    V případě, že si rodiče s výběrem mimoškolní aktivity nejsou jistí, mohou se vždy obrátit na výchovného poradce nebo dětského psychologa. V každém okresním městě je také centrum pedagogicko-psychologického poradenství a prevence. Často se stává, že rodiče toto centrum vyhledají s obavou, že jejich dítě trpí poruchou pozornosti. Může však jít pouze o vyčerpání dítěte ze všech možných aktivit natolik, že se pak ve škole nedokáže soustředit.

    Povídejte si se svými potomky, ptejte se, co je baví a jak se mají, jak prožily den a co na kroužku dělaly? Uvidíte, že pak vše, i začátek školního roku nebo výběr kroužků půjde snáz.

    „,“textWiki“:“

    Myslete na to, že kroužky by měly být pro děti zábavné, ne příliš zatěžující, neměly by zastiňovat školní povinnosti. Kroužky by měly také dítěti přinášet nové zážitky, při kterých se vyplavují tzv. hormony štěstí. Dítě by zde mělo přijít na jiné myšlenky, odreagovat se.

    V případě, že si rodiče s výběrem mimoškolní aktivity nejsou jistí, mohou se vždy obrátit na výchovného poradce nebo dětského psychologa. V každém okresním městě je také centrum pedagogicko-psychologického poradenství a prevence. Často se stává, že rodiče toto centrum vyhledají s obavou, že jejich dítě trpí poruchou pozornosti. Může však jít pouze o vyčerpání dítěte ze všech možných aktivit natolik, že se pak ve škole nedokáže soustředit.

    Povídejte si se svými potomky, ptejte se, co je baví a jak se mají, jak prožily den a co na kroužku dělaly? Uvidíte, že pak vše, i začátek školního roku nebo výběr kroužků půjde snáz.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Denisa Maderová
    Denisa Maderová
    Specializace: duševní pohoda