Mýtus Pepka námořníka

  • Fakta nebo mýtus?
  • 6 minut čtení
  • 19. 8. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Pepek námořník bavil několik generací nejen děti. Každý ví, že zdrojem jeho síly byl špenát, který má na naše tělo nepochybně pozitivní vliv. Co ale ve špenátu skutečně hledat?

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V minulosti byl špenát označovaný za bohatý zdroj železa. Už od mala dětem maminky a babičky vštěpovaly, že se tato listová zelenina jíst musí, protože je téměř „zázračná“. S postupem času se však začalo proslýchat, že špenát vlastně tolik železa neobsahuje a zas tak zázračný a zdravý není. Kde je pravda?

    „,“textWiki“:“

    V minulosti byl špenát označovaný za bohatý zdroj železa. Už od mala dětem maminky a babičky vštěpovaly, že se tato listová zelenina jíst musí, protože je téměř „zázračná“. S postupem času se však začalo proslýchat, že špenát vlastně tolik železa neobsahuje a zas tak zázračný a zdravý není. Kde je pravda?

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Mýtus odhalen!“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Na informaci, že špenát obsahuje neobvykle vysoké množství železa, dodnes trvá spousta lidí. Avšak „železný král“ špenát dostal toto označení pouze díky matematické chybě, tedy velkým omylem. V roce 1870 pracoval jistý vědec na potravinové analýze. I vědci jsou jen lidé a mohou chybovat, proto se přihodilo, že neúmyslný, avšak mylný posun desetinné čárky obsah železa ve špenátu znásobil. Problém byl odhalen až v 80. letech minulého století, ale ještě dnes můžeme najít zdroje, kde jsou uvedeny špatné údaje. Proto si zapamatujte, že ve 100 g špenátu není jedinečných 30 mg železa, ale jen 3 mg.

    „,“textWiki“:“

    Na informaci, že špenát obsahuje neobvykle vysoké množství železa, dodnes trvá spousta lidí. Avšak „železný král“ špenát dostal toto označení pouze díky matematické chybě, tedy velkým omylem. V roce 1870 pracoval jistý vědec na potravinové analýze. I vědci jsou jen lidé a mohou chybovat, proto se přihodilo, že neúmyslný, avšak mylný posun desetinné čárky obsah železa ve špenátu znásobil. Problém byl odhalen až v 80. letech minulého století, ale ještě dnes můžeme najít zdroje, kde jsou uvedeny špatné údaje. Proto si zapamatujte, že ve 100 g špenátu není jedinečných 30 mg železa, ale jen 3 mg.

    „}},{„id“:6,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2241-fmpepek-text.jpg“,“alt“:“Listy špenátu“,“id“:2241}},{„id“:7,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Neházejte špenát don„starého železa““}},{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    I přes to, že k této chybě došlo, špenát stále patří mezi nejcennější listovou zeleninu u nás. Obsahuje totiž velké množství důležitých minerálních látek i vitamínů, proteinů a naopak malé množství sacharidů a tuků. Skládá se z cca z 88% z vody a kyseliny šťavelové, která se v syrovém špenátu nachází v přirozené formě. V lidském organismu váže vápník a je důležitá pro stimulaci střevní peristaltiky. Ve 100 g se nachází 3,6 g sacharidů, 2,9 g bílkovin, 2,2 g vlákniny a jen 22 kalorií. Ve 100 g najde člověk navíc kyselinu listovou v množství, které pokrývá potřebu lidského organismu na celý den, dále vitamín A, vitamín C, také nezanedbatelné množství železa, hořčíku, sodíku, draslíku, vápníku a zinku. Právě proto se vyplatí ho jíst a bývá považován za nejvýživnější listovou zeleninu.

    Zařazovat pravidelně špenát do jídelníčku můžeme doporučit všem, kteří si chtějí zachovat dobrý zrak. Najdeme v něm totiž látky, které chrání sítnici očí. I přesto, že špenát obsahuje více železa než třeba maso, hůř se vstřebává. Ale díky vitamínu C, který špenát obsahuje také, je vstřebávání daleko snazší, než u jiné zeleniny. Čerstvá šťáva tak může pomoci osobám, které trpí anémií. Jeho léčivé účinky zabraňují vstřebávání cholesterolu a žlučových kyselin (napomáhá tak snižování hladiny cholesterolu v krvi), zároveň vyživuje buňky, tkáně, nervy a svaly. Špenát také chrání orgány zažívacího a vylučovacího ústrojí. Díky obsahu výše zmiňovaných minerálních látek navíc pozitivně působí na nehty, vlasy a elasticitu pleti.

    „,“textWiki“:“

    I přes to, že k této chybě došlo, špenát stále patří mezi nejcennější listovou zeleninu u nás. Obsahuje totiž velké množství důležitých minerálních látek i vitamínů, proteinů a naopak malé množství sacharidů a tuků. Skládá se z cca z 88% z vody a kyseliny šťavelové, která se v syrovém špenátu nachází v přirozené formě. V lidském organismu váže vápník a je důležitá pro stimulaci střevní peristaltiky. Ve 100 g se nachází 3,6 g sacharidů, 2,9 g bílkovin, 2,2 g vlákniny a jen 22 kalorií. Ve 100 g najde člověk navíc kyselinu listovou v množství, které pokrývá potřebu lidského organismu na celý den, dále vitamín A, vitamín C, také nezanedbatelné množství železa, hořčíku, sodíku, draslíku, vápníku a zinku. Právě proto se vyplatí ho jíst a bývá považován za nejvýživnější listovou zeleninu.

    Zařazovat pravidelně špenát do jídelníčku můžeme doporučit všem, kteří si chtějí zachovat dobrý zrak. Najdeme v něm totiž látky, které chrání sítnici očí. I přesto, že špenát obsahuje více železa než třeba maso, hůř se vstřebává. Ale díky vitamínu C, který špenát obsahuje také, je vstřebávání daleko snazší, než u jiné zeleniny. Čerstvá šťáva tak může pomoci osobám, které trpí anémií. Jeho léčivé účinky zabraňují vstřebávání cholesterolu a žlučových kyselin (napomáhá tak snižování hladiny cholesterolu v krvi), zároveň vyživuje buňky, tkáně, nervy a svaly. Špenát také chrání orgány zažívacího a vylučovacího ústrojí. Díky obsahu výše zmiňovaných minerálních látek navíc pozitivně působí na nehty, vlasy a elasticitu pleti.

    „}}]}},{„id“:9,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Díky vitamínu C, který špenát obsahuje, je vstřebávání železa daleko snadnější, než u jiné zeleniny.“}}],“second“:[{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pravidelná konzumace je také doporučována těhotným ženám. Jelikož obsahuje velké množství kyseliny listové, které napomáhají chránit plod. Též je vhodný pro sportovce a děti v období růstu. Energie z něj se totiž uvolňuje postupně, díky čemuž nepocítíte brzy pocit hladu. Nejlépe stravitelný je spařený, nebo krátce podušený.

    „,“textWiki“:“

    Pravidelná konzumace je také doporučována těhotným ženám. Jelikož obsahuje velké množství kyseliny listové, které napomáhají chránit plod. Též je vhodný pro sportovce a děti v období růstu. Energie z něj se totiž uvolňuje postupně, díky čemuž nepocítíte brzy pocit hladu. Nejlépe stravitelný je spařený, nebo krátce podušený.

    „}}]}},{„id“:12,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Příprava špenátu“}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jelikož vařením můžete přijít o mnoho účinných látek v této zelenině, rozhodně doporučujeme jej připravovat v páře a někdy si pochutnat i na špenátu v syrovém stavu. Ideální je také přidat ho do smoothies či salátů. Stačí jen pořádně omýt, nakrájet nebo natrhat a pochutnat si.

    I přes to, že špenát neobsahuje tolik železa, jako si dříve lidé mysleli, neznamená to, že bychom ho měli vyloučit z jídelníčku. Obsahuje totiž množství vitamínů, minerálních látek, a proto se řadí mezi nejdůležitější listovou zeleninu vůbec. Konzumací špenátu si tak nejen zlepšíte zrak, ale také si upravíte střevní mikroflóru a budete se cítit skvěle.

    „,“textWiki“:“

    Jelikož vařením můžete přijít o mnoho účinných látek v této zelenině, rozhodně doporučujeme jej připravovat v páře a někdy si pochutnat i na špenátu v syrovém stavu. Ideální je také přidat ho do smoothies či salátů. Stačí jen pořádně omýt, nakrájet nebo natrhat a pochutnat si.

    I přes to, že špenát neobsahuje tolik železa, jako si dříve lidé mysleli, neznamená to, že bychom ho měli vyloučit z jídelníčku. Obsahuje totiž množství vitamínů, minerálních látek, a proto se řadí mezi nejdůležitější listovou zeleninu vůbec. Konzumací špenátu si tak nejen zlepšíte zrak, ale také si upravíte střevní mikroflóru a budete se cítit skvěle.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování