Načerpejte sluneční vitamín

  • Vitamíny
  • 7 minut čtení
  • 16. 7. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Vitamíny jsou pro správné fungování organismu nepostradatelné. Se slunečním vitamínem D to není jiné. Víte o něm všechno důležité?

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Vitamín D se v lidském těle tvoří působením slunečního svitu. Abychom načerpali jeho dostatečné množství, rozhodně nemusíme vysedávat celé dny na slunci. Nejen, že je to nebezpečné, ale tělo si dokáže tento vitamín vytvořit už po dvaceti minutách pobytu na sluníčku. Stačí mít odhalenou část kůže, tedy ideálně pokud máme tričko nebo kraťasy, případně plavky. Zajímavé je, že osobám, které mají tmavší pokožku, se netvoří tolik vitamínu D jako osobám se světlejší pokožkou. Rozumný pobyt na sluníčku tedy prospívá našemu tělu a nejen to, pozitivně působí také na lidskou psychiku. Pokud dodržujeme zásady zdravého opalování, zbavuje se tělo stresu, únavy či špatné nálady. Sluníčko pokožku prohřívá, rozzáří a dodává tak tělu potřebné množství energie.

    „,“textWiki“:“

    Vitamín D se v lidském těle tvoří působením slunečního svitu. Abychom načerpali jeho dostatečné množství, rozhodně nemusíme vysedávat celé dny na slunci. Nejen, že je to nebezpečné, ale tělo si dokáže tento vitamín vytvořit už po dvaceti minutách pobytu na sluníčku. Stačí mít odhalenou část kůže, tedy ideálně pokud máme tričko nebo kraťasy, případně plavky. Zajímavé je, že osobám, které mají tmavší pokožku, se netvoří tolik vitamínu D jako osobám se světlejší pokožkou. Rozumný pobyt na sluníčku tedy prospívá našemu tělu a nejen to, pozitivně působí také na lidskou psychiku. Pokud dodržujeme zásady zdravého opalování, zbavuje se tělo stresu, únavy či špatné nálady. Sluníčko pokožku prohřívá, rozzáří a dodává tak tělu potřebné množství energie.

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Pročnje vitamín D tak důležitý?“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Potřebujeme ho zkrátka každý, bez výjimek. Vitamín D napomáhá k aktivaci minerálních látek jako vápník nebo fosfor ve střevech. Také působí na udržování rovnováhy těchto minerálních látek v tkáních a tělních tekutinách. Kromě pozitivního vlivu na hustotu kostí a zdravého chrupu se podílí na řízení některých genů, které jsou zodpovědné za důležité biologické procesy v lidském organismu. Dále také pomáhá posilovat imunitní systém.

    Zejména nastávající maminky by měly vědět, že vitamín D zásadně ovlivňuje správný vývoj kostry plodu a stejně důležitý je v období kojení, kdy zvyšuje tvorbu mléka. V dětství a pubertě napomáhá správnému vývoji organismu. Je tedy velmi důležitý pro celkové zdraví člověka v každém věku.

    „,“textWiki“:“

    Potřebujeme ho zkrátka každý, bez výjimek. Vitamín D napomáhá k aktivaci minerálních látek jako vápník nebo fosfor ve střevech. Také působí na udržování rovnováhy těchto minerálních látek v tkáních a tělních tekutinách. Kromě pozitivního vlivu na hustotu kostí a zdravého chrupu se podílí na řízení některých genů, které jsou zodpovědné za důležité biologické procesy v lidském organismu. Dále také pomáhá posilovat imunitní systém.

    Zejména nastávající maminky by měly vědět, že vitamín D zásadně ovlivňuje správný vývoj kostry plodu a stejně důležitý je v období kojení, kdy zvyšuje tvorbu mléka. V dětství a pubertě napomáhá správnému vývoji organismu. Je tedy velmi důležitý pro celkové zdraví člověka v každém věku.

    „}},{„id“:6,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Nedostateknslunečního vitamínu“}},{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Z odborného hlediska se rozlišuje vitamín D2 a vitamín D3. Za nejdůležitější je považován D3, protože právě ten vzniká v kůži působením slunečního svitu a je poměrně lehko dostupný. Nejnovější výzkumy ale ukazují, že až 59% populace má tohoto vitamínu nedostatek a přibližně u 25% z nich je jeho hladina extrémně nízká. Nedostatek se může projevovat různě od chřipky přes astma, lupenku, ale také schizofrenii nebo deprese, chronické onemocnění ledvin a další. Dlouhodobý nedostatek může vést až k náchylnosti na tzv. akutní respirační infekce, tedy infekce dýchacího ústrojí.

    „,“textWiki“:“

    Z odborného hlediska se rozlišuje vitamín D2 a vitamín D3. Za nejdůležitější je považován D3, protože právě ten vzniká v kůži působením slunečního svitu a je poměrně lehko dostupný. Nejnovější výzkumy ale ukazují, že až 59% populace má tohoto vitamínu nedostatek a přibližně u 25% z nich je jeho hladina extrémně nízká. Nedostatek se může projevovat různě od chřipky přes astma, lupenku, ale také schizofrenii nebo deprese, chronické onemocnění ledvin a další. Dlouhodobý nedostatek může vést až k náchylnosti na tzv. akutní respirační infekce, tedy infekce dýchacího ústrojí.

    „}},{„id“:8,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Jaknpředejít problémům?“}},{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Jestliže jsme si vědomi toho, jak je tento vitamín důležitý, je třeba se na jeho pravidelné doplňování zaměřit. Pomáhá například i otužování sluncem. Obecně se doporučuje, pokud je to možné, se alespoň dvakrát do týdne vyhřát na sluníčku po dobu zhruba 20 minut. Přičemž není důležité, zda jde o jarní či letní záření nebo třeba o sluníčko v zimě na horách. Vždy je důležité, vyhnout se opalování v době mezi 11 až 15 hodinou, kdy je žár slunce nejintenzivnější. Mnohem přínosnější je pro tělo opalování hned ráno nebo později odpoledne. Aby se vitamín D mohl správně tvořit, doporučuje se opalování v trvání 10 až 15 minut s použitím nižšího ochranného faktoru. Tímto postupem se během léta vytvoří dostatek vitamínu D, který tělu může vydržet 2 – 4 měsíce. Při delším opalování je však nutné používat ochranný krém či olej s ochranným faktorem 20 i více, aby byla pokožka dokonale chráněná a nedošlo k jejímu poškození, vysušení či spálení.

    „,“textWiki“:“

    Jestliže jsme si vědomi toho, jak je tento vitamín důležitý, je třeba se na jeho pravidelné doplňování zaměřit. Pomáhá například i otužování sluncem. Obecně se doporučuje, pokud je to možné, se alespoň dvakrát do týdne vyhřát na sluníčku po dobu zhruba 20 minut. Přičemž není důležité, zda jde o jarní či letní záření nebo třeba o sluníčko v zimě na horách. Vždy je důležité, vyhnout se opalování v době mezi 11 až 15 hodinou, kdy je žár slunce nejintenzivnější. Mnohem přínosnější je pro tělo opalování hned ráno nebo později odpoledne. Aby se vitamín D mohl správně tvořit, doporučuje se opalování v trvání 10 až 15 minut s použitím nižšího ochranného faktoru. Tímto postupem se během léta vytvoří dostatek vitamínu D, který tělu může vydržet 2 – 4 měsíce. Při delším opalování je však nutné používat ochranný krém či olej s ochranným faktorem 20 i více, aby byla pokožka dokonale chráněná a nedošlo k jejímu poškození, vysušení či spálení.

    „}},{„id“:10,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2198-vitamind-text.jpg“,“alt“:“Potraviny s obsahem vitamínu D“,“id“:2198}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    V období zimních měsíců, tedy od listopadu do února v naší zemi bohužel není dostatečné množství slunečního svitu a je třeba více vitamín D doplňovat také pomocí stravy. Jeho největší množství obsahují potraviny živočišného původu, zejména ryb jako například treska, losos, tuňák, sardinka, sleď nebo makrela. Menší množství je obsažené i v ostatních druzích masa, a také ve žloutku, mléce a mléčných výrobcích. Vegetariáni se mohou zaměřit na houby sušené na slunci, na datle, kakao, kokos, banány, kvasnice či cereálie. V zelenině obecně je obsah vitamínu D velmi nízký, proto je lepší hledat zdroj jinde. S ovocem je to podobně až na výše jmenované výjimky jako datle nebo banány.

    „,“textWiki“:“

    V období zimních měsíců, tedy od listopadu do února v naší zemi bohužel není dostatečné množství slunečního svitu a je třeba více vitamín D doplňovat také pomocí stravy. Jeho největší množství obsahují potraviny živočišného původu, zejména ryb jako například treska, losos, tuňák, sardinka, sleď nebo makrela. Menší množství je obsažené i v ostatních druzích masa, a také ve žloutku, mléce a mléčných výrobcích. Vegetariáni se mohou zaměřit na houby sušené na slunci, na datle, kakao, kokos, banány, kvasnice či cereálie. V zelenině obecně je obsah vitamínu D velmi nízký, proto je lepší hledat zdroj jinde. S ovocem je to podobně až na výše jmenované výjimky jako datle nebo banány.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Doporučenéndávkování“}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Minimální denní množství by mělo být cca 5 mikrogramů. Takové množství se dá získat například z výše zmiňovaných ryb (200 g), 3 vajec nebo z avokáda (100 g). Ideální však je, aby denní konzumace či příjem vitamínu D, byl větší. Rovněž je nezbytné vzpomenout, že pro správnou tvorbu vitamínu D je nutné mít dostatek kyseliny pantothenové, tedy vitamínu B5.

    Užívejte si tedy sluníčka v každém ročním období, dbejte na pravidla zdravého opalování a zaměřte se na konzumaci ryb. Nejen, že podpoříte tvorbu důležitého vitamínu D, ale odbouráte tak stres a zlepšíte si náladu.

    „,“textWiki“:“

    Minimální denní množství by mělo být cca 5 mikrogramů. Takové množství se dá získat například z výše zmiňovaných ryb (200 g), 3 vajec nebo z avokáda (100 g). Ideální však je, aby denní konzumace či příjem vitamínu D, byl větší. Rovněž je nezbytné vzpomenout, že pro správnou tvorbu vitamínu D je nutné mít dostatek kyseliny pantothenové, tedy vitamínu B5.

    Užívejte si tedy sluníčka v každém ročním období, dbejte na pravidla zdravého opalování a zaměřte se na konzumaci ryb. Nejen, že podpoříte tvorbu důležitého vitamínu D, ale odbouráte tak stres a zlepšíte si náladu.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování