Natankujte si na léto vitamíny

  • Ovoce a zelenina
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • I přes to, že se to nezdá, tak i během léta je důležité doplňovat vitamíny. Navíc je to v tomto období mnohem jednodušší, ovoce a zelenina jsou totiž dostupnější. Můžete si například dopřát třešně přímo ze stromu nebo si nakoupit čerstvé dobroty na trzích.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Ochrana pokožky
    Jelikož je naše pokožka v létě vystavena většímu slunečnímu záření, doporučuje se vedle opalovacího krému s vysokým UV filtrem, také zvýšený příjem provitamínu A, neboli beta-karotenu. Ten pomáhá pokožku ochránit před škodlivým UV zářením, a proto je pro nás velice důležitý. Beta karoten by měl podle odborníků příznivě ovlivňovat jaterní a starobní skvrny, pomáhat při rozedmě plic a zvýšené funkci štítné žlázy. Beta karoten mimo jiné urychluje tělesný růst a vývoj kostí. Podílí se také na udržování zdravých vlasů a zubů a je spojován se správnou funkcí zraku. Je obsažen ve žlutém, oranžovém a červeném ovoci a zelenině, jako je například mrkev, paprika a rajčata. „Zajímavé je to, že abychom ho získali z této zeleniny co nejvíce, tak je vhodné barevnou zeleninu krátce tepelně upravit, podusit, orestovat, nebo lehce ogrilovat, stává se pro nás stravitelnější a jsme schopni získat větší množství v ní obsaženého beta karotenu,“ doporučuje výživový poradce, RNDr. Suchánek

    V letních měsících je péče o pokožku na prvním místě, proto je také dobré mít dostatečný přísun vitamínu D, vitamínů skupiny B, vitamínu C a E. „Vitamin E je životně důležitý pro náhradu poškozených kožních buněk, má tzv. antioxidační funkci, tedy chrání před volnými radikály a poškozeným buňkám napomáhá k jejich obnově, růstu a dělení, navíc zlepšuje oběh i v těch nejmenších vlásečnicích pokožky tváře,“ vysvětluje RNDr. Suchánek. B-komplex, vitamin C a zinek taktéž pomáhají při hojení poškozené kůže UV zářením, dále pomáhají její obnově a tvoření nové kůže. Chybět nesmí určitě ani minerální látky, zejména vápník, chrom, měď a mangan.

    Dostatek vitamínu D
    I přes to, že v létě je sluníčka více než v zimě, pomáhá pokrýt potřebu vitamínu D pouze z 80 %. Proto je potřeba konzumovat například dostatek h ryb, nejlépe čerstvých, které vitamín D ve svém tuku obsahují. Dále jej najdeme v játrech, ledvinkách, ve vejcích a mléce. Dostatek vitamínu D je vůbec důležitý pro vývoj kostí a pomáhá spolu s vápníkem předcházet osteoporóze a udržuje kosti silné a zdravé.

    Vitamín C nejen proti chřipce
    K nejčastěji užívaným a nejpotřebnějším vitamínům patří vitamín C. Většině lidí je známý jeho preventivní účinek proti nachlazení a chřipce. Má však i plno dalších pro organismus velmi důležitých funkcí. Je to významný antioxidant, což znamená, že ničí volné kyslíkové radikály, vznikající při metabolismu buněk. Tyto agresivní molekuly mohou poškozovat buněčné membrány a přispívat ke vzniku rakovinového bujení. Tento vitamín dále chrání drobné cévy v kůži, podporuje hojení ran, a je tedy potřebný při jakémkoli odření či spálenině. „Zásadní je i při udržování pružnosti kůže a šlach,“ doplňuje RNDr. Suchánek. Naleznete ho především v různých druzích zeleniny (paprika, brambory, rajčata) a ovoce (jahody, citron, brusinky).

    Minerální látky
    V horkém létě podnikáme častěji výlety a jsme vystaveni vyšší fyzické zátěži, proto je důležité dbát na příjem hořčíku. Ten působí proti obtížím srdečního rytmu, zmírňuje bolesti svalů a působí jako prevence svalových křečí.  Hořčík patří k minerálním látkám nezbytným pro každý lidský organismus, podílí se na správné funkci metabolismu a je prospěšný pro kardiovaskulární systém. Dejte si tedy častěji ořechy, ovesné vločky nebo minerálku.
    Při vysokých teplotách aktivuje náš vnitřní termostat tělesnou klimatizaci. Pocení je přirozený proces, kterým se tělo snaží chránit a ochlazovat se. Dochází však během něho také ke ztrátě důležitých minerálních látek, jako je například draslík. Následky? Možné bolesti hlavy, úpal, suchá pokožka a malátnost. Stačí doplnit tekutiny (například ve formě minerální vody), draslík a další minerály a naše tělo se nám odmění bezproblémovým fungováním i při tropických vedrech. Významný podíl draslíku obsahují například sušené meruňky, z živočišných zdrojů pak ledvinky nebo játra.

    Léto má jednu velkou výhodu. V obchodech či na zahradě je dostatek čerstvé zeleniny a ovoce. To ve své různorodosti dodává celý komplex vitamínů a minerálních látek, které významně přispívají k silné obranyschopnosti organismu. Zařaďte tedy zeleninu i ovoce do vašeho jídelníčku a budete mít pohodové léto.
    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování