Nedostatek spánku vede k obezitě

  • Pravda o obezitě
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Cesty do osidel obezity mohou být různé. Mezi hlavní příčiny obezity samozřejmě patří nezdravá strava a nedostatek pohybu. Jenže například v noci je nedostatek pohybu, tedy délka spánku, žádoucí.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Na první pohled to může vypadat, že dlouhý a pravidelný spánek k tloustnutí přispívá. Kdo se totiž „dlouho válí v posteli“, vydává zdánlivě méně energie a ta přebytečná je pak jednou z příčin možné obezity. Překvapivě je tomu úplně naopak! „Zdravý spánek je však velmi důležitý pro regeneraci a správné fungování těla a mozku, ale i pro správné fungování metabolismu. Lidé, kteří mu nevěnují tolik pozornosti a zanedbávají ho, narušují chod svého metabolismu, což následně může vést k přibírání a obezitě.“, uvádí nutriční specialista, výživový odborník a dietolog RNDr. Pavel Suchánek.

    Výzkumy vědců potvrdily, že nedostatek spánku je jednoznačně propojen s nárůstem tělesné hmotnosti. Vědecký tým vedený Franceskem Cappucciem z Warwick Medical School sledoval na vzorku 600 000 dospělých osob a 30 000 dětech z celého světa vliv spánku na vznik obezity a došel k překvapujícím výsledkům. Obézní lidé obvykle ponocují a spí tak výrazně kratší dobu než lidé s normální tělesnou hmotností. Nekvalitní spánek podle výzkumů přímo zvyšuje riziko obezity, a to u dospělých až 1,89krát a u dětí 1,55krát. Vědci předpokládají, že je to způsobeno tím, že mozek nevyspaného a unaveného člověka výrazně mění regulační mechanismy pro příjem potravy. Když totiž nejsme dostatečně odpočinutí, jsme hladovější a máme chuť na kaloricky vydatnější potraviny, což se samozřejmě projeví na váze. Mnozí z nás sami na sobě určitě zaregistrovali, že když jsou déle vzhůru, dostanou na něco chuť. Pak už je jen krůček k takzvanému nočnímu „vlčímu“ hladu, kdy se obvykle pramálo staráme o to, čím ho vlastně zaháníme. „Již z dřívějška je také známo, že lidé, kteří jsou nevyspalí, si často dávají něco hodně sladkého po ránu, aby přehlušili pocit únavy.“, doplňuje RNDr. Pavel Suchánek.

    Z jiné studie, provedené v USA na 87 000 dospělých, vyplývá, že obézní je jedna třetina lidí, kteří spí méně než šest hodin, ale už jen 22 procent těch, kteří uvádějí, že spí sedm až osm hodin. Ostatní studie zaměřené na toto téma potvrdily stejné zjištění. Lidé, kteří spánku nevěnují takovou pozornost nebo jsou zvyklí dlouho ponocovat, by proto měli věnovat prevenci obezity větší pozornost. S nesprávným životním stylem je úzce propojená také hrozba cukrovky druhého typu. Ta jde s nadváhou ruku v ruce a nepřímo tedy všechny, kdo odpočinku nevěnují dostatek pozornosti, také ohrožuje.

    Je důležité podotknout, že nezáleží pouze na délce, ale rovněž na kvalitě spánku.  Proto je nutné zaměřit se i na to, abychom se v ložnici cítili dobře. Místnost, ve které spíme, by měla být klidná, tichá a také by se tam mělo pravidelně větrat. Opravdu „sladký“ spánek pak může ovlivnit dokonce měkkost přikrývky, velikost polštáře či tvrdost matrace.

    Klasické přísloví říká: „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.“, platí i pro noční odpočinek. Vztah mezi obezitou a dobou spánku totiž vzniká, stejně jako celá řada jiných návyků, již v dětství. Koho rodiče zamlada vedli k tomu, aby chodil brzo spát a dopřál svému organismu potřebnou regeneraci, má větší naději v prevenci obezity a cukrovky, než jeho vrstevníci, kteří si od mládí zvykli chodit spát pozdě.

    Přejeme vám dobrou noc!

    Aktualizovaný článek za dne 5. dubna 2012

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů