Nejlepší z olejů?

  • Olivový olej
  • 7 minut čtení
  • 8. 1. 2016
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Určitě už jste slyšeli, že olivový olej prospívá našemu zdraví. Znáte jeho skutečné účinky? Začtěte se!

    {containers“:[{„id“:2,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:3,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Národy okolo Středozemního moře se vyznačují nejmenším výskytem srdečních a nádorových onemocnění, dokonce nižším, než je evropský průměr! Odborníci tento fakt přisuzují především celoživotní konzumaci středomořské stravy, jejíž nejtypičtější plodinou je právě olivovník.

    „,“textWiki“:“

    Národy okolo Středozemního moře se vyznačují nejmenším výskytem srdečních a nádorových onemocnění, dokonce nižším, než je evropský průměr! Odborníci tento fakt přisuzují především celoživotní konzumaci středomořské stravy, jejíž nejtypičtější plodinou je právě olivovník.

    „}},{„id“:4,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Není jen jeden!“}},{„id“:5,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Existuje hned několik druhů olivového oleje. Ten nejkvalitnější je olej Extra panenský, který se získává z prvního lisování oliv. Tento proces probíhá jen za minimálního tlaku, který je podobný síle, kterou je schopen vyvinout člověk. Navíc vše probíhá za studena a olej neprochází žádnou chemickou úpravou, proto smí nést název extra.

    O něco méně kvalitní je panenský olivový olej. Vyrábí se mechanickým vytláčením a lisováním při vyšším tlaku, stále však bez použití chemie. Ta se dostává ke slovu u rafinovaného olivového oleje, který je lisován za vysokého tlaku a tepla, a také prochází chemickou úpravou. Jednoduché označení olivový olej nese směs panenského a rafinovaného oleje. Poslední druh je označován jako matolinový olivový olej, jenž je vyráběn z posledního lisování olivových slupek a pecek. Jelikož jde o olej zbytkový, je přirozeně té nejnižší kvality. Na druhou stranu je tento olej je velmi tepelně stabilní a hodí se k pečení a krátkému smažení.

    „,“textWiki“:“

    Existuje hned několik druhů olivového oleje. Ten nejkvalitnější je olej Extra panenský, který se získává z prvního lisování oliv. Tento proces probíhá jen za minimálního tlaku, který je podobný síle, kterou je schopen vyvinout člověk. Navíc vše probíhá za studena a olej neprochází žádnou chemickou úpravou, proto smí nést název extra.

    O něco méně kvalitní je panenský olivový olej. Vyrábí se mechanickým vytláčením a lisováním při vyšším tlaku, stále však bez použití chemie. Ta se dostává ke slovu u rafinovaného olivového oleje, který je lisován za vysokého tlaku a tepla, a také prochází chemickou úpravou. Jednoduché označení olivový olej nese směs panenského a rafinovaného oleje. Poslední druh je označován jako matolinový olivový olej, jenž je vyráběn z posledního lisování olivových slupek a pecek. Jelikož jde o olej zbytkový, je přirozeně té nejnižší kvality. Na druhou stranu je tento olej je velmi tepelně stabilní a hodí se k pečení a krátkému smažení.

    „}}]}},{„id“:6,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:7,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“Za studena lisovaný olivový olej obsahuje přibližně 80% nenasycených mastných kyselin!“}}],“second“:[{„id“:8,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nejznámější z nenasycených mastných kyselin, jež za studena lisovaný olivový olej obsahuje, je kyselina olejová, kterou řadíme do kategorie omega-9 mastných kyselin. Kromě toho že olivový olej neobsahuje žádný škodlivý cholesterol, zmíněné kyseliny napomáhají k udržení zdravých cév a snižují tak riziko onemocnění srdce a krevního oběhu. Nasycené mastné kyseliny obsahuje jen v malém množství, což svědčí o jeho kvalitě.

    „,“textWiki“:“

    Nejznámější z nenasycených mastných kyselin, jež za studena lisovaný olivový olej obsahuje, je kyselina olejová, kterou řadíme do kategorie omega-9 mastných kyselin. Kromě toho že olivový olej neobsahuje žádný škodlivý cholesterol, zmíněné kyseliny napomáhají k udržení zdravých cév a snižují tak riziko onemocnění srdce a krevního oběhu. Nasycené mastné kyseliny obsahuje jen v malém množství, což svědčí o jeho kvalitě.

    „}}]}},{„id“:9,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Může mít olej pozitivní vliv na nádorovánonemocnění?“}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Ano, má to však své ALE. Ačkoliv byl pozorován a popsán pozitivní vliv olivového oleje v prevenci nádorových onemocnění, dosud nebyl prokázán jeho přesný mechanismus. Předpokládá se, že tomu tak je díky obsahu fytochemických látek, které mají velký antioxidační účinek, a tak pozitivně působí při nádorech kůže, prsu, plic či tlustého střeva. Tyto látky jsou však obsaženy pouze v oleji Extra panenském.

    „,“textWiki“:“

    Ano, má to však své ALE. Ačkoliv byl pozorován a popsán pozitivní vliv olivového oleje v prevenci nádorových onemocnění, dosud nebyl prokázán jeho přesný mechanismus. Předpokládá se, že tomu tak je díky obsahu fytochemických látek, které mají velký antioxidační účinek, a tak pozitivně působí při nádorech kůže, prsu, plic či tlustého střeva. Tyto látky jsou však obsaženy pouze v oleji Extra panenském.

    „}},{„id“:12,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Olivový olej je nevhodný na tepelnénúpravy“}},{„id“:13,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Pokud se jedná o smažení, nelze olivový olej doporučit. Jedná se totiž o rostlinný olej, který má nižší obsah nasycených mastných kyselin než např. živočišné tuky. Jeho zahřátím nad 160 °C se veškeré cenné látky v něm obsažené ztrácejí. Olivový olej se tak stává obsahově téměř stejným, jako všechny ostatní rostlinné oleje, jeho cena je však podstatně vyšší. Extra panenský olivový olej je vhodné využívat nejlépe ve studené kuchyni, jen tak tělo využije všechny jeho užitečné látky. Pro tepelnou úpravu používejte olivový olej matolinový. Může být označen i jako olej z pokrutin, což znamená, že jde o olej získaný ze zbytků oliv a tento olej se uvolňuje při vysokém tlaku a teplotě, je tedy tepelně poměrně stabilní, ale neobsahuje prakticky žádné další zajímavé či výživné látky.

    „,“textWiki“:“

    Pokud se jedná o smažení, nelze olivový olej doporučit. Jedná se totiž o rostlinný olej, který má nižší obsah nasycených mastných kyselin než např. živočišné tuky. Jeho zahřátím nad 160 °C se veškeré cenné látky v něm obsažené ztrácejí. Olivový olej se tak stává obsahově téměř stejným, jako všechny ostatní rostlinné oleje, jeho cena je však podstatně vyšší. Extra panenský olivový olej je vhodné využívat nejlépe ve studené kuchyni, jen tak tělo využije všechny jeho užitečné látky. Pro tepelnou úpravu používejte olivový olej matolinový. Může být označen i jako olej z pokrutin, což znamená, že jde o olej získaný ze zbytků oliv a tento olej se uvolňuje při vysokém tlaku a teplotě, je tedy tepelně poměrně stabilní, ale neobsahuje prakticky žádné další zajímavé či výživné látky.

    „}},{„id“:14,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2467-olivy-text.jpg“,“alt“:“Olivový olej a pečivo“,“id“:2467}},{„id“:15,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Co je to kouřový bod?“}},{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Je to teplota, kdy se olej začne rozkládat na glycerol a mastné kyseliny, tzv. se přepaluje a stává se nevyhovujícím. Na smažení je pak potřeba teplota kolem 180°C, což je od 20°C více, než kouřový bod extra panenského olivového oleje. Obyčejné olivové oleje mají sice kouřový bod o pár stupňů vyšší, vzhledem k jejich ceně a ztrátě vitamínů při zahřívání však nelze doporučit ke smažení ani ty.

    „,“textWiki“:“

    Je to teplota, kdy se olej začne rozkládat na glycerol a mastné kyseliny, tzv. se přepaluje a stává se nevyhovujícím. Na smažení je pak potřeba teplota kolem 180°C, což je od 20°C více, než kouřový bod extra panenského olivového oleje. Obyčejné olivové oleje mají sice kouřový bod o pár stupňů vyšší, vzhledem k jejich ceně a ztrátě vitamínů při zahřívání však nelze doporučit ke smažení ani ty.

    „}},{„id“:18,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Vyvolá lžička olivového oleje střevnínpotíže?“}}]}},{„id“:17,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:19,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Další mýtus, kterému někteří lidé slepě věří. Ve Středozemí, kde se olej vyrábí, dochází přirozeně k jeho ochutnávkám při výrobě. Jeho pravidelná konzumace prý urovnává střevní mikroflóru a na celé tělo má blahodárný vliv. Navíc obsahuje velké množství polyfenolů, vitamínů, antioxidantů a dalších látek, které významně snižují nebezpečí onemocnění tenkého a tlustého střeva. Nemusíte se tak vůbec bát namočit si například kousek okraje pizzy či ciabatty do extra panenského olivového oleje, přesně jak si jej vychutnávají Italové. Zajímavé ale je, že preventivní účinek rakoviny střev má daleko vyšší konzumace zeleniny, než olivový olej.

    „,“textWiki“:“

    Další mýtus, kterému někteří lidé slepě věří. Ve Středozemí, kde se olej vyrábí, dochází přirozeně k jeho ochutnávkám při výrobě. Jeho pravidelná konzumace prý urovnává střevní mikroflóru a na celé tělo má blahodárný vliv. Navíc obsahuje velké množství polyfenolů, vitamínů, antioxidantů a dalších látek, které významně snižují nebezpečí onemocnění tenkého a tlustého střeva. Nemusíte se tak vůbec bát namočit si například kousek okraje pizzy či ciabatty do extra panenského olivového oleje, přesně jak si jej vychutnávají Italové. Zajímavé ale je, že preventivní účinek rakoviny střev má daleko vyšší konzumace zeleniny, než olivový olej.

    „}}],“second“:[{„id“:20,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Co najdeme ve 100 g olivového oleje? „,“data“:“3700 kJ/900kcaln100 g tuků, z toho n12,3 g nasycených mastných kyselinn74,6 g mononenasycených mastných kyselinn8,8 g polynenasycených mastných kyselinn5,1 g vitamínu En2 g sodíkun1 g vápníku n1 g draslíkun0,6 g železa“}}]}},{„id“:21,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:22,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Co z toho všeho plyne?“}},{„id“:23,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Olivový olej patří mezi cenné dary přírody, které je vhodné konzumovat v co nejvyšší kvalitě a pokud možno bez dalších úprav. Tepelné zpracování oleje nejen že ničí jeho nejcennější látky, vzhledem k ceně ale také nepatří mezi nejekonomičtější způsob jeho použití. Pokud toužíte po pestrém a vyváženém jídelníčku, zahrnujte kvalitní olivový olej do své stravy pravidelně. Vaše tělo vám poděkuje.

    „,“textWiki“:“

    Olivový olej patří mezi cenné dary přírody, které je vhodné konzumovat v co nejvyšší kvalitě a pokud možno bez dalších úprav. Tepelné zpracování oleje nejen že ničí jeho nejcennější látky, vzhledem k ceně ale také nepatří mezi nejekonomičtější způsob jeho použití. Pokud toužíte po pestrém a vyváženém jídelníčku, zahrnujte kvalitní olivový olej do své stravy pravidelně. Vaše tělo vám poděkuje.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování