Nezapomínejme na pitný režim.

  • Pitný režim
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • Tým Plus Pro Vás
  • Starší lidé žízeň necítí… Pro doplňování tekutin se vžil pojem pitný režim. Vypovídá o tom, jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle.

    {containers“:[{„id“:1,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:2,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Pro zachování zdraví je třeba, abychom se naučili udržovat rovnováhumezi příjmem a výdejem tekutin. Ale právě starší lidé s tím mívajídocela problém. Rozhodně nedoplňují tekutiny dřív, než pocítí žízeň.Jenže, čím je člověk starší, tím méně žízeň pociťuje, někdy dochází ažke kritickým stavům dehydratace organismu.

    Starší lidé majísnížený práh pro pocit žízně a méně se potí. Snáz se přehřejí. Jejichsrdce a krevní oběh už nebývají tak výkonné. A jejich cévami postiženýmizkornatěním neprotéká krev tak snadno.

    Proto jim přehřátí a přetížení krevního oběhu může způsobit řadu vážných potíží, včetně infarktu, mrtvice nebo smrti.
    „Přidehydrataci se jim totiž v krvi mohou častěji objevovat krevnísraženiny, které ucpou tepny,“ vysvětluje MUDr. Bohumil Ždichynec,soukromý internista kardiolog.

    Horší průtok krve, a tedy horšízásobení kyslíkem i živinami, může u staršího člověka způsobitdezorientaci. Snadno se pak stane, že zmatený senior neví, co se děje aněkdy ani to, kde je. A sám se napít nedokáže. Proto by si starší lidéměli v horkých dnech pečlivě hlídat to, jestli dost pijí. Ideální je,když se pro ně pravidelné pití stane zažitým rituálem. Denně by mělizvládnout 2,5 až 3 litry tekutin, přestože nepociťují žízeň. Ve velkýchvedrech to může být i víc. Také by se měli držet ve stínu.

    Zvýšenériziko uvedených potíží hrozí zejména těm z nich, kteří mají cukrovku,kouří nebo je trápí vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol.

    Co bychom měli mít na paměti?

    • Pokudchceme orientačně zjistit, jestli přijímáme dostatečné množstvítekutin, stačí sledovat, jaké množství moči z našeho těla odchází a jakéje její zabarvení. Pokud má moč tmavou barvu, je to jedna ze známeknedostatečného zásobení tekutinami.
    • Optimálně bychomměli vypít denně něco mezi 2-3 litry tekutin. Pohybujeme-li se v horku,těžce pracujeme nebo sportujeme, musí být příjem tekutin přiměřeněvyšší. Potřebné množství tekutin samozřejmě ovlivňuje i jídelníček,pokud je jeho základem zelenina, ovoce nebo mléčné výrobky, může býtpříjem tekutin formou nápojů o něco nižší.
    • Příjemtekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne. Zcela zavádějící anebezpečná je domněnka, že v zaměstnání stačí vypít několik šálků kávy apotom vše můžeme dohnat večer.
    • Základem pitnéhorežimu mají být především nekalorické nápoje, hlavně voda, nejlépeminerální, s nízkou, až střední mineralizací a s vyváženým poměremminerálů.
    • Zdravému pitnému režimu je možné přivyknoutnaprosto jednoduchým způsobem. Připravíme si PET láhev o určitém objemu,popřípadě oblíbenou skleničku nebo hrníček, a necháme si pití v našíblízkosti. Bude to pro nás stálá připomínka toho, že se máme napít.Zmíněný „určitý“ objem PET láhve navíc slouží k dobrému přehledu ocelkovém vypitém objemu tekutin.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    Tým Plus Pro Vás
    Tým Plus Pro Vás
    S radostí až do mobilů