Nezapomínejte na pravidla zdravého opalování

  • Opalování
  • 3 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Určitě víte, že sluneční záření je prospěšné pro vaše tělesné i duševní zdraví, ale že na něj může mít i škodlivý vliv. Jste si jisti, že svou pokožku vhodně a dostatečně chráníte?

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:{},“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Asi všem se nám ráno lépe vstává, když venku svítí slunce. Máme dobrou náladu a jsme plni energie. Sluneční paprsky jsou také nezbytné pro naše zdraví, jelikož tělu dodávají vitamín D potřebný pro kosti, zuby a imunitní systém. Navíc díky opálení se většinou cítíme krásnější a přitažlivější. Avšak nesmíme zapomínat na to, že dlouhý pobyt na slunci pro nás již prospěšný není. Pokud se tedy ve slunečných dnech opalujeme, jdeme na procházku nebo máme delší cestu do práce, měli bychom se chránit. Asi všichni to dobře víme, ale skutečně používáme přípravky na opalování správně?

    V dnešní době v obchodech naleznete množství opalovacích přípravků a můžete si tedy vybrat ten nejvhodnější právě pro vás. Neměli byste se rozhodovat jen podle toho, zda vám více vyhovuje krém, mléko, olej či sprej, ale zejména podle citlivosti své pokožky.

    Rozlišují se čtyři takzvané fototypy. Lidé, kteří se řadí k prvnímu fototypu, mají většinou velmi světlé či zrzavé vlasy a jejich pokožka je citlivá na sluneční záření už po pár minutách. Druhý fototyp bývá u lidí se světlými vlasy a i ti se rychle spálí. Většina Čechů patří k třetímu fototypu. Mají tmavě blond či hnědé vlasy a jejich kůže po opálení rychle zhnědne, avšak sama se dokáže před slunečními paprsky chránit pouze 20–30 minut. Čtvrtý typ je nejvíce odolný a je pro něj charakteristická snědší kůže a tmavé vlasy i oči.

    Při výběru přípravku na opalování je nejdůležitější dobře zvolit hodnotu ochranného faktoru (OF nebo SPF – sun protection factor). Je-li hodnota faktoru nižší než 10, poskytuje jen velmi nízkou ochranu. SPF do 30 přináší střední ochranu, přičemž v Česku se doporučuje používat přípravky s faktorem 15. Chystáte-li se na dovolenou na jih nebo do hor, měli byste se mazat přípravkem s SPF 30, případně s vyšším faktorem, máte-li citlivou kůži, nebo pokud chcete ochránit své děti.

    Na krémech většinou naleznete také informaci, zda vás ochrání před oběma typy ultrafialového záření. Zatímco paprsky UVA mohou vytvořit vrásky a pigmentové skvrny, UVB bývají příčinnou spálení a vyrážek. Oba typy však mohou způsobit nádorové onemocnění kůže. Již méně známé je, že si můžeme vybrat mezi chemickým a fyzickým ochranným filtrem. Chemický filtr se vstřebává do kůže, kde pohlcuje UV záření, a působí až po 20 minutách od nanesení. Fyzický filtr chrání ihned, jelikož se do kůže nevstřebává, ale vytváří na ní neviditelnou vrstvu, která paprsky odráží. Tento typ je vhodný pro citlivější pokožku.

    Důležité je namazat důkladně celé tělo. Zvláštní pozornost věnujte ochraně obličeje, uším, nosu a rtům. Velice tenká kůže je rovněž v dekoltu a na prsou. Účinnost přípravků na opalování se postupně snižuje a je třeba se mazat opakovaně každé 2–3 hodiny. Voděodolný krém vás ochrání během koupání, avšak poté byste se měli znovu namazat.

    Krásnému bronzovému opálení pomáhá provitamín beta karoten. Lze ho zakoupit v lékárně formou tabletek, ale měli byste si ověřit, že jsou vyrobeny z přírodních zdrojů, jež jsou pro organismus prospěšnější než syntetické látky. Nejlepší je však získat tento provitamín z potravin. Najdete ho v červeném, oranžovém a žlutém ovoci, ale také v zelenině: mrkvi, rajčeti, paprice, brokolici, špenátu či petrželi. Je zajímavé, že více beta karotenu získáte, když zeleninu podusíte, povaříte nebo lehce orestujete. Beta karoten je pak pro organismus přístupnější a získáte ho více, než ze stejného množství syrové zeleniny. Když podusíte mrkev a zakápnete kapkou oleje, je opravdu skvělým přírodním zdrojem beta karotenu.

    I pokud se důkladně namažete vhodně zvoleným přípravkem, tak ještě nejste před sluncem zcela chráněni, a proto bychom se především v poledne, kdy slunce pálí nejvíce, měli ideálně opalování vyhnout úplně. Pamatujte také na pokrývku hlavy, sluneční brýle a dostatečný příjem tekutin.

    Přejeme vám krásné léto a zdravé opálení!

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování