Nutrienty: Pohon našeho těla

  • Vyvážený jídelníček
  • 6 minut čtení
  • 7. 6. 2017
  • Jiří Kasal
  • Zdravé dlouhé vlasy, pevné kosti, rychlý metabolismus – to vše a mnohem více závisí na živinách, které tělu prostřednictvím stravy dáváte.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Těmto živinám se odborně říká nutrienty. Do této skupiny patří tedy cukry, tuky, bílkoviny a také minerály a vitamíny. Tyto látky neumí naše tělo samo produkovat, a proto se musíme snažit mu je dodávat, aby mohlo správně fungovat. Avšak vždy platí heslo, všeho s mírou.

    „,“textWiki“:“

    Těmto živinám se odborně říká nutrienty. Do této skupiny patří tedy cukry, tuky, bílkoviny a také minerály a vitamíny. Tyto látky neumí naše tělo samo produkovat, a proto se musíme snažit mu je dodávat, aby mohlo správně fungovat. Avšak vždy platí heslo, všeho s mírou.

    „}},{„id“:5,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnVšechno, co potřebujeme, jsou nutrienty!nn“}},{„id“:6,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Nutrienty dělíme do 2 základních skupin. První skupina nutrientů, které nazýváme makronutrienty, nám poskytuje tolik potřebnou energii. Do této skupiny patří bílkoviny, sacharidy (včetně cukrů) a tuky. Druhá skupina nutrientů, známá též jako mikronutrienty, podporuje mimo jiné náš organismus a imunitní systém. Jedná se o látky, jako jsou vitamíny a minerální látky.

    Všechna potrava, kterou přijímáme, se skládá právě z nutrientů. Naše tělo můžeme v tomto ohledu přirovnat k autu. Stejně jako auto potřebuje na ujetí určité vzdálenosti provozní kapaliny, tak i tělo potřebuje dostatek nutrientů.

    A stejně jako u auta to ani u těla není jen tak. Pokud dáme autu víc benzinu, než se do něj vejde, způsobíme spíš víc škody než užitku. Benzín musí být kvalitní. Když je například naředěný vodou, nebo když do benzinového motoru natankujeme naftu, tak nikam nedojedeme. Před cestou musíme do auta dolít i olej, brzdovou kapalinu a mnoho dalšího.

    Naše tělo funguje úplně stejně. Místo benzínu potřebuje kvalitní pohon ve formě makronutrientů. Místo vody v chladiči a brzdové kapaliny do něj musíme nalít dostatek vitamínů a minerálních látek. Žádné auto nedojede daleko bez oleje v motoru. Naše tělo nepojede bez vody.

    „,“textWiki“:“

    Nutrienty dělíme do 2 základních skupin. První skupina nutrientů, které nazýváme makronutrienty, nám poskytuje tolik potřebnou energii. Do této skupiny patří bílkoviny, sacharidy (včetně cukrů) a tuky. Druhá skupina nutrientů, známá též jako mikronutrienty, podporuje mimo jiné náš organismus a imunitní systém. Jedná se o látky, jako jsou vitamíny a minerální látky.

    Všechna potrava, kterou přijímáme, se skládá právě z nutrientů. Naše tělo můžeme v tomto ohledu přirovnat k autu. Stejně jako auto potřebuje na ujetí určité vzdálenosti provozní kapaliny, tak i tělo potřebuje dostatek nutrientů.

    A stejně jako u auta to ani u těla není jen tak. Pokud dáme autu víc benzinu, než se do něj vejde, způsobíme spíš víc škody než užitku. Benzín musí být kvalitní. Když je například naředěný vodou, nebo když do benzinového motoru natankujeme naftu, tak nikam nedojedeme. Před cestou musíme do auta dolít i olej, brzdovou kapalinu a mnoho dalšího.

    Naše tělo funguje úplně stejně. Místo benzínu potřebuje kvalitní pohon ve formě makronutrientů. Místo vody v chladiči a brzdové kapaliny do něj musíme nalít dostatek vitamínů a minerálních látek. Žádné auto nedojede daleko bez oleje v motoru. Naše tělo nepojede bez vody.

    „}},{„id“:7,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“https://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/3265-nutrienty-text.jpg“,“id“:3265}},{„id“:8,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnPlný talíř pohonunn“}},{„id“:9,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    U všech potravin na světě můžeme určit tzv. nutriční hodnotu. U potravin z obchodu jí najdeme na etiketě. Většinou jsou tyto údaje skryté v tabulkách s označením Výživové údaje. Zde najdeme, kolik tuků, sacharidů, cukrů a bílkovin v produktech najdeme. Tato čísla se udávají v gramech. Většinou se na obalech dočteme, kolik látek se nachází ve 100g produktu. A tady začíná matematika. Produkty, které si koupíme, mají dost často buď větší, nebo menší gramáž.

    Ukažme si to na příkladu. Koupím jogurt, který má 180g. Na obalu se dočtu nutriční hodnoty pro 100g. Abychom se dozvěděli, kolik tuků a cukrů se nachází v celém kelímku, nezbývá nám nic jiného, než sáhnout po kalkulačce. Výsledná čísla nám řeknou, kolik „kilometrů dojedu“ na jeden kelímek jogurtu.

    Protože tato čísla málokomu něco řeknou, existuje tzv. Referenční hodnota příjmů. Toto číslo nám udává doporučené denní množství jednotlivých nutrientů, které bychom měli sníst. Takže když je u tyčinky Margot uvedeno, že jedna porce obsahuje 3,8 g bílkovin, tak to znamená, že je to 8% doporučené dávky bílkovin, kterou bychom měli za den sníst.

    Vracíme se zpět k autu. Pokud chceme ujet celou naplánovanou trasu, musíme natankovat dostatek benzínu. Pokud chceme, aby naše tělo „ujelo“ celý den, musíme mu dlouhodobě zajistit vyvážený poměr bílkovin, tuků a sacharidů.

    Stejně tak to platí i s vitamíny a minerálními látkami. Naše tělo si je samo vyrobit neumí, proto musíme dbát na vyváženou stravu, která obsahuje všeho dostatek.

    „,“textWiki“:“

    U všech potravin na světě můžeme určit tzv. nutriční hodnotu. U potravin z obchodu jí najdeme na etiketě. Většinou jsou tyto údaje skryté v tabulkách s označením Výživové údaje. Zde najdeme, kolik tuků, sacharidů, cukrů a bílkovin v produktech najdeme. Tato čísla se udávají v gramech. Většinou se na obalech dočteme, kolik látek se nachází ve 100g produktu. A tady začíná matematika. Produkty, které si koupíme, mají dost často buď větší, nebo menší gramáž.

    Ukažme si to na příkladu. Koupím jogurt, který má 180g. Na obalu se dočtu nutriční hodnoty pro 100g. Abychom se dozvěděli, kolik tuků a cukrů se nachází v celém kelímku, nezbývá nám nic jiného, než sáhnout po kalkulačce. Výsledná čísla nám řeknou, kolik „kilometrů dojedu“ na jeden kelímek jogurtu.

    Protože tato čísla málokomu něco řeknou, existuje tzv. Referenční hodnota příjmů. Toto číslo nám udává doporučené denní množství jednotlivých nutrientů, které bychom měli sníst. Takže když je u tyčinky Margot uvedeno, že jedna porce obsahuje 3,8 g bílkovin, tak to znamená, že je to 8% doporučené dávky bílkovin, kterou bychom měli za den sníst.

    Vracíme se zpět k autu. Pokud chceme ujet celou naplánovanou trasu, musíme natankovat dostatek benzínu. Pokud chceme, aby naše tělo „ujelo“ celý den, musíme mu dlouhodobě zajistit vyvážený poměr bílkovin, tuků a sacharidů.

    Stejně tak to platí i s vitamíny a minerálními látkami. Naše tělo si je samo vyrobit neumí, proto musíme dbát na vyváženou stravu, která obsahuje všeho dostatek.

    „}},{„id“:10,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“nnA co když nutrientů bude moc?nn“}},{„id“:11,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Někdy se stane, že si dáme celou čokoládu. Tím do těla dostaneme výrazně větší množství cukru než ostatních potřebných látek. To vůbec není tragédie. Když u auta šlápneme víc na plyn, taky se nám zvýší spotřeba. Pro tělo platí to samé. Šlápněte na plyn a běžte třeba běhat nebo na procházku. Pohybem větší množství cukru spálíte.

    U mikronutrientů tu už taková sranda není. Například pro některé vitamíny platí, že když jich přijmeme více, než naše tělo může zpracovat, koledujeme si tím o zdravotní komplikace. Takže všeho s mírou.

    „,“textWiki“:“

    Někdy se stane, že si dáme celou čokoládu. Tím do těla dostaneme výrazně větší množství cukru než ostatních potřebných látek. To vůbec není tragédie. Když u auta šlápneme víc na plyn, taky se nám zvýší spotřeba. Pro tělo platí to samé. Šlápněte na plyn a běžte třeba běhat nebo na procházku. Pohybem větší množství cukru spálíte.

    U mikronutrientů tu už taková sranda není. Například pro některé vitamíny platí, že když jich přijmeme více, než naše tělo může zpracovat, koledujeme si tím o zdravotní komplikace. Takže všeho s mírou.

    „}}]}},{„id“:12,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:13,“type“:“shapeNodeLink“,“params“:{„id“:“402″}}],“second“:[{„id“:14,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Kolik gramů nutrientů bychom měli denně příjmout? *“,“data“:“Sacharidy – 350 – 370gnCukry 52,5gnTuky 70 gnBílkoviny 70gnn* Samozřejmě velmi záleží na denní zátěži, pohlaví a věku. Pokud se chystáte na náročnou horskou túru, měl by tomu odpovídat i váš denní přísun nutrientů.n“}}]}}],“layout“:“article“}“

    Jiří Kasal
    Jiří Kasal
    Specializace: nutriční složení potravin