Obarvěte svůj jídelníček

  • Pestrý jídelníček
  • 7 minut čtení
  • 1. 7. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • To, že mají barvy vliv na lidskou psychiku, jste již možná zaslechli. Barvy však hrají významnou roli také v našem jídelníčku! Poradíme, jak může vypadat „paleta“ každého strávníka.

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Rostliny produkují pigmenty, které jim dodávají specifické zabarvení. Jednotlivé barvy rostlin ale neplní pouze estetickou úlohu, aby byly výraznější či krásnější, jsou také přírodními antioxidanty. Ty výrazně chrání zdraví člověka před negativními účinky volných radikálů. Kromě toho jsou barevné pigmenty také zdrojem enzymů, které spolu se stopovými prvky chrání lidské tělo před širokou škálou onemocnění. Zelenina a ovoce podporují také imunitní systém a pomáhají člověku udržovat optimální hmotnost. Čím více přírodou obarvených potravin do svého jídelníčku zařazujete, tím lépe.

    „,“textWiki“:“

    Rostliny produkují pigmenty, které jim dodávají specifické zabarvení. Jednotlivé barvy rostlin ale neplní pouze estetickou úlohu, aby byly výraznější či krásnější, jsou také přírodními antioxidanty. Ty výrazně chrání zdraví člověka před negativními účinky volných radikálů. Kromě toho jsou barevné pigmenty také zdrojem enzymů, které spolu se stopovými prvky chrání lidské tělo před širokou škálou onemocnění. Zelenina a ovoce podporují také imunitní systém a pomáhají člověku udržovat optimální hmotnost. Čím více přírodou obarvených potravin do svého jídelníčku zařazujete, tím lépe.

    „}}]}},{„id“:5,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:6,“type“:“shapeCitation“,“params“:{„citation“:“VĚDĚLI JSTE, ŽE BARVA JÍDLA JE SPOLEHLIVÝM INDIKÁTOREM VITAMÍNŮ V NĚM OBSAŽENÝCH?“}}],“second“:[{„id“:7,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Orientace podle barev může usnadnit vyvážení denní skladby vitamínů, minerálních látek, vlákniny i dalších důležitých živin. Navíc paleta přírodních barev je tak široká, že si nikdo nemůže stěžovat na stereotyp.

    „,“textWiki“:“

    Orientace podle barev může usnadnit vyvážení denní skladby vitamínů, minerálních látek, vlákniny i dalších důležitých živin. Navíc paleta přírodních barev je tak široká, že si nikdo nemůže stěžovat na stereotyp.

    „}}]}},{„id“:8,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:9,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Barevná škála, která by neměla chybět na talíři:“}},{„id“:10,“type“:“shapeImage“,“params“:{„image“:“http://www.plusprovas.cz/image-cache/pagebuilder-fit-x/2184-barevnepotravinytext.jpg“,“alt“:“Barevné potraviny“,“id“:2184}},{„id“:11,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Bílá“}},{„id“:12,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Bílé, nebo téměř bílé ovoce a zelenina, jako jsou například banány, brambory či houby, jsou vydatnou zásobárnou vitamínů skupiny B a velkého množství minerálních látek. Mléčné produkty, tedy mléko, jogurt nebo sýry pak tělu dodávají důležitý vápník a obvykle také vitamín D. Další z řady „bílých potravin“ jsou mléko, tvaroh nebo květák, které mají blahodárné účinky na lidskou pleť.

    „,“textWiki“:“

    Bílé, nebo téměř bílé ovoce a zelenina, jako jsou například banány, brambory či houby, jsou vydatnou zásobárnou vitamínů skupiny B a velkého množství minerálních látek. Mléčné produkty, tedy mléko, jogurt nebo sýry pak tělu dodávají důležitý vápník a obvykle také vitamín D. Další z řady „bílých potravin“ jsou mléko, tvaroh nebo květák, které mají blahodárné účinky na lidskou pleť.

    „}},{„id“:13,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Žlutá“}},{„id“:14,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Typickým zástupcem jsou citróny, které jsou kromě všeobecně známého vysokého obsahu vitamínu C bohaté také na bioflavonoidy (limonen), které pomáhají snížit výskyt chronických onemocnění, včetně onemocnění srdce a některých druhů rakoviny. Žlutá paprika, kukuřice či žlutá jablka jsou považována za antidepresiva, stimulují látkové procesy v těle a pozitivně ovlivňují celý lymfatický systém organismu.

    „,“textWiki“:“

    Typickým zástupcem jsou citróny, které jsou kromě všeobecně známého vysokého obsahu vitamínu C bohaté také na bioflavonoidy (limonen), které pomáhají snížit výskyt chronických onemocnění, včetně onemocnění srdce a některých druhů rakoviny. Žlutá paprika, kukuřice či žlutá jablka jsou považována za antidepresiva, stimulují látkové procesy v těle a pozitivně ovlivňují celý lymfatický systém organismu.

    „}},{„id“:15,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Oranžová“}},{„id“:16,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Díky oranžovým potravinám budete mít krásné vlasy, zářivou pleť a ostrý zrak. Kromě toho mrkev, mango či broskve přirozeně posilují obranyschopnost a podporují činnost trávicího systému a také zlepšují náladu. Nachází se v nich ve velké míře zastoupení především vitamínu A, lépe řečeno jeho provitaminu beta karotenu a pak vitaminu C a E.

    „,“textWiki“:“

    Díky oranžovým potravinám budete mít krásné vlasy, zářivou pleť a ostrý zrak. Kromě toho mrkev, mango či broskve přirozeně posilují obranyschopnost a podporují činnost trávicího systému a také zlepšují náladu. Nachází se v nich ve velké míře zastoupení především vitamínu A, lépe řečeno jeho provitaminu beta karotenu a pak vitaminu C a E.

    „}},{„id“:17,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Červená“}},{„id“:18,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Červené potraviny podporují čistící procesy, výkonnost, oživují látkovou výměnu a podporují trávení. Pomáhají také rozšiřovat cévy, čímž se v těle zlepšuje průtok tělesných tekutin. Kromě toho si konzumací rajčat, červeného zelí, třešní, červené řepy nebo jahod a malin zlepšíte náladu a zaženete depresi. Méně častými červenými potravinami jsou například brusinky. Právě ty mají blahodárný vliv na močové cesty díky obsahu lykopénu, anthocyamínu a vitamínu C.

    „,“textWiki“:“

    Červené potraviny podporují čistící procesy, výkonnost, oživují látkovou výměnu a podporují trávení. Pomáhají také rozšiřovat cévy, čímž se v těle zlepšuje průtok tělesných tekutin. Kromě toho si konzumací rajčat, červeného zelí, třešní, červené řepy nebo jahod a malin zlepšíte náladu a zaženete depresi. Méně častými červenými potravinami jsou například brusinky. Právě ty mají blahodárný vliv na močové cesty díky obsahu lykopénu, anthocyamínu a vitamínu C.

    „}},{„id“:19,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Zelená“}},{„id“:20,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Zelené potraviny zabezpečují příjem velkého množství vitamínů. Brokolice a kiwi obohacují organismus o vitamín C, listový salát se postará o zásobu vitamínu A a pórek dodá tělu vitamín E. Méně známým, ale stejně zdraví prospěšným zeleným druhem rostlin jsou čerstvé listy hořčice. Obsahují betakaroten a velké množství antioxidantů. Tato kombinace zabezpečuje udržení dobrého zraku a snížení rizika vzniku šedého zákalu. Hořčicové listy obsahují také dostatečnou dávku vitamínu K, potřebného pro srážlivost krve.

    „,“textWiki“:“

    Zelené potraviny zabezpečují příjem velkého množství vitamínů. Brokolice a kiwi obohacují organismus o vitamín C, listový salát se postará o zásobu vitamínu A a pórek dodá tělu vitamín E. Méně známým, ale stejně zdraví prospěšným zeleným druhem rostlin jsou čerstvé listy hořčice. Obsahují betakaroten a velké množství antioxidantů. Tato kombinace zabezpečuje udržení dobrého zraku a snížení rizika vzniku šedého zákalu. Hořčicové listy obsahují také dostatečnou dávku vitamínu K, potřebného pro srážlivost krve.

    „}},{„id“:21,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Hnědá“}},{„id“:22,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Obilná zrna, či semínka obvykle obsahují vitamín E a vitamíny skupiny B, které zahrnují také kyselinu listovou. Právě ta se podílí na látkové výměně bílkovin, tvorbě důležitých nukleových kyselin a napomáhá vstřebávání železa do organismu. Hnědé potraviny jako například sója jsou zase zdrojem proteinů a důležitých minerálních látek, zejména zinku a železa.

    „,“textWiki“:“

    Obilná zrna, či semínka obvykle obsahují vitamín E a vitamíny skupiny B, které zahrnují také kyselinu listovou. Právě ta se podílí na látkové výměně bílkovin, tvorbě důležitých nukleových kyselin a napomáhá vstřebávání železa do organismu. Hnědé potraviny jako například sója jsou zase zdrojem proteinů a důležitých minerálních látek, zejména zinku a železa.

    „}},{„id“:23,“type“:“shapeSubheader“,“params“:{„heading“:“Modrá / Fialová“}},{„id“:24,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Modré ovoce je velmi užitečné, jestliže se právě nacházíte ve stavu rekonvalescence, tedy po překonání nějaké choroby. Takové ovoce poskytuje potřebné živiny pro posilnění organismu. Třeba modré hroznové víno pomáhá při zahlenění. Borůvky zase pomáhají redukovat stres, zpevňují cévní stěny a ovlivňují také správnou funkci trávení. Ostružiny zase obsahují prospěšné polyfenoly, které napomáhají k udržení rozpoznávacích a motorických funkcí ve stáří.

    „,“textWiki“:“

    Modré ovoce je velmi užitečné, jestliže se právě nacházíte ve stavu rekonvalescence, tedy po překonání nějaké choroby. Takové ovoce poskytuje potřebné živiny pro posilnění organismu. Třeba modré hroznové víno pomáhá při zahlenění. Borůvky zase pomáhají redukovat stres, zpevňují cévní stěny a ovlivňují také správnou funkci trávení. Ostružiny zase obsahují prospěšné polyfenoly, které napomáhají k udržení rozpoznávacích a motorických funkcí ve stáří.

    „}}]}},{„id“:25,“type“:“container50-50″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:26,“type“:“shapeDataBox“,“params“:{„title“:“Tip na závěr:“,“data“:“Ovoce a zelenina intenzivních barev jsou, slovy Susan Finn, prezidentky americké dietetické asociace, považované za „superstars“, a právě proto by tyto druhy měly mít v jídelníčku nejširší zastoupení.“}}],“second“:[{„id“:27,“type“:“shapeRichEdit“,“params“:{„text“:“

    Uvedené barevné druhy potraviny dodají lidskému tělu většinu výživných látek, které potřebuje. Samozřejmě, že nemusí být na talíři každý den všechny z barev, ale nemělo by se na ně při tvorbě jídelníčku a nákupech zapomínat.

    „,“textWiki“:“

    Uvedené barevné druhy potraviny dodají lidskému tělu většinu výživných látek, které potřebuje. Samozřejmě, že nemusí být na talíři každý den všechny z barev, ale nemělo by se na ně při tvorbě jídelníčku a nákupech zapomínat.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování