Obezitu mnohdy způsobují mýty

  • Pravda o obezitě
  • 4 minuty čtení
  • 26. 2. 2015
  • RNDr. Pavel Suchánek
  • Rozhodli jste se zlepšit svou životosprávu, ale nejste si jistí, které ze „zaručených“ diet a nejrůznějších informací můžete věřit? Poznejte s námi několik mýtů o obezitě a zdaleka se jim na vaší „vyv

    {containers“:[{„id“:3,“type“:“container100″,“params“:[],“shapes“:{„first“:[{„id“:4,“type“:“shapeOldArticle“,“params“:{„html“:“

    Pozor na hladovění!

    Všichni, kteří znají pořekadlo: „Chceš hubnout? Tak nejez.“, dávejte pozor! Jestliže chcete snížit hmotnost, určitě by to nemělo znamenat, že se budete trápit hlady a držet drastické diety. Odborníci doporučují konzumovat denně pět menších porcí v pravidelných intervalech. Jestliže delší dobu nejíte a máte hlad, organizmus má pak tendenci na jídlo pak reagovat tak, že si vytvoří zásobárnu tuku na „horší časy“. Samozřejmě, když člověk dlouhodobě pořádně nejí, váha jde obvykle dolů, ale to jsou svaly a voda, nikoliv tuky. Docílíte tak jedině jojo efektu a za čas nabrání ještě více kil. Navíc své tělo tímto experimentováním vystavujete různým zdravotním problémům a podvýživě, které se mohou časem projevit ve formě civilizačních chorob či jiných problémů. V žádném případě nezapomínejte na snídaně, protože to je základ, který vhodně nastartuje váš celkový metabolismus. A všichni, kteří ještě stále nesnídají, by si měli uvědomit, že člověk by měl v dopoledních hodinách zkonzumovat až 60 % svého denního příjmu.

    Důležité není jen kdy, ale také co jíte!

    Jistě se vám také donesla spousta nepravd a mýtů ohledně toho, kdy a kolik jíst. Oblíbeným mýtem například je, že by člověk neměl jíst po 17 hodině. To ale není většinou možné dodržet, jestliže chodíte spát před půlnocí. A je to jeden velký mýtus, pokud nejdete spát v osm hodin večer! Čím déle hladovíte, tím více si odbouráte svalů. Co si tedy k pozdní večeři dát? Tady už se pomalu dostáváme k faktu, že není důležité pouze kdy jíte, ale také co konzumujete. Jestliže je vašim cílem snižování hmotnosti, měli byste si v odpoledních hodinách, a především pak k večeři, dopřát dostatek bílkovin, které se pomalu vstřebávají, například tvaroh. Ty se vážou na růstový hormon, což způsobuje, že svalová tkanina se obnovuje a výsledkem je vysoký metabolismus, což v podstatě znamená, že vaše tělo vydává více energie. Jestliže jste zvyklí si dávat k večeři ovoce v domnění, že pro sebe něco děláte, není tak docela pravda. Například jablko či jiné ovoce obsahuje poměrně velké množství fruktózy a další ovocné cukry, což má za následek pozastavení činnosti několika důležitých hormonů, a tím výrazné zpomalení metabolismu. Vhodnější variantou je zelenina a již zmiňované bílkoviny.

    A co light potraviny?

    Light výrobky bývají dost často mýtem samy o sobě. Spousta lidí dokonce tvrdí, že se po nich hubne. Pravda je ale bohužel někde jinde. Vážně není možné brát zejména názory, že těchto výrobků člověk může konzumovat kolik chce, protože jsou přece light. Věc se má tak, že i když mají snížený energický obsah, stále obsahují kalorie. Výsledkem tedy je, že má člověk tendenci sníst light výrobků daleko větší množství, protože jsou přece „light“. Další problém je, že spousta potravin, které mají v názvu „light“, ve skutečnosti vůbec méně kalorií mít nemusí. Sledujte proto podrobně obaly výrobků. Skutečný light výrobek by měl mít minimálně o 30 % menší energetickou hodnotu než ten klasický. Problém může být také v tom, že v light potravinách obvykle chybí tuk, který bývá obyčejně nahrazen sacharidy, tedy zejména škroby, které pro tělo znamenají opět velké množství energie. Sacharidy pak v těle zvyšují glykemický index, což má za příčinu, že rychleji vyhládnete a opět konzumujete něco „navíc“.

    A jak je to s light nápoji? Ty často obsahují minimum cukru, avšak aby chuť byla dokonalá, používají se nízkokalorická sladidla s vysokou sladivostí.

    Buďte aktivní

    Nedejte se tedy „utáhnout na vařené nudli“ a jestliže chcete zhubnout, jděte na to spolehlivějšími metodami, které opravdu fungují. Správnou cestou je jistě pohyb, při kterém dochází k rytmické činnosti velkých svalových skupin. Jedná se například o rychlou chůzi, běh, aerobik, spinning, plavání, tanec a podobně.

    Aerobní pohybová aktivita je jednou z nejúčinnějších forem cvičení za účelem hubnutí. Je potřeba s ní ale začínat postupně a najít optimální intenzitu pohybu. Přílišné cvičení může člověku spíše uškodit, nízká intenzita má sice vliv, ale nevyvolá požadované viditelné změny. Nezapomeňte ani na pravidelnost, protože jen s ní si získanou nižší váhu a výsledky snadněji udržíte.

    Určitě jsme neobsáhli všechny mýty ohledně hubnutí a obezity, se kterými se v běžném životě setkáváte, nicméně člověk vždy musí začít od drobností. Dejte si pozor, že i když se můžete snažit pro své tělo něco udělat, výsledek může být přesně opačný a vaše tělo to může někdy až ohrozit. Stále se ale vyplatí hledat rovnováhu mezi vhodným množstvím, složení porcí, časem, kdy jíte a pohybem. Přejeme vám hodně úspěchů ve „vyvažování“ stravy a snahy něco pro sebe udělat.

    „}}]}}],“layout“:“article“}“

    RNDr. Pavel Suchánek
    RNDr. Pavel Suchánek
    Specializace: výživa, vyvážené stravování
    Nestlé

    Mezi Vodami 2035/31, 143 00 Praha 4 - Modřany; IČ: 45799504, DIČ: CZ45799504
    Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka oddíl C, vložka 10481.
    © 2017 Copyright Nestlé Česko s.r.o.